2016-12-07 12:44

EDITORIAL


Expansiunea incompetenţei

 |  21:00

O probă a nevoii unei alte abordări a educaţiei în România o constituie caracterul diletant şi anacronismul deciziilor actualului Minister al Educaţiei, cu toate efectele inevitabile, extrem de costisitoare, în consecinţă.

Să amintim doar câteva dintre numeroasele exemple de eşec, ocazionate de ultimele examene de bacalaureat sau ţinând de starea de lucruri creată în universităţi.

Rezultatele bacalaureatului 2010 şi 2011 – cu efectivul mai redus de promovaţi, discrepanţele mari dintre judeţe şi localităţi, caracterul neconcludent al notelor, numeroasele fraudări - nu denotă deloc vreo sporire a exigenţei, cum pretind propagandistic oficialii. Aceste rezultate atestă incapacitatea ministerului de a organiza examene valide (în definitiv, subiectele confuze, dogma uniformităţii subiectelor, supravegherea aleatorie ţin de decizii ministeriale). Ele oglindesc demotivarea cadrelor didactice şi a elevilor, lipsa de încredere şi de orizont ce s-a răspândit în învăţământul românesc actual. Frustrărilor create în rândul slujitorilor şcolii de promisiunile salariale mereu încălcate de către autorităţi li s-au adăugat frecventele măsuri diletante şi efortul de a antagoniza părinţi şi profesori, elevi şi cadre didactice, societatea şi învăţământul. Desfiinţarea absurdă de şcoli şi concedierile necugetate dispuse de Guvern, în situaţia în care educaţia din România trebuie extinsă, măresc nesiguranţele şi debusolarea din învăţământ. Descurajarea exprimării opiniilor de către salariaţi prin noul Cod al muncii este, probabil, unică.

Ca urmare, preocuparea tot mai multor oameni (cadre didactice din şcoli, licee, studenţi, profesori universitari), în acest moment, este aceea de a găsi o cale de evitare a activităţilor dirijate de guvernanţi în învăţământ, fie şi cu preţul părăsirii sistemului şi chiar al emigrării. În universităţi s-a creat cea mai negativă, mai nestimulativă şi mai nefructuoasă atmosferă de după 1989. Ministerul nu şi-a mai respectat contractele instituţionale, administrarea sistemului devenind contexuală. S-a reluat măsura lui Ceauşescu de oprire a concursurilor pe posturi didactice în universităţi, pentru prima oară după 1989, încălcându-se pe faţă legislaţia universitară în vigoare. O discreditare a şcolii româneşti se întreprinde sistematic chiar de minister. Resursele financiare ale Uniunii Europene au devenit greu accesibile pentru competitori serioşi datorită birocraţiei, politizării şi nepriceperii ministeriale, precum şi reducerii cofinanţărilor guvernamentale. Dezvoltarea programelor de formare universitară şi de cercetare ştiinţifică pe direcţia susţinerii economiei, administraţiei şi culturii ţării nici nu mai este tematizată în cadrul gestiunii fără competenţă a ţării. În vreme ce alte ţări, chiar în contextul recesiunii din ultimii ani, dezvoltă programe universitare şi cercetarea ştiinţifică, întăresc finanţarea şi întreprind reforme axate pe valoarea profesorului, guvernarea actuală caută să distrugă autonomia universitară, diminuează finanţarea, încearcă să politizeze universităţile şi să învrăjbească instituţiile mari şi mici, studenţii şi profesorii, sindicatele şi angajatorii, generaţiile. Guvernarea prin antagonizare şi uzurpările legislative, caracteristice actualului regim din ţară, îşi vădesc tot mai mult efectele în învăţământul românesc de astăzi, în care s-a ajuns, între altele, la cea mai puţin calificată şi mai coruptă ocupare a funcţiilor principale din Ministerul Educaţiei după 1989. Fruntaşii ministerului au devenit deja proverbiali prin agramatism, nepricepere, agresivitate, implicare în afaceri necurate. O degradare cuprinzătoare – instituţională, a calificării celor responsabili, a culturii profesionale, a motivaţiei – s-a aşternut în educaţie, ca şi în celelalte sectoare ale societăţii româneşti de astăzi.

Educaţia din România ultimilor trei ani permite un bilanţ şi tragerea unor concluzii profunde: „descentralizarea”, prin practicarea incompetentă a acesteia, a dus la un centralism tenace, fără precedent; „învăţământul centrat pe elev şi student” a dus la transformarea acestora în simple anexe ale unei birocraţii voluminoase; învăţământul orientat spre „formarea de competenţe” a dus, datorită îngustimii de concepţie şi măsurilor greşite, la scăderea nivelului de calificare; reforma curriculară a dus, din cauza nepriceperii şi politizării, la confuzii costisitoare în organizarea învăţământului şi la ineficienţă; pretenţia priorităţii educaţiei, emisă de către actuala guvernare, a dus la deteriorarea bazei financiare a învăţământului; aşa-zisa „întinerire a personalului” a dus, din cauza politizării agresive ce se practică, la preluarea funcţiilor de decizie de către persoane incompetente pe scară necunoscută înainte şi la renaşterea categoriei politrucilor; deviza intrării unor universităţi româneşti în topul internaţional a dus, în consecinţa amatorismului decidenţilor, la reducerea finanţării, blocarea posturilor, efortul de eliminare a profesorilor performanţi; internaţionalizarea a dus, datorită caracterului eronat al deciziilor adoptate de guvernanţi, la degradarea şi deteriorarea programelor; folosirea resurselor financiare ale Uniunii Europene s-a acoperit deja de corupţie şi fraudă deschisă. Se poate spune că toate devizele utile şi nobile din învăţământul european de azi se trădează sau se malformează, datorită nepriceperii şi politizării, prin deciziile actualei guvernări.


Aparut in:

Ultima modificare in data de :639259-06-21

TAGURI: Andrei Marga, Marga, educatie, Romania, Puterea



Comenteaza pe facebook




Comenteaza pe site

CEZAR
09 Sep 2011

felicitari domnule ministri sunteti o mare personalitate a romaniei vad salvarea in dumneavoastra in cel mai scurt timp
DAN
09 Sep 2011

Domnule Marga, cu tot respectul, in calitate de parinte si de absolvent al unei facultati romanesti inainte de 1989, am citeva observatii "de pe teren" si citeva intrebari, pe care le prezint aici datorita "tintelor" pe care le ochiti cu articolul dumneavoastra: cadrele didactice precum si functionarii din esaloanele 2,3 4.. din minister, au colaborat, prin obedienta si incompetenta, la realizarea acestei stari (cine trebuia sa verifice competenta functionarilor din minister?); ce ministri au girat si participat la facultatile tip "spiru haret"?; cum se face ca prin facultati "tari" se predau "aceleasi timpenii ca in urma cu 20 de ani"? (aceasta este observatia unui cunoscut a carui fata facea aceeasi facultate cu tatal); cum se face ca invatamintul este tot mai departe de cerintele societatii ? departarea de cerintele reale ale societatii si orientarea generala catre afaceri (inclusiv mafiote) nu sint rezultatul unui singur ministru! Dumneavoastra, ca fost ministru si ca un profesor cu responsabilitate, ar trebui sa veniti acum cu solutii (fie ele si relativ utopice) nu cu un articolas generalist si politizat.
SILE
09 Sep 2011

Ar fi bine sa nu va mai dati cu parerea. Ati fost ministru si n-ati facut nimic pentru invatamintul dinRomanika. Ca intreaga noastra societate invatamintul are nevoie de o legilslatie de functionare sanatoasa si debirocratizata.Si acesta nu e decit primul pas. Dvs. nu ati facut asa ceva. Ati cirpit cu totii sandramaua si bineinteles n-a tinut.Asa ca lasati lolourile si vedeti-va de batrinete. O zi buna !
SERBAN POPA
09 Sep 2011

D-le profesor, am crezut in dvs, v-am respectat foarte mult, am sperat mult de la dvs. Din pacate, implicarea dvs in politica alaturi de un diletant, ma refer la numitul Crin Antonescu, mi-a ridicat multe semne de intrebare in ceea ce va priveste, pe care le regret, dar pe care nu le pot trece cu vederea. Chiar trebuia sa faceti acest lucru ? N-o sa regretati niciodata acest pas ? Chiar acceptati umilirea adevaratului PNL in postura de lacheu al PSD ?
LM
12 Sep 2011

Ca actualul ministru a luat o gramada de decizii gresite, poate. Insa a facut ce nici un predecesor nu a facut. Poate nici el nu credea ca va fi astarezultatul. Insa 80% din elevi erau obisnuiti sa copieze, daca nu 99%. Si la clasa, la lucrari, si la bac. Supravegherea nu a fost pentru elevi, ci pentru profesorii care ii ajutau sau ii lasau sa copieze sau sa vorbeasca pe cei care dadeau bacul. Inclusiv cartela de intrare in scoala, cu raportarea absentelor la minister. Din pacate, pana acum toti ministrii, inclusiv Dl Marga au luat decizii aberante, si au contribuit la distrugerea unor generatii.

Adauga un comentariu

Random image

Citeste si...

Cele mai frumoase urări şi sms-uri de Sfântul Andrei! Cele mai frumoase urări şi sms-uri de Sfântul Andrei!Ziua de 30 noiembrie este marcata în... 30 Noi 2016 | (0)
Minivacanța de Sf. Andrei și 1 Decembrie, concediu prelungit pentru 12% din angajați În acest an, minivacanța de Sfântul Andrei și 1 Decembrie va fi un bun prilej pentru ca un... 22 Noi 2016 | (0)