2018-11-21 06:28


Locomotiva și dorința ultimului vagon

 |  17:24
Locomotiva și dorința ultimului vagon

Din 1866 și până în prezent, începând cu Dimitrie Sturdza, Ministerul Transporturilor a fost condus de 104 miniștrii, dintre care 28 au fost numai după 1990, unii având chiar două (Anca Boagiu, Radu Berceanu) sau chiar trei mandate (Traian Băsescu).

Doar din 2012 și până azi, adică în șase ani și jumătate, nu mai puțin de 14 miniștri s-au perindat la șefia Ministerului Transporturilor. Practic, media a fost de doi miniștri la un an de zile. Incredibil, dar adevărat! Fiecare ministru care a aterizat în Palatul CFR a dorit să-și lase amprenta cu câte o aberație, ca și cum ar fi descoperit apa caldă sau roata. Dar, toți cei după 1989 au uitat, sau nici n-au știut, avertismentul din anii 1860-1870 al lui Ion Ghica și Mihail Kogălniceanu, care atrăgea atenția încă din acele vremuri: „Cu orice preț trebuie să avem drum de fier, căci altfel suntem pierduți. Chiar de se vor îndoi cheltuielile Statului, eu unul dau cu toată bucuria. Sunt pentru drumul de fier, căci el aduce nu numai îmbunătățirea materială, dar și cea morală; are să aducă nu numai capitaluri, dar și idei’’.

Ultima inepție, lansată recent de către actualul ministru al Transporturilor, Lucian Șova, se referă la faptul “că va sesiză procurorii cu privire la problemele CFR Călători, susținând că din 1.200 de vagoane, lucrează doar 800, că există peste 500 de restricții de viteză și că trenurile au viteza celor din secolul XIX”. Genial! După vreo șapte luni de mandat în fruntea Ministerului Transporturilor, Șova a descoperit că trenurile de la CFR Călători circulă cu viteza celor din secolul XIX-lea și nu mai sunt vagoane! Tot el a aprobat bugetul de venituri și cheltuieli al CFR Călători pe anul 2018 și era clar scris că nu erau bani prevăzuți pentru achiziționarea de noi vagoane și locomotive, pentru simplul fapt că nu există resurse proprii la nivel de companie pentru achiziționarea acestora. În plus, Șova știe foarte bine că achiziționarea de vagoane și locomotive din alte surse decât cele de la CFR Călători se face prin Autoritatea de Reformă Feroviară (ARF), care de aproape doi ani tăie frunză la câini. Dar până se va trezi Șova să vadă cum stă treabă cu vagoanele și locomotivele de la CFR Călători, Ungaria a anunțat achiziționarea, în perioada următoare, de vagoane și locomotive pentru transportul feroviar de călători în valoare de 360.000.000 de euro, iar Polonia de, atenție!, 1.000.000.000 de euro.

Șova chiar crede că poate să prostească lumea prin această declarație, uitând că-n anii de zile când a fost director în Ministerul Transporturilor - de unde a fost luat cu mascații -, și până să ajungă ministru, a fost membru în Comisia de Transporturi a Camerei Deputaților. De ce vrea să vândă ardei la grădinari? Pentru ca să vadă partidul că este activ…din gură, că-n realitate, managementul său este dezastruos, mai ales la capitolul cale ferată, și în special la transportul feroviar de călători.

Când a aterizat în Palatul CFR, impus de Dragnea, Șova a știut foarte bine la ce să se aștepte, dar a mers pe principiul “las’ că merge și așa”, iar “câinii latră, caravana trece” și, astfel, în CV-ul a apărut și portofoliul de ministru al Transporturilor, fără să bifeze vreo realizarea cât de mică pentru calea ferată și transportul feroviar de călători. Practic, Șova, dar și toți care s-au perindat după 1989 pe la șefia Ministerului Transporturilor, au căutat să nu-l contrazică pe Octavian Paler: “Închipuiți-vă că într-o zi ar fi venit un tren și n-am fi mai avut putere să urcăm în el. L-am dorit prea mult, l-am așteptat prea mult. Ne-am epuizat în așteptare și nu ne-a rămas nicio picătură de energie pentru a ne bucura de sosirea lucrului așteptat. Numai că ne-am fi simțit striviți de o mare tristețe, amintindu-ne cât am visat trenul acela care acum pleacă fără noi. Și ce-am fi putut face după plecarea trenului? Singura noastră șansă ar fi fost să uităm de el, să uităm de toate, să dormim, iar când ne trezeam, cu ultimile noastre puteri, să asteptăm alt tren...”.

Dar, pe zi ce trece, vorbele lui Theodor Roosewelt se potrivesc din ce în ce mai bine pentru cei care au fost la butoanele Ministerului Transporturilor în ultimii 28 de ani: ”Un om care nu a mers niciodată la școală poate fura un vagon de tren; dar dacă a absolvit o universitate, el poate fura întreg trenul”. Așa că, ceea ce s-a întâmplat și se întâmplă la CFR Călători și la Ministerul Transporturilor, demonstrează că rareori locomotiva ține cont de dorința ultimului vagon!  


Aparut in:

Ultima modificare in data de :2018-08-27

TAGURI: sova, trasnport, cfr, cale ferata, vagon, tren
loading...





Comenteaza pe facebook




Comenteaza pe site


Random image



Ultimele stiri






loading...