2016-12-05 12:51

EDITORIAL


Ministerul Finanţelor, cu ochii pe banul public

 |  21:00

Cred că traversăm în continuare o perioadă dificilă din punct de vedere economic, deşi la nivelul Uniunii Europene se încearcă stabilirea unei coordonări prin aplicarea unui set de măsuri care să conducă la consolidarea fiscală a tuturor ţărilor din Uniune.

Multe state membre au crezut că pot trece mai uşor peste criză prin creşterea datoriei publice şi menţinerea unor deficite bugetare excesive. În timp, s-a observat că aceste măsuri de politică fiscală nu au rezolvat problemele, din contră, au accentuat unele dezechilibre macroeconomice, astfel încât în prezent există chiar pericolul ca aceste ţări să se întoarcă la recesiune.

În România, astfel de măsuri nu puteau fi adoptate, deoarece situaţia financiară ar fi fost agravată şi mai mult, iar ţara noastră ar fi riscat să intre în incapacitate de plată. Dacă ne raportăm la perioada 2009-2010, măsurile de consolidare fiscală au fost mai blânde, însă situaţia financiară s-a agravat de la o zi la alta. A fost nevoie ca în mai 2010 să adoptăm măsuri ferme, dar care au produs efecte pozitive pe termen mediu. Potrivit analizelor, prin deciziile noastre am reuşit în 2011 să restabilim echilibrul macroeconomic şi am creat premisele unei creşteri economice sustenabile.

Există şi voci critice care consideră că măsurile de consolidare fiscală adoptate de noi nu au fost cele mai bune, iar soluţia ar fi fost adoptarea unor politici care ar fi condus la acumularea de deficite excesive. O astfel de politică nu a dat însă roade nici în ţările cu o economie mai puternică decât România. Şi mă refer în principal la Italia, Spania, state considerate până nu de mult motoare ale creşterii economice în regiune.

În acest moment, un lucru este sigur: nici o ţară care a înregistrat deficite bugetare excesive nu va putea evita adoptarea unor măsuri dure de consolidare fiscală. Deşi România a fost nevoită să aplice măsuri de restabilire a echilibrului macroeconomic, un element esenţial pentru autorităţi l-a reprezentat sprijinirea mediului de afaceri. Ca urmare, au fost luate o serie de măsuri, precum creşterea alocărilor bugetare pentru investiţii, acordarea de scheme de ajutor de stat şi alte stimulente pentru menţinerea şi crearea de locuri de muncă, acordarea de garanţii de stat pentru obţinerea de credite bancare, dar şi menţinerea impozitării reduse a veniturilor şi profitului.

La nivelul Ministerului de Finanţe am intensificat dialogul cu reprezentanţii mediului de afaceri, dar şi cu consultanţii fiscali. La începutul anului 2011 s-a înfiinţat Colegiul fiscal format din oameni de afaceri, specialişti în domeniul fiscal, dar şi reprezentanţi ai Ministerului Finanţelor. Este, de altfel, şi cadrul în care orice modificare a legislaţiei fiscale este analizată şi dezbătută atât din punctul de vedere al beneficiilor pe care le-ar putea genera, dar şi al posibilelor efecte negative. Consider că este un prim pas în stabilirea unor relaţii din ce în ce mai transparente şi de parteneriat între contribuabili şi autorităţile de reglementare.

Urmare a discuţiilor din Colegiul fiscal, au putut fi promovate o serie de principii care au stat la baza  modificărilor aduse Codului fiscal, Codului de procedura fiscală şi a Legii contabilităţii. Dintre aceste principii putem aminti: simplificarea sistemului de declarare a impozitelor şi a situaţiilor financiare pentru întreprinderile mici, asigurarea unui echilibru între drepturile şi obligaţiile organelor fiscale şi drepturile şi obligaţiile contribuabililor, stabilirea unui tratament fiscal echitabil în impozitarea veniturilor şi deducerea cheltuielilor, clarificări în aplicarea legislaţiei fiscale. Toate aceste modificări au avut acelaşi scop: îmbunătăţirea relaţiilor dintre organele fiscale şi cei care îşi achită taxele şi impozitele.

Sunt omul dialogului şi vă asigur că unul dintre obiectivele mele este acela ca Ministerul Finanţelor Publice să devină un partener cu deschidere totală pentru a asigura un mediu de afaceri bazat pe concurenţă loială, dar şi pe o utilizare a banului public în mod eficient şi legal.


Aparut in:

Ultima modificare in data de :639553-10-18

TAGURI: ministerul finantelor, banul public, gheorghe ialomitianu



Comenteaza pe facebook




Comenteaza pe site

GIANINA
30 Ian 2012

CE FATA DE PROST ARE ! SA VINA REMANIEREA...
FANTOMAS
31 Ian 2012

Ieri, am aflat ca acest individ, si-ar bagat picioarele si in traditia de zeci de ani a CFR-ului in ceea ce priveste permisele de calatorie gratuita. De zeci de ani si inainte de 1944 si dupa 1944, angajatii aveau 24 file (12 calatorii) iar membrii familiei cate 12 file (6 calatorii), sotia chiar daca cfr-istul deceda, copii pana la majorat. Acum? Cate 6 file (3 calatorii), iar daca cfr-istul moare, nimeni nu mai primeste, indiferent de vechime, functie,etc..... HUOOOOOO!
GEORGE
31 Ian 2012

Macar dupa toate aceste chinuri sa simtim ca traim mai bine ,daca nu atunci am facut degeaba aceste sacrificii
GINA
02 Feb 2012

ialomiteanu e pe nicaieri, un ministru foarte slab, nu are ce cauta in acest guvern, un arogant si atat.
VIOREL
02 Feb 2012

dar chiar nu gasim in Romania un ministru de finante competent, asta sa mearga la PSD ca de acolo l-au cules ! Avem atatia finantisti cu creier, nu tonomatul asta , robotul asta .

Adauga un comentariu

Random image

Citeste si...

Deficit bugetar în scădere, după primele zece luni din acest an Execuția bugetului general consolidat pe primele zece luni ale anului 2016 s-a încheiat cu un... 25 Noi 2016 | (0)
Se propune creșterea plafonului pentru programul ”Prima Casă” Ministerul Finanțelor Publice (MFP) propune suplimentarea plafonului alocat pe anul 2016 pentru... 25 Noi 2016 | (0)