2016-12-09 21:20

EDITORIAL


Ordonanţa 50 a fost ''anihilată''. Parteneriat sau jecmăneală în relaţia cu băncile?

 |  20:38
Ordonanţa 50 a fost ''anihilată''. Parteneriat sau jecmăneală în relaţia cu băncile?
Mult zgomot pentru nimic. La asta se rezumă, după multeluni de discuţii, dezbateri şi declaraţii belicoase, întreaga tevatură pe temacelebrei Ordonanţe 50 privind contractele de credit. Altfel spus, s-amodificat, dar fără să se schimbe nimic pentru toţi cei care s-au împrumutat dela bănci până în iunie 2010, când Parlamentul a aprobat ordonanţa buclucaşă.

Zilele trecute, cea mai mare bancă din România a puscruce disputelor iscate şi duse până în instanţe de către clienţi, anunţând căva anula actele adiţionale impuse de OUG 50 pentru modificarea contractelor decredit semnate până la 21 iunie 2010. Totodată, banca a precizat că va revenila dobânda de referinţă internă, raportată la indici independenţi şi că vapăstra suma şi valoarea comisioanelor aferente acestor contracte.

Nimic surprinzător. De altfel, acest deznodământ eraprevizibil încă din toamnă, când FMI a spus răspicat că nu e de acord ca prevederileOUG 50 să se aplice la creditele contractate înainte de luna iunie 2010,întrucât băncile ar suferi pierderi care ar putea destabiliza economia. Aşadar,clienţilor care au dat băncile în judecată pentru anularea unor comisioane nule rămâne decât să se resemneze sau să continue o luptă în care au extrem depuţine şanse să învingă.

Şi totuşi... După ce ausavurat această victorie, n-ar fi oare momentul ca băncile să-şi întoarcă faţacătre client, într-un mod care exclude jecmăneala, într-o logică a respectuluipentru cel care le aduce profit? Dau numai un exemplu. Un deţinător al unuicard de credit emis de aceeaşi mare bancă trebuie să ramburseze întreaga sumăcheltuită într-o lună până la data stabilită de creditor, dacă nu vrea săplătească dobânzi. Ei bine, dacă clientul nu e bine informat sau dacă nureuşeşte, din diverse motive, să depună banii în ziua respectivă până fix laora 12.00, va fi “penalizat” cu sume usturătoare, întrucât operaţiunea va fi înregistrată contabiliceşteca şi cum ar fi făcută cu o zi întârziere! Acest lucru nu e menţionatîn înştiinţarea trimisă de bancă la domiciliul clientului. Acolo, pe verso,scrie doar că plata trebuie făcută până la ora prânzului, fără să se precizeze nimicdespre “comisionul de întârziere”. Astfel, sute sau mii de oameni careutilizează cărţi de credit au fost “amendaţi” cel puţin o dată cu sume de zeci sausute de lei (calculate în funcţie de suma datorată), deşi au plătit datoriilecătre bancă în ziua scadentă! Pe de altă parte însă, dacă clienţii ramburseazădatoria cu mai multe zile sau săptămâni înainte de scadenţă, nu primesc nici unbonus. Şi atunci, în ce constă oare parteneriatul client-bancă?

Concluzia e una singură: clienţii nu trebuie să lasegarda jos nici o clipă, fiindcă la cel mai mic semn de neatenţie sau ignoranţă,banca îi va “face la portofel” ca un veritabil cămătar.

Guvernatorul BNR spunea că românii ar trebui să înveţe căbăncile nu sunt instituţii de binefacere, ci centre de afaceri. Perfectadevărat. Cred însă că şi băncile ar trebui să schimbe radical modul de arelaţiona cu clienţii. Altfel, sondajele care arată că doar 3% dintre cei careapelează la bănci au încredere totală în aceste instituţii vor fi în continuareabsolut explicabile.


Aparut in:

Ultima modificare in data de :639237-07-16



Comenteaza pe facebook




Comenteaza pe site

Adauga un comentariu

Random image