2018-11-15 10:30


Centrul de Resurse Juridice cere declasificarea protocolului de colaborare dintre Parchet și SRI

 |  18:14
Centrul de Resurse Juridice cere declasificarea protocolului de colaborare dintre Parchet și SRI

Centrul de Resurse Juridice îi solicită procurorului general Augustin Lazăr declasificarea protocolului de colaborare dintre Ministerul Public (Parchetul General) şi Serviciul Român de Informaţii, informează News.ro.

Solicitarea CRJ, ong din al cărui consiliu director face parte Valerian Stan, analist des invitat în emisiunile Antena 3 și RTV, a venit după ce Parchetul Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie a făcut precizări, miercuri, cu privire la Protocolul încheiat între Ministerul Public şi Servicul Român de Informaţii.

„Ministerul Public a oferit precizări cu privire la Protocolul încheiat între această instituţie şi Serviciul Român de Informaţii, precizări care mai degrabă ridică semne de întrebare: De pildă, ni se spune că «Încheierea unui protocol de cooperare între Ministerul Public şi Serviciul Român de Informaţii a fost justificată de cadrul legal în vigoare la data respectivă, potrivit căruia implementarea măsurilor de supraveghere tehnică se realiza prin intermediul SRI». Vă rugăm să precizaţi care era cadrul normativ în vigoare la acel moment care permitea SRI să implementeze astfel de măsuri în dosare penale”, arată CRJ în solicitarea transmisă procurorului general al României.

Centrul de Resurse Juridice consideră că nu există un astfel de cadru normativ şi îi spune procurorului general Augustin Lazăr să nu face referire la hotărâri CSAT, pentru că acestea nu sunt publicate în Monitorul Oficial şi, de asemenea, acestea „nu pot adăuga la lege”.

CRJ mai arată că este falsă precizarea făcută de Ministerul Public că „în mod concret, atribuţiile ofiţerilor de informaţii din cadrul echipelor operative s-au limitat strict la punerea în aplicare a măsurilor de supraveghere tehnică (exemplu – montarea de aparatură pentru înregistrările ambientale) şi exercitarea activităţilor de supraveghere operative (exemplu – filaje)”, întrucât procesele-verbale de redare a celor rezultate din punerea în aplicare a mandatelor de supraveghere tehnică erau realizate şi de către ofiţeri SRI.

„Pentru ca opinia publică să fie pe deplin lămurită în legătură cu respectarea legalităţii de către instituţiile din sistemul judiciar (trebuie clarificat exact cine sunt acestea) care au semnat protocoale de cooperare în zona procesual penală cu instituţii din afara sistemului judiciar, pentru că simpla încetare a efectelor acestui protocol (în cazul de faţă al Ministerului Public) ca urmare a Deciziilor CC nu conferă acestuia, post-festum, nici legalitate nici legitimitate, Centrul de Resurse Juridice solicită Ministerului Public întreprinderea demersurilor legale pentru declasificarea Protocolului dintre Ministerul Public şi Serviciul Român de Informaţii”, arată CRJ.

Potrivit precizărilor transmise miercuri de Ministerul Public, încheierea unui protocol de cooperare cu Serviciul Român de Informaţii a fost justificată de cadrul legal în vigoare la data respectivă, potrivit căruia implementarea măsurilor de supraveghere tehnică se realiza prin intermediul SRI.

“În consecinţă, pentru aplicarea legii, s-a încheiat un protocol, al cărui scop principal a fost trasarea regulilor care să guverneze cooperarea instituţională. În cadrul acesteia, contribuţia ofiţerilor de informaţii a fost strict de punere în aplicare a măsurilor tehnice autorizate de instanţa de judecată. Ofiţerii serviciilor de informaţii – în unele cazuri s-a lucrat şi cu lucrători ai Ministerului de interne, nu doar ai SRI – nu au desfăşurat nici un fel de activităţi de urmărire penală, aspect care se poate constata din consultarea dosarelor de urmărire penală şi din care reiese că activităţile de urmărire penală au fost realizate exclusiv de ofiţeri de poliţie judiciară sub conducerea şi coordonarea procurorilor”, potrivit Ministerului Public.

Sursa citată a mai arătat că atribuţiile ofiţerilor de informaţii din cadrul echipelor operative “s-au limitat strict la punerea în aplicare a măsurilor de supraveghere tehnică (exemplu - montarea de aparatură pentru înregistrările ambientale) şi exercitarea activităţilor de supraveghere operative (exemplu - filaje)”.

Ministerul Public a reafirmat că protocolul cu SRI şi-a încetat efectele în momentul publicării Deciziei nr. 51/2016 a Curţii Constituţionale, ce nu mai prevedea posibilitatea ca serviciile de informaţii să pună în executare mandatele de supraveghere tehnică emise în dosare penale, cu excepţia celor privind infracţiuni de terorism şi contra securităţii naţionale, pentru care SRI are competenţă.

Potrivit articolului 7 din Legea 303/2004, “judecătorii, procurorii, magistraţii-asistenţi, personalul de specialitate juridică asimilat acestora şi personalul auxiliar de specialitate al instanţelor judecătoreşti şi parchetelor nu pot fi lucrători operativi, inclusiv acoperiţi, informatori sau colaboratori ai serviciilor de informaţii”, iar încălcarea acestor dispoziţii “conduce la eliberarea din funcţia deţinută, inclusiv cea de judecător sau procuror”.

Aceştia sunt obligaţi să completeze, anual, o declaraţie, pe propria răspundere, din care să rezulte că nu sunt lucrători operativi, inclusiv acoperiţi, informatori sau colaboratori ai serviciilor de informaţii. Consiliul Suprem de Apărare a Ţării verifică, din oficiu sau la sesizarea Consiliului Superior al Magistraturii ori a ministrului Justiţiei, realitatea acestor declaraţii.


Aparut in:

Ultima modificare in data de :2017-01-26

TAGURI: centrul resurse juridice, protocol parchet sri
loading...





Comenteaza pe facebook




Comenteaza pe site


MAFIA.PSD.
26 Ian 2017

Acest stan este capucul de la wc al haznalelor lui felix si ghita fugaru.
Random image



Ultimele stiri






loading...