2016-12-07 00:07

EVENIMENT


Decăderea Programului „Rabla”

 |  21:00
Decăderea Programului „Rabla”

Mai multe mii de tichete valorice din Programul “Rabla” nu au fost folosite, posesorii acestora rămânând şi fără bani, şi fără maşini, pentru că au fost casate. Acest program a început să dea semne de „oboseală”, pentru că numărul înscrierilor de maşini noi este din ce în ce mai mic, cel mai probabil pentru că oamenii nu mai au bani. Mai mult, românii nu mai au la îndemână nici piaţa maşinilor uzate, noua taxă de poluare fiind de-a dreptul prohibitivă.

Cu doar câteva zile înainte de finalizare, la 6 decembrie 2011, în cadrul Programului „Rabla” erau casate 116.637 de maşini vechi, iar numărul autovehiculelor noi cumpărate prin program a ajuns la 35.363; dintre acestea, 12.821 sunt maşini româneşti. În cazul în care fiecare autovehicul nou a fost achiziţionat cu 3 vouchere, tot mai erau neutilizate peste 10.000 de tichete valorice, acestea pizându-şi valabilitatea la 12 decembrie 2011.

Există şi o parte bună a acestei „neîmpliniri”. Bugetul Fondului pentru mediu, care susţine financiar Programul „Rabla”, rămâne cu prima de casare neaccesată, pentru că nu au fost utilizate voucherele. Cele aproape 40 de milioane de lei vor putea ajunge în alte programe de mediu.

Programul „Rabla” 2011 s-a vrut revoluţionar şi a alocat fonduri şi facilităţi pentru cumpărarea de maşini electrice şi hibrid. Guvernul nu a anunţat nici o achiziţie de astfel de autovehicule. De altfel, scopul declarat al programului este acela de a diminua poluarea atmosferică, prin eliminarea maşinilor cu emisii mari, aşa cum sunt cele vechi.

Declinul înmatriculărilor de maşini noi a fost pregnant în decembrie 2011, când s-au consemnat cu aproape 40% mai puţine decât în decembrie 2010, ajungând la doar 7.721 de unităţi.

Optimismul Fondului pentru mediu

Românii nu mai prezintă acelaşi apetit pentru achiziţia de maşini noi, cel mai probabil din cauza lipsei banilor. Programul „Rabla” a înregistrat un regres important, de la 62.500 în 2010, la puţin peste 35.000 de maşini noi în 2011.

Statisticile arată că, în 2010, s-au alocat 722 milioane de lei din Fondul pentru mediu pentru casarea a 190.000 de rable. Alocarea acestei sume extrem de importante s-a făcut în anul în care s-au înregistrat cele mai dure măsuri anticriză, cu vârf de lance tăierea salariilor cu 25%. Rezultatele nu au fost pe măsura aşteptărilor, întoarcerile în economia naţională fiind destul de mici, iar toate încasările Fondului ajungând la doar 1,143 miliarde lei, cu peste 40% mai puţin decât se prognozase la începutul lui 2010.

Pentru 2011, bugetul Fondului pentru mediu prevede încasări numai din taxa de poluare de peste 2 miliarde de lei, în condiţiile în care numărul tuturor autovehiculelor nou înmatriculate a scăzut cu aproape 18% în 2011 faţă de anul anterior.

Loganurile, în pericol

Populaţia cu venituri mici care nu-şi permite achiziţia unui autoturism nou avea ca refugiu piaţa maşinilor second-hand. Prin promovarea Legii privind taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule, piaţa maşinilor uzate existente deja în parcul naţional va fi aproape interzis românilor cu venituri mai mici. O maşină nu foarte veche, de 6-9 ani, devine prohibitivă la vânzare/cumpărare, pentru că taxa de poluare ajunge să depăşească preţul de vânzare.

Ministerul Mediului s-a ferit să dea exemple cu privire la valoarea taxei de poluare pentru cele mai comune maşini din România - Dacia, mai ales că din 2005 se fabrică celebrele Logan care au ajuns la mare căutare chiar şi în ţări cu tradiţie în industria auto, cum este Germania.

Ministrul mediului, Laszlo Borbely, a fost principalul susţinător a acestei variante de taxă de poluare, care a venit după ce România a intrat în procedură de infringement pentru că, prin taxa de primă înmatriculare, ar fi dezavantajat maşinile second-hand importate. Pe de altă parte, ministrul nu poate renunţa la banii încasaţi de Fondul pentru mediu din această taxă, pentru că ea reprezintă cea mai importantă sursă de alimentare a Fondului. Mai ales că trebuie să returneze şi banii încasaţi ilegal în 2007 din taxa de primă înmatriculare şi diferenţa de taxă de poluare instituită după 2008, evaluate la aproximativ 750 milioane de euro.

În aceste condiţii, au fost sacrificaţi românii cu venituri mai mici, care vor şi ei o maşină, dar nu au bani de una nouă.


Aparut in:

Ultima modificare in data de :639550-11-18

TAGURI: laszlo borbely, taxa poluare



Comenteaza pe facebook




Comenteaza pe site

Adauga un comentariu

Random image