2016-12-04 22:42

EVENIMENT


Dedicaţii de 200 de milioane de euro

 |  21:00
Dedicaţii de 200 de milioane de euro

O analiză seacă realizată de Mediafax relevă faptul că, în ciuda recomandărilor premierului Emil Boc, instituţiile şi companiile publice continuă să dea cu nemiluita bani pe cumpărarea de maşini, laptopuri, mobilier, aparate aer condiţionat, telefoane mobile şi servicii de telecom, majoritatea achiziţiilor fiind realizate prin licitaţii la care este depusă o singură ofertă sau prin negocieri directe.

Conform calculelor, 200 de milioane de euro se scurg anual prin aceste metode neconforme cu intenţiile de stopare a cheltuielilor inutile din bani publici anunţate de primul-ministru. Motivele invocate de conducerea instituţiilor care nu au auzit de criză: situaţii de “extremă urgenţă”, criterii tehnice care pot fi îndeplinite de un singur furnizor, sau licitaţii deschise la care, ca un făcut, se prezintă un singur ofertant. Chiar şi în acest din urmă caz, autoritatea contractantă are de obicei grijă să raporteze că a atribuit contractul luând în calcul preţul cel mai scăzut. Toată această risipă are loc în condiţiile în care în primăvara lui 2010 premierul Emil Boc anunţa că se ia în calcul înfiinţarea unei direcţii speciale a Guvernului, ce ar fi urmat să se afle în subordinea ministrului finanţelor, care să se ocupe în mod centralizat de achiziţiile de autoturisme, computere, mobilier, combustibil auto, dar şi de servicii informatice, de curăţenie, de asigurare şi transport aerian efectuate de către instituţiile publice centrale. La fel ar fi trebuit să se întâmple şi în ceea ce priveşte achiziţiile de produse de birotică pentru toate ministerele, iar consumabile, precum pixuri, hârtii, toner etc. să fie cumpărate de la acelaşi furnizor şi la un preţ comun. Înfiinţarea respectivei direcţii de achiziţii a ajuns în luna mai a anului trecut până la stadiul de proiect de hotărâre de guvern, aşa cum se află şi astăzi, nefiind supusă aprobării Guvernului.

Conform datelor centralizate de Mediafax, comparativ cu 2009, în 2010 “investiţiile” instituţiilor şi companiilor de stat din subordinea Guvernului au reuşit să ajungă la 175 de milioane de euro daţi pe  maşini, aparate aer condiţionat, laptopuri, mobilier, telefoane mobile şi servicii telecom. Situaţia nu s-a schimbat nici în 2011, când genul de achiziţii descrise mai sus au ajuns la 200 de milioane de euro, majoritatea fiind realizate prin negocieri directe sau licitaţii cu o singură ofertă depusă. De menţionat că piaţa achiziţiilor publice s-a cifrat anul trecut la 19 miliarde de euro şi reprezintă aproximativ 15% din Produsul Intern Brut al României, statul, prin instituţiile şi companiile sale, fiind cel mai mare cumpărător.


Aparut in:

Ultima modificare in data de :639266-04-01



Comenteaza pe facebook




Comenteaza pe site

CITITOR
27 Noi 2011

Cred ca este mai mult decat spuneti dumneavoastra. Marea nenorocire o reprezinta achizitiile directe. Chiar daca valoarea lor anuala este doar de 15000 euro, sunt cincisprezece mii pentru fiecare tip de produs su serviciu achizitionat - si slava domnului, sunt atatea cpv-uri !!! Iar jumatate dintre furnizori cred ca sunt rudele conducatorilor institutiilor beneficiare. Cine nu crede, sa verifice. Dar verifica cineva ? Ma indoiesc.

Adauga un comentariu

Random image