2016-12-08 04:27

EVENIMENT


Demiterea șefului RAR, pregătită dinainte de accidentul de la Tulcea

 |  19:03
Ministrul transporturilor, Anca Boagiu, a găsit țapiiispășitori pentru tragicul accident de la Tulcea, în urma căruia au murit patrupersoane și alte 57 au fost rănite, după ce un autobuz s-a răsturnat. ȘefulRegistrului Auto Român și directorul Autorității Rutiere Române au fost demiși,deși funcționarea celor două instituții nu pot avea legătură cu accidentelerutiere izolate produse în țară. Potrivit unor surse din MinisterulTransporturilor, cel puțin șeful RAR, Daniel Patentașu, era vizat pentrudemitere încă dinaintea accidentului, iar acesta a fost un pretext.

Ministrul transporturilor,Anca Boagiu, i-a eliberat din funcţie vineri pe directorul general al ARR,Iancu Crăciunoiu, şi pe directorul general al RAR, Daniel Patentaşu, din cauzalipsei de implicare a celor doi în efectuarea controalelor eficiente pentruasigurarea siguranţei traficului. "Nu doar poliţiarutieră are responsabilităţi în prevenirea accidentelor de circulaţie, ci şiautorităţile de reglementare şi control, ARR şi RAR în acest caz. Dinstatisticile poliţiei, accidentele cu cele mai multe victime sunt cele careimplică transportul de pasageri, ca urmare a defecţiunilor tehnice aleautovehiculelor. Începând de azi vom avea în teren echipe de control ale RAR şiARR împreună cu Poliţia Română, astfel încât activitatea de prevenire aaccidentelor să fie intensificată. În afara controalelor în trafic, ARR vaefectua controale zilnice şi la sediile operatorilor de transport rutier.Aceste măsuri trebuie să sporească siguranţa pasagerilor conform standardeloreuropene referitoare la transportul rutier de persoane", a declaratîntr-un comunicat Anca Boagiu. Atribuţiile de director general al ARR vor fipreluate temporar de către Florian Coman Meluş, iar la conducerea RAR a fostnumit, tot temporar, Stancu Sotir.

Autobuz încare se aflau aproximativ 60 de persoane s-a răsturnat, miercuri dimineaţă, laTulcea, de pe un dig care face legătura cu zona industrială a oraşului, în timpce acesta transporta pasagerii către locurile lor de muncă.

Ce are RAR-ul cu autobuzul

Atribuțiile RAR, după cum se știe, sunt, printrealtele, de acordarea omologărilor naționale pentru vehiculele rutiere, sistemele, componentele șientitățile tehnice separate ale acestora, de acordare a certificatelor deconformitate pentru sisteme, componente și entități tehnice separate alevehiculelor rutiere, de acordare a omologarilor individuale pentru vehiculelerutiere, de efectuare a inspecției tehnice periodice pentru anumite categoriide autovehicule. Dacă autobuzul nu avea inspecția tehnică periodică efectuată,cel mult ar fi trebuit demis șeful reprezentanței RAR Tulcea. De cealaltă parte, potrivit hotărârii 625 din 24 septembrie 1998, ARR „esteorganismul tehnic specializat al Ministerului Transporturilor pentru transportulrutier, desemnat să asigure, în principal, inspecţia şi controlul, în trafic,al stării tehnice a autovehiculelor rutiere şi remorcilor, precum şi alîndeplinirii condiţiilor de operare a transporturilor rutiere, inspecţia şicontrolul respectării reglementărilor interne şi internaţionale privindcondiţiile de siguranţă a transporturilor rutiere şi de protecţie a mediului,licenţierea operatorilor de transport rutier, punerea în aplicare a normelortehnice şi a reglementărilor specifice transporturilor rutiere”. Controalele sefac prin sondaj, astfel că nu pot fi controlate toate autovehiculele carecirculă în țară. Drept urmare, dacă autobuzul nu avea o stare tehnică înlimitele corespunzătoare, inspectorii ARR nu aveau cum să știe decât dacă îlopreau aleatoriu în trafic pentru control.

„Accidentde muncă de traseu”

ȘefulInspectoratului Teritorial de Muncă (ITM) Tulcea, Izet Ali, a declarat că autobuzuls-a răsturnat după ce digul pe care circula s-a surpat. Potrivit șefului ITM accidentulse încadrează în categoria "accidentelor de muncă, colective, detraseu", întrucât pasagerii mergeau spre locul de muncă. Potrivitacestuia, şoferul autobuzului nu consumase băuturi alcoolice, iar cauzaproducerii accidentului ar fi surparea digului. Izet Ali a mai declarat căautobuzul aparţine firmei Marcel Prestcom din Tulcea şi transporta spre loculde muncă salariaţi din judeţ ai fabricii Textile Gel & Co. Rom SA Tulcea,pe care îi lua din puncte fixe. De asemenea, la ultima oprire înainte deproducerea accidentului, în autobuz au mai fost preluaţi şi câţiva angajaţi dela Italfin SRL Tulcea, al cărei sediu era în vecinătatea Textil Gel & Co.Rom SA Tulcea

"Decâteva zile ne aflăm în faţa unui accident în urma căruia au murit patruoameni. Ştim foarte clar că toate reglementările în vigoare au fost încălcateavând atribuţii nu numai de reglementare, ci şi de control şi nu a existat oreacţie fermă la ceea ce s-a întâmplat şi consider că în acest moment trebuiesă iau măsuri dure, drastice, astfel încât cetăţeanul român să fie în siguranţăpe drumurile României. Nu poţi să accepţi ideea că vezi 76 de oameni într-unautobuz, să ştii nu e voie să faci aşa ceva, ai un autobuz care e într-o staretehnică proastă şi care circulă pe un drum pe care nu ar fi trebui să intre şinimeni să nu reacţioneze. De aceea, de astăzi (sâmbătă-n.r.) sunt în terenechipe mixte ARR, RAR, Poliţie Rutieră, care îşi vor face datoria. Să ştie(directorii ARR şi RAR - n.r.) că dacă avem reguli trebuie să le respectăm.I-am înlocuit aseară (vineri - n.r.) la ora 21.15. Am aşteptat trei zile oreacţie şi nu a existat"

AncaBoagiu, ministrultransporturilor

Şoferulautobuzului este urmărit penal, iar digul pe care circula a fost închis

Şoferulautobuzului, Niculae Razem, este pensioanr, are 61 de ani şi o experienţă de 40de ani, din care 30 de ani ca profesionist. Are permis auto din 1967 şi dinanii '80 lucra ca şofer pe maşini mari. A făcut în ultimii ani curse auto perute interne din judeţul Tulcea şi nu a mai avut accidente pe parcursul carierei.

NiculaeRazem a explicat de ce avea cu opt pasageri peste limita admisă: „Erau colegelemele, stăteau în ploaie, era frig şi se rugau de mine să le iau în autobuz. Maibine le lăsam acolo. De 17 ani fac curse în zonă. Le ştiu pe toate. Mai binemuream eu. Nu pot să îmi scot din cap faptul că au murit patru oameni, patru suflete",spune cu regret Niculae Razem. „Urcau şi de la alte firme vecine. Mai ales înziua aia era rece afară şi mă rugau femeile: «Hai, nea Niculae, ia-ne şi pe noi!».Nu mă lăsa inima să stea în ploaie. Credeam că fac un bine. Dacă nu le luam, arfi rămas pe jos, dar poate era mai bine", a explicat şoferul. Autobuzulavea 54 de locuri pe scaune, plus 14 în picioare. Astfel, opt pasageri erau înplus, dar Niculae Razem spune că nu şi-a dat seama, pentru că nu le-a numărat.

Iatăcum relatează el cauzele producerii accidentului. „Staţionam, iar din faţa meavenea pe dig un autobuz al Societăţii de Transport Public Local. În clipa aceeami-am dat seama că ne ducem. Stăteam pe loc, nu mai aveam ce să fac. Am simţitcum roata din spate dreapta s-a dus în râpă. În câteva secunde ne-am întors pedreapta, iar apoi încă o dată. M-am gândit că nu se salvează nimeni. Nu ştiucum am ieşit din autobuz. Cred că m-a scos cineva. Ştiu doar că toată lumeaţipa, iar eu eram îngrozit. Toate erau colegele mele", povesteşte şoferul.Niculae Razem este acum urmărit penal, în stare de libertate, pentru ucideredin culpă. Digul pe care a circulat autobuzul este închis de vineri circulaţieipână la finalizarea anchetei.

(AndreiTudor)


Aparut in:

Ultima modificare in data de :638945-06-07



Comenteaza pe facebook




Comenteaza pe site

Adauga un comentariu

Random image