2018-11-16 20:12


DOCUMENT. EXCLUSIV. Cum vrea să impartă ministrul Transporturilor, Lucian Șova, banii europeni pe calea ferată

 |  16:01
DOCUMENT. EXCLUSIV. Cum vrea să impartă ministrul Transporturilor, Lucian Șova, banii europeni pe calea ferată

Ziarul Puterea a intrat în posesia unui document care arată cum sunt cheltuiți banii europeni accesați pentru modernizarea sistemului feroviar din Romania.

În 1914 reţeaua feroviară a României era formată din 3.549 de kilometri, ce reprezenta o investiţie de 1,1 miliarde de lei, cea mai mare din România la vremea respectivă. La acea vreme, Căile Ferate Române erau cea mai mare companie a ţării, potrivit datelor din Istoria Economiei (2003, editua Economică), scrisă de Maria Mureşan şi Dumitru Mureşan. După Marea Unire de la 1918, România ajunge la 11.000 de kilometri de cale ferată. În preajma Primului Război Mondial, România contractase un împrumut de 400 de milioane de de lei aur pentru dezvoltarea căile ferate, arată aceeaşi sursă.

CFR SA, compania care administrează reţeaua de cale ferată, nu mai este acum nici măcar în top zece jucători din ţară ca afaceri. Anul trecut CFR SA avea o cifră de afaceri de un miliard de lei, în scădere cu 5% faţă de anul, după cum arată datele de la Ministerul de Finanţe.

Cea mai drastică reformă care s-a abătut asupra căii ferate a fost spargerea lor în 1998, la sfaturile Băncii Mondiale, care a condiţionat astfel finanţarea deficitului bugetar al României. La sfârşitul anului 1998, Societatea Naţională a Căilor Ferate Române era divizată de către stat în cinci companii: CFR Călători, CFR Marfă, CFR SA (infrastructură), Societatea de Servicii de Management Feroviar şi Societatea de Administrare a Activelor Feroviare. Deşi această măsură trebuia să facă mai profitabile companiile ferate, de fapt a adus pierderi uriaşe, ceea ce nu s-a întâmplat însă în Germania, Franţa sau Austria, unde căile ferate au rămas într-un holding prin care statul îşi poate realiza obiectivele strategice.

Actualul ministru al Transporturilor, Lucian Șova, a trimis un document în Parlament care arată ce investiții se vor face până în 2020, pentru modernizarea căii ferate. 


Aparut in:

Ultima modificare in data de :2018-03-20

Documente:

TAGURI: BANI EUROPENI, calea ferata, lucian sova, cfr, ministrul transporturilor,
loading...





Comenteaza pe facebook




Comenteaza pe site


Random image



Ultimele stiri






loading...