2016-12-11 14:12

EVENIMENT


Focoasele, furate cu 10 km înainte de destinaţie

 |  19:00
Focoasele, furate cu 10 km înainte de destinaţie

Garnitura formatădin 16 vagoane, din care s-au furat cele patru lăzi cu focoase pentru rachete,plecase din Zărneşti spre Giurgiu, de unde transportul de armament urma să ajungăîn Bulgaria.

Echipamentul militar era produs la SC Tohan SA (fostaUzină Mecanică Tohan-Zărneşti) şi fusese cumpărat de o societate din Bulgaria,printr-un intermediar din România. Trenul a avut, până la destinaţie, respectivgara Giurgiu-Nord, zece opriri. Ultima a fost la staţia CF Stăneşti, la 16 kmde Giurgiu. Aici, locomotiva a fost schimbată. Sâmbătă, în punctul terminus,Giurgiu-Nord, la efectuarea formalităţilor vamale, angajaţii CFR au descoperitcă sigiliul unui vagon este rupt, iar uşa glisantă, întredeschisă. Au alertatimediat autorităţile.

Focoasele, furate cu 10 km înainte de destinaţie
zoom

Sigiliulrupt

Parchetul de pe lângă Tribunalul Militar Bucureşti afost sesizat de către Inspectoratul Judeţean de Jandarmerie Giurgiu că, încursul zilei de sâmbătă, în jurul orei 15.30, lucrători ai staţiei CFR Giurgiu-Nordau constatat că la un vagon din garnitura trenului care conţinea obiecte cuspecific militar, transportate în baza unui contract între societăţi private,sigiile aplicate erau rupte şi uşa glisantă deschisă. La faţa locului s-a deplasatechipa operativă împreună cu instituţiile abilitate, sub coordonareaprocurorilor militari.

Cei zece jandarmi care păzeau transportul specialsunt încadraţi la Inspectoratul Judeţean de Jandarmi Giurgiu şi, potrivitinformărilor oficiale, aceştia au coborât la fiecare oprire a trenului, de-alungul traseului străbătut, pentru a asigura perimetrul.

Intermediarul

După cum precizează şi Compania Naţională Romarm, acţionarăalături de Ministerul Economiei, în cadrul societăţii comerciale Tohan, a existat,în acest caz, o relaţie contractuală cu un partener din Bulgaria, dar acesta a încheiatun contract cu o firmă românească pentru asigurarea transportului până la graniţă.Aceasta din urmă a întreprins toate diligenţele – contractul cu CFR Marfă(numai compania de stat este abilitată, prin lege, să transporte astfel debunuri) precum şi contractul de pază cu Jandarmeria (singura abilitată, totprin lege, să asigure securitatea unor astfel de transporturi).

„Compania Naţională Romarm, prin Tohan Zărneşti, înbaza unui contract de export cu un partener extern, din Bulgaria, având toateaprobările impuse de legile româneşti, a efectuat un export a cărui condiţie delivrare prevedea ca transferul de proprietateîntre furnizor şi beneficiarsă aibă loc la Braşov. Din momentul transferului de proprietate,responsabilitatea asupra transportului şi a securităţii mărfii i-a revenitbeneficiarului”.

Comunicat Romarm

„Referitor la transportul de material militar oprit înGiurgiu, MAE precizează că este vorba despre un export intracomunitar din Româniaspre Bulgaria, care avea toate avizele şi documentele necesare desfăşurăriisale, problematica securităţii transportului neintrând în atribuţiileMinisterului Afacerilor Externe sau ale Departamentului pentru ControlulExporturilor (D-ANCEX). Organele abilitate ale statului român vor întreprinde măsurilenecesare în vederea stabilirii responsabilităţii pentru cele întâmplate”.

Comunicat MAE

Jandarmeriadă asigurări că nu există nici un pericol. Focoasele furate sunt produse pentrurachete de calibru 122 mm

La această oră, nu se cunoaşte tipul focoaselorfurate, însă cert este că SC Tohan SA produce la Zărneşti cinci modele deastfel de echipamente militare pentru rachetele de 122 de milimetri: focos cufuncţionare multiplă, PROXFU 2/PP, PROXFU 2/FCC, MRV-U, MRV-UBM.

Oricare ar fi tipurile de focos care se aflau îngarnitura jefuită, acestea fac parte din categoria muniţiei de război şi nusunt periculoase. „Nu este muniţie de război, aşa cum s-a spus, sunt simplecomponente care nu prezintă pericol decât asamblate într-un sistem", aspus purtătorul de cuvânt al Jandarmeriei, Florin Hulea. Acest aspect a fostconfirmat şi de purtătorul de cuvânt al Ministerului Administraţiei şiInternelor, Marius Militaru (fost purtător de cuvânt al Jandarmeriei Bucureşti).„Aceste componente, în mod separat, nu reprezintă pericol, ci doar asamblate,integrate într-un sistem pot deveni periculoase”, a spus Marius Militaru.

La rândul său, comandantul Inspectoratului deJandarmi al Judeţului Giurgiu, Nicolae Magercu, a afirmat că misiunea a fostexecutată în conformitate cu prevederile legale, subliniind, la rândul său, cătoate componentele dispărute nu prezintă nici un pericol.

Cert este că cei zece angajaţi ai IJJ Giurgiu, careasigurau paza garniturii de tren prădate, sunt acum cercetaţi, procurorii urmânda începe urmărirea penală împotriva lor pentru neglijenţă în serviciu.

În zona Stăneşti-Giurgiu Nord, trenurile sunt prădate „dinmers” de mai mulţi ani. Două scenarii, un singur vinovat - Jandarmeria

Procurorii militari iau încalcul, la această oră, două variante ale furtului celor patru lăzi cu focoasedin trenul care venea de la Zărneşti. În ambele situaţii, nu există decât unsingur vinovat – detaşamentul de jandarmi care păzea transportul.

Prima variantă de anchetă

Potrivit uneia dintrevariantele de anchetă, furtul s-a produs în Staţia CF Stăneşti, cu 16 km înaintede destinaţia finală - Gara Giurgiu Nord. La Stăneşti, trenul a oprit pentruschimbarea locomotivei. În acest moment, mecanicul a fost văzut, potrivitsurselor judiciare, vânzând cuiva motorină din stocul pe care îl avealocomotiva. Atunci este posibil să se fi comis furtul, ţinând cont că lăzile aufost furate din singurul vagon construit din lemn. Jandarmii n-au observatnimic.

A doua variantă de anchetă

Zona în care se presupune căau dispărut focoasele de rachete este cunoscută localnicilor care nu de puţineori au atacat trenurile de marfă. Fie că transportau combustibil, fie că transportau fier vechi sau alte produse,tot ce se poate vinde se şi poate fura. Între Videle şi Giurgiu Nord, traseu pecare se află şi Gara Stăneşti, există o singură linie de cale ferată,neelectrificată. Între Stăneşti şi Giurgiu Nord, din cauza unei diferenţe denivel, cât şi a traseului sinuos, plin de curbe, trenurile sunt nevoite săcircule cu viteză redusă şi devin astfel ţinte sigure. Conform declaraţiilorjandarmilor care au „păzit” transportul de armament, în Gara Stăneşti, sigiliile celor 16 vagoaneerau intacte. Dacă într-adevăr aşa stau lucrurile, înseamnă că vagonul a fostspart „din mers” în zona localităţilor Ghizdaru, Bălănoaia şi Cetatea.

Zona Stăneşti-Giurgiu are un potenţial criminogen foarteridicat

Locul în care s-a pututproduce furtul este cunoscut de foarte mulţi ani ca zonă cu o rată ridicată decriminalitate. În urmă cu doi ani, la nivelul Postului de Poliţie TF GiurgiuNord a existat un scandal în care mai mulţi hoţi de pe Şoseaua Bălănoaiei, carefurau din trenurile care transportau fier vechi, au fost făcuţi scăpaţi în complicitate cu autorităţile locale. ŞefulPoliţiei TF din Giurgiu a fost nevoit să suporte mustrări pentru că a avut îndrăznealasă-i cerceteze pe hoţi.

Zeci defiltre de poliţie în căutarea focoaselor

Judeţul Giurgiu a fost împânzit de filtre de poliţie,care verifică toate maşinile suspecte, în special cele care ies din raza decompetenţă. Astfel, peste 70 de poliţişti - de la Serviciul Rutier, de la OrdinePublică şi de la Investigaţii Criminale - au fost mobilizaţi pentru verificareaintrărilor şi ieşirilor din judeţ.

Şi în alte două judeţe, Braşov şi Prahova, pe undetrenul a avut traseu, au fost demarate verificări.


Aparut in:

Ultima modificare in data de :639253-04-04

Mai multe imagini:
Focoasele, furate cu 10 km înainte de destinaţie
zoom
Focoasele, furate cu 10 km înainte de destinaţie
zoom
Focoasele, furate cu 10 km înainte de destinaţie
zoom

Focoasele, furate cu 10 km înainte de destinaţie
zoom



Comenteaza pe facebook




Comenteaza pe site

Adauga un comentariu

Random image