2016-12-08 18:17

EVENIMENT


Magistrala Nord-Sud, sursă de poluare suplimentară pentru Bucureşti. Master Plan pe bani mulţi, dar inutil, pentru că interesele private sunt mai importante

 |  20:10
Magistrala Nord-Sud, sursă de poluare suplimentară pentru Bucureşti. Master Plan pe bani mulţi, dar inutil, pentru că interesele private sunt mai importante

Magistrala Nord-Sud, proiectul care îl are pe primarulgeneral Sorin Oprescu drept un partizan fanatic, va pune în pericol gravsănătatea locuitorilor din zonele pe care le traversează, din cauza poluăriichimice şi sonore. Poluarea va avea impact major şi asupra celor patru zoneprotejate, cu construcţii monumente istorice, prin care va trece viitoareaşosea.

Măsura în care noxele emise de autoturisme, zgomotul şivibraţiile vor afecta oamenii şi clădirile nu poate fi estimată exact. Astadeoarece, deşi obligaţi prin lege să facă un studiu de impact asupra mediului,înainte de a prezenta proiectul consilierilor generali, oamenii din primăries-au făcut că plouă. În ciuda lipsei studiului, consilierii generali au votatpentru aprobarea proiectului. Unul dintre motive este, foarte probabil,interesul uriaş pe care îl au în proiect oameni de afaceri foarte importanţi,cu conexiuni politice la nivel înalt, sau politicieni cu interese de afaceri.Aceştia deţin terenuri, hoteluri şi clădiri de birouri în zonele pe care le vatraversa şoseaua, iar apariţia unei magistrale importante va ridica de zeci deori valoarea imobilelor pe care aceştia le deţin.

Măsoară cu şublerul, trasează cu creta, taie cu barda

În anul 2007, beneficiind de fonduri PHARE, administraţiaCapitalei a actualizat Master Planul de Transport în Bucureşti şi zona sametropolitană, realizat în 1998 de Japan International Cooperation Agency.Acest master plan vizează dezvoltarea armonioasă şi eficientă a reţelei detransport în Bucureşti, în perioada 2007-2027.

Şoseaua care pare să fi devenit o obsesie pentru SorinOprescu figurează în Master Plan printre proiectele de viitor, care ar permiteun trafic mai fluent. Din motive niciodată explicate oficial, acest proiect adevenit unul prioritar, deşi Master Planul face cu totul alte recomandări.

Atât în Master Plan, cât şi în raportul de specialitate semnatde directorul general de la acea vreme al Direcţiei Transporturi, Drumuri şiSistematizarea Circulaţiei, Gheorghe Udrişte, apare o „recomandare principală“:„De a implementa proiectele şi măsurile aferente infrastructurii rutiere şitransportului public într-un mod echilibrat, pentru a asigura creştereanivelului de serviciu şi a atrage mai mulţi călători către transportul

public. Se recomandă, de asemenea, ca să fie implementatemăsuri de politică în transporturi orientate către reducerea utilizăriiautoturismului şi a oferi, în acelaşi timp,

servicii mai bune de transport public”.

În termeni simpli, experţii străini recomandau caprioritate îmbunătăţirea transportului în comun (cu prioritate metrou, tramvai,troleibuz, mai puţin poluante) şi măsuri de reducere a traficului auto (taxe deacces), în special în zona centrală a Capitalei. Edilii bucureşteni au alesînsă să înceapă cu crearea de artere noi, care să permită accesul masiv alautovehiculelor în centru şi au neglijat transportul în comun.

Intoxicaţi-vă şi asurziţi bine!

Se pune, firesc, întrebarea de ce a fost nevoie de aceastărăsturnare de priorităţi şi, desigur, cui foloseşte. În nici un cazbucureştenilor, mai ales celor care locuiesc în zona de impact a viitorei„autostrăzi urbane”. Bucureştiul a fost declarat, în 2008, cea mai poluatăcapitală din Uniunea Europeană, iar peste 70% din dioxidul de carbon careîmbâcseşte aerul Capitalei provine de la autoturisme. În ceea ce priveştepoluarea fonică, în conformitate chiar cu harta de pe site-ul PrimărieiGenerale, bulevardul lui Oprescu va trece prin zone în care nivelul de zgomoteste deja la 70-80 dB, mult peste limita maximă de 50 dB impusă de normeleeuropene de mediu. Din nou, principalul vinovat pentru poluarea fonică, carei-a transformat pe bucureşteni în cei mai obosiţi români, conform studiilorMinisterului Sănătăţii, este traficul auto.

Existau o suită de măsuri pe care autorităţile erauobligate de normele europene să le ia, de exemplu, crearea facilităţilor de tippark & ride, adică parcarea autovehiculelor ce vin din exteriorul oraşului înzona de centură, de unde utilizatorii acestora să intre în Bucureşti cu mijloacelede transport în comun. S-a pus chiar problema declanşării procedurii deinfringement pe mediu împotriva României din cauza nerealizării acestor măsuri,ceea ce ar fi dus la amendarea ţării noastre cu 100.000 de euro pe zi.

În ciuda tuturor acestor probleme, Sorin Oprescu se încăpăţâneazăsă preseze pentru construirea în cea mai mare viteză a „Bulevardului VictoriaCapitalismului Sălbatic”. Trece pe lângă lege, evacuează oameni în plină iarnă,demolează clădiri monument vinerea noaptea. Practic, acţionează ca şi cum ar fivorba de un interes personal major, şi nu de unul din multele proiecte ale primăriei.

Într-un număr viitor vă vom prezenta numele câtorva dinfoarte puţinii bucureşteni pe care acest proiect îi face fericiţi. Mai precis,cei ale căror imobile vor avea creşteri explozive de valoare, datorită situăriilor, peste noapte, la bulevard.


Aparut in:

Ultima modificare in data de :639233-12-28



Comenteaza pe facebook




Comenteaza pe site

TEODOR
10 Ian 2011

Si cam cum ar putea Oprescu sau altcineva,sa-l faca pe mandrul proprietar de A4,sa foloseasca RATB-ul sau metroul?Poate aveti voi,ziaristii niste solutii ,in acest sens!
GOGUTA
10 Ian 2011

Stimate domn, Ca orice oras mare Bucurestiul este sufocat de circulatie. cred ca toata lumea este de acord cu asta. Ca atare, in loc sa criticati o initiativa, care se discuta inca de pe vremea lu' Nea Nicu, dece nu veniti Dv. cu o propunere. Indiferent care. Spre exemplu sa mutam capitala in alta parte asa cum au facut brazilienii. Sa interzicem circulatia auto in zona centrala cum este la Roma. Sau sa pune tone de cuie pe marile bulevarde. Ceva, ceva tot ar trebui sa gasiti, ca de criticat....

Adauga un comentariu

Random image