2016-12-03 02:28

EVENIMENT


Operaţiunea „Buldozerul”. DIICOT a reţinut şase români şi un italian specializaţi în furtul de utilaje din Franţa, Italia şi Austria

 |  19:56
Operaţiunea „Buldozerul”. DIICOT a reţinut şase români şi un italian specializaţi în furtul de utilaje din Franţa, Italia şi Austria

ProcuroriiDirecţiei de Investigare a Infracţiunilor de Criminalitate Organizată şi Terorism(DIICOT) - Structura Centrală au reţinut, sâmbătă, şapte persoane, printre careun italian, constituite într-o grupare ce se ocupa cu traficul de utilajefurate din state ale Uniunii Europene.

Anchetaprocurorilor face parte dintr-o amplă operaţiune privind combaterea traficuluide utilaje, desfăşurată atât anul trecut, cât şi săptămâna trecută, când auavut loc 17 percheziţii domiciliare pe raza judeţului Maramureş, pentruexecutarea unei comisii rogatorii formulate de autorităţile judiciare franceze.Acţiunea survine operaţiunii "Buldozerul", din august 2009, privinddestructurarea de către DIICOT a mafiei utilajelor agricole şi de construcţii.

Reţeacondusă de un italian

Celeşapte persoane reţinute sunt italianul Antonio Vecchiolla, Florin-Radu Liptak,Dan-Ioan Banciu, zis Dani, Ioan-Ştefan Bursaş, zis Nelu, Călin-Lubomir Iovanov,Iulian-Iosif Băda, zis Ioji, şi Ovidiu Trusu.

Potrivitanchetei, de circa un an, Vecchiolla şi Liptak au format grupul de traficanţi carese ocupa cu furtul utilajelor din Franţa, Italia şi Austria. Pentru a daloviturile, cei doi i-au cooptat pe Băda, Banciu, Bursaş şi Iovanov, care identificauutilaje agricole, modalitatea de păstrare şi depozitare folosită deproprietari, identificarea căilor de acces pentru pătrunderea prin efracţie,identificarea şi neutralizarea eventualelor sisteme de alarmă, verificarea dotăriicu sistem de urmărire GPRS a utilajelor.

Vecchiollaşi Liptak identificau pe site-ul Bursei de Transporturi Internaţionale deMărfuri firme de transport care deţineau mijloace de transport adecvate. Apoiintrau în contact cu reprezentantul firmei respective şi solicitau efectuareaunor transporturi de utilaje agricole din alte ţări UE către România, precizândlocul şi data încărcării utilajelor

Odatăantamat mijlocul de transport, liderii grupării îi puneau în legătură pe ceicare furau utilajele din străinătate cu şoferii ce urmau să le transporte. Odatăcomis furtul, Iulian-Iosif Băda falsifica, folosind un laptop, o imprimantă şiun CD, o comandă către firma de transport, o factură şi o scrisoare de trăsură,pentru că, în cazul în care camionul era oprit pe drumul spre România de cătrepoliţie sau vameşi, şoferul să poată justifica transportul.

Dupăce hoţii le transmiteau lui Vecchiolla şi Liptak marca şi tipul utilajelor furate,aceştia căutau potenţiali cumpărători. Liptak se ocupa şi cu direcţionarea hoţilorcătre firme de utilaje sau ferme care foloseau utilaje agricole din Franţa. Vehiculeleerau furate pe timp de noapte prin folosirea de chei potrivite primite anteriorde la Antonio Vecchiolla.

5.500de euro pentru transport

Ultimulfurt a fost comis din Franţa, din zona Dijon, în noaptea de 7 spre 8 decembrie.Cu o săptămână înainte, Băda, Banciu şi Bursaş au plecat în Franţa cuautoturismul primului, marca Peugeot, înmatriculat în Franţa, condus de ultimul.În paralel, Radu Liptak i-a propus lui Ovidiu Trusu, administrator al SC TranslogisticSRL Arad, firmă ce se ocupă cu transporturi interne şi internaţionale demărfuri, să-i aducă utilaje agricole din Franţa, contra sumei 2.200 de euro,plătindu-i în avans 1.000 de euro.

Dindiscuţiile telefonice purtate între Liptak şi Vecchiolla rezultă că, de fapt,Trusu Ovidiu a primit 5.500 de euro. Acesta din urmă a mers personal, conducândautotrenul împreună cu angajatul său, Călin-Lubomir Iovanov. Procurorii auinterceptat discuţii telefonice între liderii grupării, echipa de hoţi şiOvidiu Trusu cu privire la transmiterea unei comenzi false către firma Translogisticpentru ca transportul să poată fi justificat la un eventual control. Întreaceleaşi persoane există discuţii şi cu privire la falsificarea unor documentede provenienţă şi de transport, respectiv a facturii fiscale şi a scrisorii detrăsură, din toate rezultând că utilajele furate au fost cumpărate de la ofirmă de specialitate din Franţa.

Banide drum prin Western Union

Pe5 decembrie, echipa de hoţi formată din Băda, Banciu şi Bursaş s-a întâlnit înlocalitatea franceză Besancon cu Trusu şi Iovanov, care veniseră cu un camion,şi, după ce s-a înserat, la indicaţiile lui Băda, care era direcţionat deLiptak, s-au deplasat spre zona în care se aflau utilajele. Camionul a rămas lacirca 5 km,Trusu şi Iovanov stând „de şase”. Băda a încercat să pornească unele utilaje cuchei potrivite, primite de la Vecchiolla, în timp ce Banciu asigura pazalocului respectiv, moment în care a fost sunat de Bursaş care i-a spus că afost legitimat de o patrulă de poliţie şi percheziţionat. Astfel, Băda aabandonat utilajele şi a furat doar rampe cu care ulterior să poată încărcaalte utilaje în camion.

Douăzile mai târziu, la indicaţiile lui Vecchiolla şi Liptak, cei cinci s-audeplasat cu autoturismul şi autotrenul spre Dijon, aşteptând în acea zonă să seînsereze. Aici, Băda a reuşit să fure două tractoare marca Massey Ferguson,unul model 6455 şi unul model 6465, dintr-o fermă şi le-a condus până într-unsiloz betonat şi parţial acoperit unde putea pătrunde camionul. Cu ajutorulrampelor, cele două tractoare au fost urcate în autotren. Tot Băda a falsificat,cu ajutorul unui laptop şi al unei imprimante, o factură şi o scrisoare detrăsură, din care rezulta în mod nereal că cele două utilaje au fost cumpăratede la o firmă de specialitate din Franţa şi că au fost încredinţate pentrutransport firmei lui Trusu, Translogistic. Acesta din urmă a plecat cuangajatul său spre România, transportând utilajele furate. Hoţii au rămas la unhotel pentru că nu mai aveau suficienţi bani de întoarcere. Ulterior, au primitdin România 135 de euro, prin Western Union, ca să poată reveni în ţară.

Laintrarea în Ungaria, cei trei au rămas din nou fără bani şi l-au sunat pe Trusu,care s-a întâlnit cu ei pentru a le da 30 de euro. În final, pe 9 decembrie, hoţiiau ajuns în ţară, întâlnindu-se cu Vecchiolla şi Liptak, la Pecica, Trusu şiIovanov oprindu-se pe teritoriul Ungariei, la câţiva km de punctul de trecere afrontierei de la Nădlac,fiind nevoiţi să facă pauza obligatorie pentru şoferii de TIR, de 24 de ore.Liptak şi Bursaş s-au dus în Ungaria şi i-au adus în ţară şi pe Trusu şiIovanov, care au lăsat camionul în Ungaria. A doua zi, dimineaţă, Liptak, Trusuşi Iovanov au plecat în Ungaria, la locul unde era parcat camionul, după cares-au întors în România. Au fost prinşi de poliţişti la o staţie de carburanţi,unde se întâlniseră toţi. În faţa anchetatorilor, Iulian-Iosif Băda, Dan-Ioan Banciuşi Ioan-Ştefan Bursaş au recunoscut faptele şi au spus că regretă comiterealor. În schimb, Antonio Vecchiolla şi Florin Radu Liptak nu au vrut să dea declaraţii,iar Ovidiu Trusu şi Călin-Lubomir Iovanov nu au recunoscut cunoaşterea faptuluică utilajele erau furate.


Aparut in:

Ultima modificare in data de :638952-01-22



Comenteaza pe facebook




Comenteaza pe site

Adauga un comentariu

Random image