2016-12-10 18:38

EVENIMENT


Revizuire cu premeditare a Constituţiei. Preşedintele vrea ca Parchetul General să-i poată aresta pe parlamentari

 |  19:02
Revizuire cu premeditare a Constituţiei. Preşedintele  vrea ca Parchetul General să-i poată aresta pe parlamentari

Curtea Constituţionalăa stabilit că este neconstituţională forma unor articole privind revizuireaConstituţiei României, aşa cum au fost ele transmise către Parlament. Cu toateacestea, modificarea adusă articolului 72 a scăpat vigilenţei magistraţilorCCR, respectiv faptul că Preşedinţia României propune, nici mai mult, nici maipuţin, decât ca procurorii Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şiJustiţie să poată aresta membrii Parlamentului, fără ca o instanţă judecătoreascăsă se pronunţe cu privire la acest aspect.

Arestareade către Parchet a parlamentarilor este o noţiune introdusă în proiectulprivind revizuirea Constituţiei după ce forma iniţială a fost transmisăPalatului Cotroceni de către Guvernul României, modificarea fiind transmisăParlamentului, care a înaintat-o Curţii Constituţionale. Astfel, forma iniţialăa articolului 72, care se află astăzi în vigoare, stabileşte imunitateaparlamentară şi precizează că “deputaţii şi senatorii potfi urmăriţi şi trimişi în judecată penală pentru fapte care nu au legătură cuvoturile sau cu opiniile politice exprimate în exercitarea mandatului, dar nupot fi percheziţionaţi, reţinuţi sau arestaţi fără încuviinţarea Camerei dincare fac parte, după ascultarea lor. Urmărirea şi trimiterea în judecatăpenală se pot face numai de către Parchetul de pe lânga Înalta Curte de Casaţieşi Justiţie. Competenţa de judecată aparţine Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie”.

Imunitateaparlamentară, în opinia iniţiatorilor revizuiriiConstituţiei, trebuie să dispară, astfel încât Guvernul României a emis Preşedinţieio propunere de modificare a articolului 72, după cum urmează: „Parlamentariipot fi urmăriţi şi trimişi în judecată penală pentru fapte care nu au legăturăcu voturile sau cu opiniile politice exprimate în exercitarea mandatului, darnu pot fi perchezitionaţi, reţinuţi sau arestaţi decât după încuviinţareaCamerei Reprezentanţilor şi după ascultarea lor. Urmărirea şi trimitereaîn judecată penală se pot face numai de către Parchetul de pe lângă ÎnaltaCurte de Casaţie şi Justiţie. Competenţa de judecată aparţine Înaltei Curţi de Casaţie şiJustiţie”. Ei bine, Preşedinţia României consideră că nu este suficient deexpresivă această formulare şi că modalitatea prin care parlamentarii potajunge după gratii este cam greoaie. Astfel încât, la Palatul Cotroceni, textularticolului 72 al Constituţiei a fost din nou modificat, incredibil,astfel: Urmărirea, percheziţia, reţinerea, arestarea sau trimiterea în judecatăpenală a parlamentarilor, pentru fapte care nu au legătură cu voturile sau cuopiniile politice exprimate în exercitarea mandatului, se pot face numai de cătreParchetul de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie. Competenţa dejudecată aparţine Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie.

Sergiu Andon: „Propunereaar întoarce România în timpul lui Stalin“

DeputatulSergiu Andon a declarat, pentru ziarul „Puterea“, referitor la acest aspect că„dovedeşte o preocupare subterană a celor care conduc astăzi ţara să acţioneze înviitor prin lovituri de stat. Propunerea dovedeşte, printre altele, că iniţiatoriiacestei modificări nu cunosc nici măcar prevederile noului Cod de procedură penalăcare arată că arestarea se face numai de către judecător. Puterea actuală doreşteca parlamentarul să nu mai aibă nici măcar dreptul de care se bucură un hoţ derând. Este regretabil faptul că aceste lucruri se întâmplă, însă este bine cămagistraţii Curţii Constituţionale au respins aceste modificări propuse sprerevizuirea articolului 72 din Constituţie. O astfel de propunere, dacă ar fiaplicată, ar întoarce România pe vremea lui Stalin”.

Curtea Constituţională arespins articolul 72. Nu a sesizat însă gafa

În comunicatul de presă al Curţii Constituţionale se motiveazăneconstituţionalitatea acestei modificări: “Cu majoritate de voturi, constată că modificarea alin.(2) şi abrogareaalin.(3) ale art.72 din Constituţie sunt neconstituţionale deoarece au ca efectsuprimarea unui drept fundamental al persoanei care ocupă o demnitate publică,încălcându-se astfel limitele revizuirii prevăzute de art.152 alin.(2) dinConstituţie”. Însă magistraţii Curţii Constituţionale au omis să precizeze căpropunerea Preşedinţiei ca Parchetul să poată aresta parlamentarii urmăreşteinstituirea unei practici discriminatorii în materie penală. Astfel, arestareapreventivă şi percheziţia sunt două măsuri preventive cerute de procuror, darautorizate de către o instanţă de judecată, în urma unui proces ce poate fiatacat cu recurs. Orice cetăţean de rând beneficiază, potrivit Codului de procedurăpenală, de aceste prevederi. Dacă ar fi trecut o asemenea iniţiativă de „ochiivigilenţi” ai constituţionaliştilor, atunci parlamentarul nu ar mai fibeneficiat de aceste prevederi, contrar practicilor de drept penal statuateprin legile speciale în domeniu.


Aparut in:

Ultima modificare in data de :639250-02-25



Comenteaza pe facebook




Comenteaza pe site

ASKMENOQUESTIONS
20 Iun 2011

"Pre?edintele vrea ca Parchetul General s?-i poat? aresta pe parlamentari." Da, dar nu orice parlamentari, ci anume pe cei 322 care au vrut sa-l suspende in 2007!

Adauga un comentariu

Random image