2016-12-02 22:14

EVENIMENT


Ultimul slogan în supermarket: N-avem ouă!

 |  21:00
Ultimul slogan în supermarket: N-avem ouă!

Vremea rea care s-a abătut asupra României în ultimele săptămâni a deschis „oportunităţi” dâmboviţene de câştig. Cum magazinele nu au putut fi aprovizionate în ritmul necesar, unii comercianţi au profitat de lipsa alimentelor, şi nu numai, din rafturile magazinelor şi au crescut preţul. Ultimul produs de speculă – ouăle. Care nu se mai găsesc prin magazine, iar acolo unde mai există, preţul este relativ dublu. Oricum, oamenii nu trebuie să se aştepte să primească bon fiscal.

Ouăle au ajuns să fie obiect de speculă, în condiţiile în care aprovizionarea a avut ceva sincope din cauza transportului îngreunat de zăpadă. După ce mari lanţuri de magazine au rămas fără stocuri de ouă, iar rafturile au fost golite, unii mici comercianţi au profitat de oportunitate şi au crescut preţul, de regulă, de două ori. S-a ajuns ca pentru 8 ouă mari, clienţii să trebuiască să plătească 10 lei, adică 1,25 lei pentru un ou, faţă de 0,6 lei cât este în mod obişnuit, în timp ce ouăle de cea mai mică dimensiune au ajuns să fie vândute cu 0,8 lei.

Scuze cu iz comunitar

Comercianţii au găsit repede scuza pentru o astfel de practică, astfel încât să pară că nu au nici o vină în toată această problemă - nu se mai dă voie la importuri de ouă, ceea ce a dus la eliminarea unei importante surse de aprovizionare. De fapt, au profitat de aplicarea prevederilor unei directive europene, valabilă de la 1 ianuarie 2012, prin care este permisă comercializarea doar a ouălor provenite de la găini crescute în baterii modernizate. Industria naţională a luat măsurile necesare pentru a asigura consumul de ouă proaspete, cel mai lovit fiind importul de ouă din Polonia, ţară care nu a respectat în foarte mare parte directiva europeană. Curios este faptul că această problemă de aprovizionare, invocată de comercianţi, nu a apărut imediat după 1 ianuarie, când nu a mai fost permis importul ouălor neconforme, ci după ce România a fost cuprinsă de viscol.

Mega Image dă vina pe furnizori

Ouăle lipsesc cu desăvârşire de pe rafturile celui mai mare lanţ de supermarketuri din ţară, Mega Image, membru al grupului belgian Delhaize. În magazinele aflate în zonele cu vad comercial ale acestui retailer nu se mai găsesc ouă de nici un fel, nici măcar biologice sau de prepeliţă. Contactaţi de ziarul „Puterea”, reprezentanţii Mega Image afirmă că de vină pentru lipsa acestui produs sunt furnizorii, care nu au mai aprovizionat magazinele. „Problema nu se află la noi (n.r. - Mega Image), ci la furnizori”, ne-a declarat o reprezentantă a lanţului de magazine, contactată telefonic. Deşi am insistat să ne ofere numele şi contactul unora dintre furnizori, reprezentanta Mega Image a refuzat.

Ouăle ţăranilor vor rezolva criza

Nu este nici o problemă cu ouăle, a dat asigurări Ilie Van, preşedintele Uniunii Crescătorilor de Păsări din România. „Avem ouă, dar, din cauza viscolului, nu s-a putut face aprovizionarea în ritmul necesar. În două săptămâni se reglează piaţa, pentru că, în perioada următoare va creşte oferta de ouă de la ţărani, pentru că încep găinile să ouă”, a precizat acesta.

Ilie Van a exclus orice legătură dintre lipsa ouălor în unele magazine şi diminuarea importurilor. Potrivit acestuia, industria naţională asigură necesarul de consum de ouă proaspete, care este de aproximativ 120 milioane de bucăţi lunar. Investiţiile avicolelor româneşti în cuşti modernizate, astfel încât să respecte directiva europeană, sunt estimate la aproximativ 200 milioane de euro. Cât priveşte importurile, inclusiv comerţul intracomunitar, acestea se desfăşoară normal, cele mai importante cantităţi fiind aduse din Italia, dar sub formă de ouă procesate, fiind destinate industriei de morărit şi panificaţie.

Cât priveşte preţul, în 2011 avicolele au lucrat în pierdere la ouă. „Costul de producţie a fost de 0,26 lei/bucată şi am vândut cu 0,15 lei un ou la poarta fabricii”, a adăugat Ilie Van. Potrivit acestuia, pentru că va interveni şi producţia ţărănească, este de aşteptat ca preţul ouălor să scadă în perioada următoare.

Găinile nu trebuie stresate

De la 1 ianuarie 2012, nu mai pot fi comercializate decât ouă care provin de la găini crescute în baterii modernizate, potrivit unei directive europene. Noile norme comunitare se referă la bunăstarea animalelor şi păsărilor, astfel că găinile nu vor mai fi atât de „stresate” pentru că trăiesc înghesuite în cuşti mari cât o coală de hârtie, iar ouăle produse de ele vor fi mai sănătoase. Recent, Ilie Van declara că industria de profil este aliniată la noile norme în domeniu în proporţie de aproape 95%, dar investiţiile astfel făcute se ridică la circa 200 milioane de euro. Potrivit acestuia, mai există doar câteva ferme şi adăposturi mai mici în care găinile cresc în baterii neconforme.

Criză de ouă în Iaşi

Supermarketurile ieşene duc lipsă de ouă. Tot mai mulţi ieşeni se plâng de faptul că aceste produse au devenit o raritate în magazine, fapt semnalat încă de săptămâna trecută, transmite ziaruldeiasi.ro. Cofrajele cu ouă de câte 30 de bucăţi nu se găsesc mai deloc, în timp ce caserolele a câte 6-10 ouă au preţuri duble faţă de perioada trecută. Oficialii supermarketurilor au refuzat să comenteze situaţia, în schimb angajaţii de la raioanele de specialitate spun că magazinele nu au de unde să se aprovizioneze pentru că producătorii nu mai au marfă. În aceste condiţii, în pieţele ieşene ouăle se vindeau cu un leu bucata. Nici în Carrefour situaţia nu era altfel. „Problema este că din cauza gerului şi a zăpezilor mari, drumurile au fost închise şi nu ne-am putut aproviziona. Cum s-au deblocat drumurile, magazinele s-au aprovizionat şi s-a vândut tot. Acum producătorii nu mai au de unde să furnizeze ouă. Dar, din câte am înţeles, mâine o să primim şi noi marfă“, a explicat un angajat al supermarketului Carrefour Felicia.

Rafturi golite de teama intemperiilor

Şi magazinele din Piatra Neamţ au rămas fără ouă. Potrivit unui cotidian regional, magazinele şi pieţele sunt golite de acest produs. Explicaţia e simplă: speriaţi de ninsorile abundente şi gerul din ultima perioadă, nemţenii au dat năvală în magazine pentru a-şi face provizii. „Oamenii au cumpărat conserve, legume, carne, paste şi ouă. Vremea s-a mai îmbunat, drumurile nu mai sunt blocate, sperăm ca lucrurile să revină la normal”, a susţinut un comerciant din Piatra Neamţ. Chiar dacă supermarketurile nu duc lipsă de alimente, ouăle de găină continuă să lipsească din galantare. Cum vremea a început să se încălzească, odată cu topirea zăpezii blocajele vor dispărea, iar magazinele vor fi aprovizionate cu marfă din belşug, completează cotidianul regional „Evenimentul”.


Aparut in:

Ultima modificare in data de :639554-06-17

TAGURI: slogan, supermarket, oua, intemperii, zapada



Comenteaza pe facebook




Comenteaza pe site

Adauga un comentariu

Random image

Citeste si...

Dragnea: Ministrul de Interne servea micul dejun prin Dorobanţi când oamenii erau în zăpadă Preşedintele PSD, Liviu Dragnea a declarat, miercuri, că ministrul de Interne, Dragoş Tudorache,... 17 Noi 2016 | (2)