2018-07-23 16:44


Un nou ORDIN de PROTECȚIE va putea fi emis de POLIȚIȘTI pe loc

 |  20:24
Un nou ORDIN de PROTECȚIE va putea fi emis de POLIȚIȘTI pe loc

Guvernul a introdus Ordinul de protecţie provizoriu, prin care poliţiştii pot înlătura de îndată agresorul din domiciliu Astfel, a fost aprobat proiectul de Lege privind modificarea şi completarea Legii nr. 217/2003 privind prevenirea şi combaterea violenţei în familie, fiind introduse noi măsuri pentru protejarea imediată a victimei şi înlăturarea agresorului.

Documentul aprobat de Guvern reglementează Ordinul de protecţie provizoriu (OPP), un instrument în materie administrativă, care îi va permite poliţistului să intervină rapid în situaţiile de pericol iminent pentru sănătate şi securitatea victimei violenţei domestice şi să înlăture de îndată agresorul din domiciliu.

Ordinul de protecţie provizoriu este diferit de Ordinul de protecţie (OP), care este deja reglementat prin lege din anul 2012. Practic, Ordinul de protecţie provizoriu este un instrument complementar Ordinului de protecţie, care se emite de către poliţist, de îndată, cu caracter executoriu, fără termen şi fără somaţie, având valabilitate de 5 zile, cu posibilitate de prelungire până la emiterea Ordinului de protecţie.

După ce poliţistul va emite OPP, documentul va fi confirmat de către procuror, pe baza declaraţiilor şi a probelor strânse de către poliţist. Ulterior, procurorul va avea obligaţia să transmită OPP împreună cu toate dovezile existente la dosar către judecător, iar acesta se va pronunţa prin emiterea unui OP.

Prin actuala reglementare, poliţistul va avea dreptul şi obligaţia să se deplaseze la domiciliul victimei, să intre în domiciliu, chiar şi cu forţa, şi să emită un OPP prin care să înlăture de îndată agresorul, chiar dacă acesta este titularul contractului de proprietate.

OPP va fi emis în baza unei Fişe de risc, prin care poliţistul va stabili gradul de risc în baza evaluării de la faţa locului. Dacă riscul pentru victimă este crescut sau foarte crescut, poliţistul va emite un OPP, prin care pot fi dispuse următoarele măsuri pentru agresor:

Evacuarea din domiciliu cu interdicţia de a reveni pe toată durata valabilităţii OPP;

Stabilirea unei distanţe minime de apropiere de victimă (de domiciliu, de locul de muncă, de şcoală, după caz);

Confiscarea cheilor, a armelor.

OPP şi OP vor fi monitorizate de către poliţişti, nerespectarea măsurilor dispuse prin cele două instrumente constituind infracţiune, pentru care este prevăzută pedeapsa cu închisoarea de la 1 lună la 1 an.

În procesul de monitorizare, poliţistul va face verificări permanente prin toate mijloacele în vederea respectării măsurilor dispuse pentru agresor (vizite la domiciliu, culegere de informaţii de la vecini, serviciul victimei, şcoală, după caz). De asemenea, după emiterea OPP, poliţistul se va asigura că drepturile agresorului sunt respectate prin măsuri care vizează informarea corectă cu privire la OPP şi respectiv îndrumarea şi orientarea către un serviciu social specializat pentru găzduire şi consiliere.

De asemenea, pentru agresor, se introduce obligaţia de a purta permanent un sistem electronic de supraveghere (brăţară electronică) în următoarele condiţii:

Agresorul a fost obligat să păstreze o distanţă minimă determinată faţă de victimă, faţă de copiii acesteia sau faţă de rude ale acesteia, ori faţă de reşedinţa, locul de muncă sau unitatea de învăţământ a persoanei protejate;

Agresorului i-a fost interzisă deplasarea în anumite localităţi sau zone determinate pe care persoana protejată le frecventează ori le vizitează periodic;

Utilizarea sistemului de supraveghere electronică va fi posibilă dacă victima şi, după caz, membrii familiei acesteia îşi exprimă acordul de a purta un astfel de sistem care permite verificarea respectării obligaţiei agresorului.

Regimul juridic al sistemului de supraveghere electronică utilizat pentru verificarea respectării măsurilor de protecţie va fi stabilit ulterior, prin lege.

Menţionăm că un astfel de sistem electronic de supraveghere se regăseşte în Codul de procedură penală, Legea nr. 253/2013 şi Legea 254/2013.

Prin intermediul acestor instrumente se urmăreşte îmbunătăţirea sprijinului acordat victimelor violenţei domestice, prin asigurarea unei intervenţii imediate şi coerente. Normele, metodologiile şi procedurile vor fi elaborate prin legislaţia secundară, aceasta urmând să fie reglementată printr-un Ordin comun al MMJS şi MAI.

Tot în şedinţa de astăzi, Guvernul a reglementat şi exercitarea profesiei de expert şi a celei de tehnician în egalitate de şanse, prin modificarea Legii nr. 202/2002 privind egalitatea de şanse şi de tratament între femei şi bărbaţi. Cele două profesii au fost introduse în COR (Clasificarea Ocupaţiilor în România) în anul 2014, respectiv 2015.

Mai mult, actul normativ stabileşte că persoanele juridice din sectorul public şi din cel privat care au peste 50 de salariaţi vor avea posibilitatea de a angaja un expert sau un tehnician în egalitate de şanse, în limita bugetului destinat cheltuielilor salariale.

Reglementarea celor două profesii vine în contextul unei preocupări din ce în ce mai mari, la nivel internaţional şi european, pentru implementarea principiilor egalităţii de gen în toate domeniile şi la toate nivelurile de intervenţie.

România şi-a asumat, în anul 2015, punerea în aplicare a Angajamentului nr. 1 privind formarea unor specialişti, experţi şi tehnicieni în domeniul egalităţii de şanse de la nivelul administraţiei publice centrale şi locale, în cadrul Campaniei "HEforSHE", iniţită de UN WOMEN, şi s-a angajat ca, până în anul 2020, 70% dintre cele 1.680 de instituţii publice naţionale şi locale să aibă experţi sau tehnicieni în domeniul egalităţii de şanse.

Actul normativ introduce şi noţiunea de "violenţă de gen", conform definiţiei din Convenţia de la Istanbul.

Informaţii suplimentare:

Situaţia statistică în domeniul violenţei în familie, potrivit IGPR:

Anul 2016

- 36.664 victime ale violenţei în familie;

- 191 decese precizate de Ministerul Public;

- 2574 de OP emise, dintre care 743 sunt încălcate.

Anul 2017

- 20.617 victime ale violenţei în familie;

- 84 decese;

- peste 3000 de ordine de protecţie emise de instanţă;

- OP încălcate - 1011.


Aparut in:

Ultima modificare in data de :2018-02-08

TAGURI: guvern, aprobat, ordin de protectie provizoriu, victime, abuzuri, politisti





Comenteaza pe facebook




Comenteaza pe site


AR ”PUTEA”?!
08 Feb 2018

Deci, nimic sigur..ala-bala-portocala! Vrăjeală maximă! Suntem în urmă cu 300 de ani, față de civilizație!
POLITIA
09 Feb 2018

De ce nu cumparati bratari electronice?
ANONIM
11 Feb 2018

@Intervenții neconstituționale în funcționare agenților economici, cu efecte referitoare la eficiența activității și competivitate, statul având instituții cu atribuții în domeniul egalității de șanse, pentru eventualle verificari ale aspectelor referitoare la aplicarea principiului egalității de șanse ?
ANONIM
11 Feb 2018

Un polițist nu poate avea mai multe competențe decât un judecător la impunerea de restricții și poate asigura protecția victimelor în alt spațiu decât cel al proprietarului, în spețe referitoare la diverse tipuri de contracte, de exemplu ?
ANONIM
11 Feb 2018

@ Considerați că ordinul menționat în articol "l-ar fi dus" pe R[zvan Burleanu la Poliție, spre a fi "audiat" pentru "fapte" de la Casa Fotbalului, deși este actualul președinte de la FRF, pentru "protecția" celor ce au fost ''evacuați" din clădire ?
ANONIM
11 Feb 2018

Considerați că publicarea unei asemenea "îmbunătățiri" la "ordinul de protecție'', într-o perioadă în care se încearcă a-l convinge pe Lupescu să candideze pentru conducerea FRF , și "invitarea" lui Burleanu la Polițe ar putea fi și "campania pentru președenția FRF", Ionuț Lupescu folosind în unele intervenții publice și "exprimarea", "La ordin !" ?
LEGILE LOR
14 Feb 2018

Tot asa a vrut sa ia si fata lui Condrea si cele 100 milioane euro , furate de el . Sa le dea curve si case la camatari .
Random image



Ultimele stiri









Apa Nova