2016-12-03 00:28

EVENIMENT


UPDATE. Toate focoasele au fost recuperate langa linia de tren, la Chitila

 |  18:36
UPDATE. Toate focoasele au fost recuperate langa linia de tren, la Chitila
Si cea de-a patra lada cu focoase furate duminica a fost gasita luni seara de catre anchetatori, abandonata langa linia de cale ferata in zona Chitila Triaj, au precizat surse din cadrul Ministerului Administratiei si Internelor. Aceleasi surse au precizat ca intreaga incarcatura disparuta din tren a fost recuperata, este intacta si in posesia procurorilor militari. Potrivit acelorasi surse, la gasirea celor patru lazi au contribuit ofiteri ai Serviciului Roman de Informatii, ai Directiei Generale de Informatii si Protectie Interna, precum si de cadre ale Jandarmeriei Române. O alta informatie de ultima ora arata ca mecanicul de locomotiva a fost destituit, deoarece, in urma anchetei, s-a stabilit ca acesta a efectuat oe traseu o oprire ilegala, in timpul careia a vândut catre terte persoane o cantitate de 75 de litri de motorina. Odata cu mecanicul sef al trenului, a fost concediat si ajutorul acestuia, potrivit surselor citate. Trei din cele patru lazi cu focoase, cel mai probabil din cele furatesambata, din trenul de marfa care se deplasa catre Bulgaria, au fost gasite,luni, dupa ora 21.00, in zona Chitila, au precizat surse din cadrul echipei deancheta. Pana la inchiderea editiei, autoritatile nu au furnizat informatiireferitoare la locul exact in care au fost gasite lazile si nici persoana carele detinea. O alta informatie referitoare la aceste lazi cu focoase pentrurachete este aceea ca vagonul in care se afla purta numarul 13 si era altreilea de la coada garniturii trenului de marfa.

Pe de alta parte, reprezentantul firmei bulgaresti care detinea acestefocoase precizeaza ca au disparut, in fapt, 90 de astfel de obiecte. Potrivitlui Ghencio Hristov, 80 de detonatoare pentru proiectile, şi nu 64 cum a scrispresa, încărcate la Braşov cu destinaţia Bulgaria, au dispărut din trenulromânesc care le transporta, deşi erau păzite de zece jandarmi. Hristov adeclarat că detonatoarele furate pe teritoriul românesc sunt model MRV pentrurachete de artilerie M-21 OF de 122 de milimetri.

"Obiectele transferului de la o uzină din România reprezintămuniţie veche - proiectile-rachetă de 122 de milimetri şi detonatoare, careurmau să fie procesate la uzina militară bulgară VMZ Sopot, pentru a înlocuielemente nefuncţionale, astfel încât să poată fi folosite. Detonatoarele erautransportate separat de proiectile", a explicat Hristov, citat desite-ul . "Firma noastră, careeste contractant în baza acordului, are licenţă legală pentru comercializareaproduselor speciale. Contractul de armament în cauză a fost avizat deautorităţile române şi bulgare. Pentru transportul pe teritoriul bulgar,Oficiul pentru controlul dispozitivelor periculoase din cadrul Ministeruluibulgar de Interne a emis un permis. Nu au existat încălcări ale instrucţiunilorautorităţilor competente", a precizat acesta. Hristov s-a declarat uimitde interesul mediatic uriaş faţă de acest caz şi de informaţiile incorecte şi"ridicole" din presa internaţională, română şi bulgară, care a vorbitinclusiv despre "furtul unor focoase nucleare".

Procurorii militari au început urmărirea penală „inrem” pentru furt calificat în cazul furtului celor 64 de lăzi cu focase pentru rachetedin trenul păzit de jandarmi. Anchetatorii susţin că, până în prezent, au fostaudiate peste cincizeci de persoane atât din rândul echipei de jandarmi careera însărcinată cu paza transportului, cât şi din cadrul CFR Marfă, martorioculari, dar şi diferite persoane aflate în cercurile reţelelor de furturi defier vechi care acţionează pe raza judeţului Giurgiu.

Potrivit procurorilorau fost constituite echipe formate din reprezentanţi ai tuturor instituţiilorabilitate care efectuează cercetări în cauză. În acest sens, până în prezent,s-a procedat la ridicarea de documente referitoare la încărcătura ce aformat obiectul transportului, au fost identificate, prelevate şi ridicate urmece se valorifică din punct de vedere criminalistic, s-au efectuat audieri(peste cincizeci de persoane). „În perioadaurmătoare, procurorii Parchetului Militar de pe lângă Tribunalul MilitarBucureşti, împreună cu echipele operative, vor continua administrarea deprobe”, se arată într-un comunicat al Parchetului de pe lângă Înalta Curte deCasaţie şi Justiţie.

Momentul-cheie:oprirea la Stăneşti şi traficul cu motorină

Pe de altă parte, înurma audierilor a reieşit că mecanicul de locomotivă ar fi oprit la Stăneşti (Giurgiu) pentru a vindemotorină, din rezervoarele trenului. Cele patru lăzi în care erau focoasemilitare destinate unor rachete de război au dispărut dintr-un tren păzit dejandarmi care a plecat sâmbătă din Braşovcu destinaţia Bulgaria.Ministerul Afacerilor Externe a precizat că este vorba despre un exportintracomunitar din România spre Bulgaria, care avea toate avizele şidocumentele necesare desfăşurării sale, iar problematica securităţiitransportului nu intră în atribuţiile ministerului sau ale Departamentuluipentru Controlul Exporturilor (D-ANCEX), potrivit MAE. Componentele dispărutedin trenul care venea de la Braşov şi avea ca destinaţie Bulgaria nu prezintăpericol în mod unitar, au anunţat duminică, într-o conferinţă de presădesfăşurată la Giurgiu, reprezentanţii MAI, ai Jandarmeriei Giurgiu şi aiJandarmeriei Române. Focoasele pentru rachete au fost fabricate la Tohan SA Zărneşti,unitate aflată în subordinea Companiei Naţionale Romarm SA, ele fiind livratecompaniei bulgăreşti Sage Consultants Co, cu sediul în Sofia, aparţinând unui anume Ghencio Hristev.

Focoasele, furate în21 de secunde?

Conducerea companiei CFR Marfă a decisdesfacerea contractelor de muncă a mecanicului şi a ajutorului de mecanic careau manevrat trenul ce transporta focoasele de la Braşov la Giurgiu. Pe lângăîncetarea contractelor de muncă de către conducerea CFR Marfă, procuroriianchetează şi posibilitatea ca dispariţia lăzilor cu focoase pentru rachetă săfi avut loc în acele 21 de secunde în care mecanicul trenului a opritgarnitura, înainte de Gara Stăneşti, pentru a arunca bidoanele de motorină.Surse din Ministerul Transporturilor ne-au declarat că societatea CFR Marfă aîntocmit un dosar de cercetare disciplinară împotriva mecanicului şi aajutorului de mecanic. “Trenul era compus din 27 de vagoane, cele patruvagoane de muniţie erau între alte câte patru vagoane goale. Vagonul în cares-au aflat focoasele avea frâna blocată. Trebuie respectate anumite proceduripentru astfel de transporturi, vagoanele goale nu au avut frâna blocată. Prinacest procedeu se asigură sistemul de frânare în siguranţă pentru vagoanelecare transportă muniţie. În staţia Răduleşti, angajaţii CFR Marfă au schimbatlocomotiva electrică cu una diesel. Din banda vitezometrică rezultă că trenul astaţionat 21 de secunde la intrarea în staţia Stăneşti, în apropierea unuipasaj. Conducerea CFR Marfă a decis desfacerea contractelor de muncă faţă demecanic şi faţă de ajutorul de mecanic şi întocmirea unui dosar de cercetaredisciplinar. Mecanicul şi ajutorul de mecanic sunt anchetaţi pentru a explicanerespectarea dispoziţiilor generale”, ne-au declarat sursele citate. Potrivit acestora, din instalaţia careînregistrează consumul de motorină (ILC), rezultăcă au fost furaţi 75 litri de combustibil.“Pe lângă cei doi angajaţi ai CFR Marfă ar puteaîncepe anumite cercetări privind şefiide staţie din Răduleşti sau Stăneşti. Mecanicul şi ajutorul de mecanic nu au înatribuţii paza vagoanelor”,ne-au spus sursele din MTI. (Ştefan Etveş)

Aparut in:

Ultima modificare in data de :639253-04-16



Comenteaza pe facebook




Comenteaza pe site

Adauga un comentariu

Random image