2016-12-08 20:23

EVENIMENT


Vechitura din Mediterană. Fregata ''Regele Ferdinand'' participă la o misiune de luptă fără a fi fost modernizată

 |  19:02
Vechitura din Mediterană. Fregata ''Regele Ferdinand'' participă la o misiune de luptă fără a fi fost modernizată

Participarea României la acțiunile NATO în Libia, printrimiterea fregatei „Regele Ferdinand” în Marea Mediterană a născut viicontroverse în mediul politic, legate mai ales, de capacitatea navei de aexecuta misiunea, ținând cont că programul de modernizare a fregatei nu a maifost dus la bun sfârșit. Până la urmă, România va trebuie să îndeplineascăaceastă operațiune, prin prisma calității de stat membru NATO, chiar dacămisiunea ne va costa câteva milioane bune de euro.

Achiziţiafregatei, numită iniţial HSM Coventry şi disponibilizată de către Marina RegalăBritanică, a fost aprobată de Guvernul României în 2002. Modernizarea şireabilitarea acesteia şi a fregatei „Regina Maria” urmau să fie realizate decompania BAE Systems.

Ladata de 3 septembrie 2004, în conformitate cu acordul de achiziţie şi planul deactivităţi al Comisiei de Acceptanţă a fregatei „Regele Ferdinand”, au fostsemnate documentele de acceptanţă finală a navei, aceasta trecând subautoritatea statului român, iar marinarii români s-au instalat la bord. La 9septembrie 2004, pe dana Victory Jetty din portul Portsmouth/Marea Britanie,s-a conferit în cadru festiv pavilionul navei. Cu această ocazie, navei i s-auacordat numele de „Regele Ferdinand” şi numărul de bordaj F 221. Nava a părăsitportul Portsmouth la 26 noiembrie 2004 şi a acostat în portul Constanţa la 10decembrie 2004, fiind escortată la intrarea în port de două elicoptere şi navede luptă. A intrat în subordinea Comandamentului Operaţional Naval. La 1 iulie 2006, în baza Ordinului ministrului apărării naţionale, fregata„Regele Ferdinand” trece din subordinea Comandamentului Operaţional Naval însubordinea Flotilei 56 Fregate. A obţinut acreditările internaţionalenivel I (2007) şi nivel II (2008) privind interoperabilitatea cu naveleAlianţei Nord Atlantice, certificare care permite fregatelor tip 22 săparticipe alături de navele NATO la toate tipurile de misiuni internaţionale. Înmartie 2007, la bordul fregatei, specialiştii IAR Ghimbav împreună cu militariigrupului de elicoptere au executat testarea/omologarea elicopterului IAR 330PUMA Naval.

Buget de austeritate pentruForțele Navale

MinisterulApărării anunţa la începutul anului 2010 că intenţionează, chiar şi încondiţiile unui "buget de austeritate" alocat Forţelor Navale, săcontinue procesul de modernizare a fregatelor. "Deşi bugetul alocat pentru investiţii în Forţele Navale în anul 2010 esteunul de austeritate, specialiştii au în atenţie iniţierea programului demodernizare a navelor după identificarea soluţiei optime de abordare a acestuia",informa MApN, în aprilie 2010, în urma interpelării senatorului Emilian Frâncu,publicată pe site-ul Senatului.Modernizarea fregatelor ar fi trebui să sedesfăşoare concomitent cu asigurarea suportului logistic pe termen lung alacestora, proces în care să fie implicate firmele româneşti. "În contextul crizeieconomice actuale şi al problemelor cu care se confruntă operatorii economicidin România, inclusiv şantierele navale, această abordare ar putea aducebeneficii importante industriei naţionale şi, totodată, oferă posibilitateadezvoltării în România a capacităţilor industriale necesare pentru asigurareasuportului logistic pe termen lung la navele militare ale Forţelor NavaleRomâne", se arăta în răspunsul semnat de ministrul apărării, GabrielOprea.

Modernizare amânată de treiani

Etapaa doua de modernizare a fregatelor trebuia iniţiată încă din anul 2008, însădin cauza lipsei banilor a fost amânată succesiv, MApN propunându-şi doar săreuşească să-şi îndeplinească obligaţiile în cadrul NATO. "Pentrurespectarea angajamentelor asumate faţă de NATO, eforturile au fost canalizatepentru menţinerea stării de operativitate a echipamentelor şi sistemelor de labordul navelor, astfel încât navele să poată participa la misiuniinternaţionale şi în teatrele de operaţii", se arată înrăspunsulMinisterului Apărării la interpelarea lui Frâncu, din 2010.

În14 iulie 2009, MApN a publicat pe sistemul electronic de achiziţii publice unanunţ de intenţie pentru etapa a doua de modernizare a fregatelor "ReginaMaria" şi "Regele Ferdinand", în valoare de 1.374.335.941 delei, fără TVA. Tot în 2009, MApN a selectat 11 firme pentru a participa la oprocedură specifică de negociere, care a fost aprobată prin hotărâre de Guvern,pentru adjudecarea contractului de modernizare a fregatelor.Departamentul pentru Armamente a comunicat în 2009 că firmele care urmau să fieinvitate reprezintă principalii furnizori din Europa şi SUA şi au desfăşuratcontracte pentru navele noi sau modernizate din cadrul flotelor aparţinând NATOşi UE. Totuşi, MApN a comunicat că lista firmelor are un caracter confidenţialşi nu poate fi publicată.

Întreţinereafregatelor „Regina Maria” şi „Regele Ferdinand” a costat Ministerul Apărăriiîntre 500.000 şi 8.000.000 de lei pe an, de când au intrat în dotarea ForţelorNavale în anul 2005.

•fregata „Regele Ferdinand” are un deplasament de 4900 tdw, o lungime de 148,2m, lăţimea de 14,75 m, viteză maximă de 30 Nd pescaj maxim.6,4 m, 8 punţi

echipajul numără 18 ofiţeri, 77 de maiştri militari şi 110 militariangajaţi pe bază de contract

labordul navei se află un tun super-rapid 76 mm Oto Melara, instalaţii lansaretorpile, sistem de comandă asistat de calculator, instalaţii de bruiaj pasiv,sisteme de luptă electronică, 9 sisteme radar, sistem de propulsie, 4 turbineRolls-Royce, elice cu pas variabil, patru Diesel generatoare a câte l MW la 450V/60 Hz/3 faze

•fregata este capabilă să execute lupta în toate celetrei medii: la suprafaţă, aerian şi sub apă

Guvernulsuplimentează bugetul MApN

Guvernula aproba, în şedinţa de ieri, suplimentarea bugetului Ministerului Apărării,pentru a asigura participarea României la aplicarea embargoului legat desituaţia din Libia cu fregata „Regele Ferdinand”, conform deciziei CSAT.Premierul Emil Boc a precizat că proiectul de act normativ privind suplimentareabugetului Ministerului Apărării a fost inclus pe ordinea de zi a şedinţei.

Fregata„Regele Ferdinand” a fost lansată la apă în 1986, a ieşit din serviciul MarineiBritanice în 2002, în 2003 a intrat într-un proces de refacere, iar în 2004 afost preluată de Forţele Navale Române

Tăriceanu: Fregatava face doar valuri în Mediterana

Fostulpremier Călin Popescu Tăriceanu a susţinut, ieri, într-o conferinţă de presă,că fregata "Regele Ferdinand" nu şi-a finalizat programul deînzestrare, aşa cum a declarat şi fostul ministru al apărării Teodor Meleşcanu,şi că, neechipată fiind, aceasta va face în Mediterana doar valuri, la propriu.

Tăriceanua precizat că fostul ministru al apărării Teodor Meleşcanu a admis, răspunzândîntrebării unui ziarist, că fregata "Regele Ferdinand" nu şi-a încheiatprogramul de înzestrare. Fostul premier a susţinut că înarmarea unei fregate nuse face în 30 de zile, pentru că sunt echipamente care ar trebui procurate şitestate, iar militarii ar trebui să înveţe să le folosească. "Fregata urmează un program depregătire pentru misiune, dar nu se face un program de înzestrare cu armamentîn 30 de zile", a spus Tăriceanu. El a precizat că aexistat şi există probabil în continuare un program de dotare a fregatelor,pentru că, atunci când au fost recepţionate nu erau echipate cu arme necesarepentru îndeplinirea misiunilor. "Fregatelenu au echipamente necesare, pentru că programul de înzestrare nu s-a realizatla nivelul pe care l-a dorit marina militară", a spusTăriceanu. El a apreciat că decizia CSAT de a trimite în Mediterana o fregatăîncearcă să echilibreze lipsa de atitudine politică pe care România ar fitrebuit să o aibă şi să contrabalanseze atitudinea greşită avută de România,prin preşedintele Traian Băsescu, la Consiliul European.

ŞefulSMFT: Dacă se va cere, vom interveni şi terestru

ŞefulStatului Major al Forţelor Terestre, generalul de brigadă Ioniţă Ariton, adeclarat ieri, întrebat fiind dacă România ar avea cum să participe la ointervenţie terestră în Libia, că Forţele Terestre se vor plia pe ceea ce li seva cere. Ela adăugat că, dacă se va lua o astfel de decizie, va fi făcută o analiză pentru"a vedea ce este de făcut". "În momentul în care se va lua odecizie în acest sens - dacă se va lua, vedeţi bine că nu s-a luat - o săanalizăm şi atunci o să vedem ce este de făcut şi hotărârea pe care o vom lua.Bineînţeles că ne pliem pe ce se va cere, dar deocamdată este prematur sădiscutăm", a spus el. (A.M.)

Navelesunt aşa cum au fost luate din Marea Britanie, la mâna a doua

„Dinpunctul meu de vedere, este o hotărâre foarte corectă, care porneşte de ladecizia NATO de a institui un embargo împotriva traficului cu arme în Libia. Esteşi o recunoaştere a rolului României în cadrul Alianţei. Fregatele trebuiau săintre într-un program de modernizare, acesta nu a mai avut loc, iar navele suntaşa cum au fost achiziţionate din Marea Britanie, la mâna a doua”. TeodorMeleşcanu, senatorPNL


Aparut in:

Ultima modificare in data de :639240-10-09

Mai multe imagini:
Vechitura din Mediterană. Fregata ''Regele Ferdinand'' participă la o misiune de luptă fără a fi fost modernizată
zoom
Vechitura din Mediterană. Fregata ''Regele Ferdinand'' participă la o misiune de luptă fără a fi fost modernizată
zoom
Vechitura din Mediterană. Fregata ''Regele Ferdinand'' participă la o misiune de luptă fără a fi fost modernizată
zoom




Comenteaza pe facebook




Comenteaza pe site

VARANGA53
24 Mar 2011

Daca are acreditari internationale de nivel I si II,de ce nu poate executa misiunea?De lansatoarele de grenade rective antisubmarin,pe care le are, de ce nu se pomeneste ?Toti neavenitii isi dau cu parerea despre lucruri de care habar nu au(inclusiv Tariceanu si Melescanu)!
ZIGZAG
24 Mar 2011

despre cum a fost achizitionata la suprapret "vekitura" de catre guv lui bombonel nu ciripesti nimic?cat a investit in dotarile armatei tariceanu in cei 4 ani cat a fost premier?

Adauga un comentariu

Random image