2016-12-05 16:53

MEDIU


Garda de Mediu închide CNADNR? Statul, dator cu încă 45 milioane de euro pentru distrugerea deşeurilor de pe Autostrada Transilvania

 |  18:11
Garda de Mediu închide CNADNR? Statul, dator cu încă 45 milioane de euro pentru distrugerea deşeurilor de pe Autostrada Transilvania

După ce Compania Naţională de Autostrăzi şiDrumuri Naţionale (CNADNR) a “spart” aproximativ60 milioane de euro pentru decontaminarea aliniamentului autostrăzii Transilvaniaşi căratul pământului infestat cu mercur şi HCH, statul trebuie să facă rost deîncă cel puţin 45 milioane de euro pentru distrugerea deşeurilor toxice. „Regeleasfaltului”, Dan Besciu, patronul firmei Euro Construct Trading 98, plătit cuaproape 3.000 de euro pentru fiecare metru pătrat de teren de pe aliniamentulautostrăzii Transilvania, pe care l-a curăţat de cianuri, este “fericitul” posesor al depozituluide deşeuri toxice pentru care CNADNR este obligată de Garda de Mediu săcheltuiască între 45 şi 70 milioane de euro. Decontaminarea, transportul şidistrugerea deşeurilor va aduce în conturile lui Dan Besciu aproape 100 milioane de euro.

Comisarul-şef al Gărzii Naţionale de Mediu(GNM), Silvian Ionescu, ne-a declarat că ar putea cere închiderea CompanieiNaţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) din cauza nealocăriiunor fonduri pentru transportul şi distrugerea deşeurilor toxice rezultate depe traseul autostrăzii Transilvania. “Numă înţeleg cu Ministerul Transporturilor, respectiv Compania Naţională deAutostrăzi. Cei de la CNADNR trebuie să-şi facă datoria până la capăt. La Turda,unde este depozitul deşeurilor de pe aliniamentul autostrăzii Transilvania, nu s-arezolvat nimic. Compania de Autostrăzi a scos mizeriile de pe traseulautostrăzii, după care au fost depozitate pe pământ. Ce depoluare este asta? S-a transformat zona îndepozit de produse periculoase. (...) Credeţi-mă, până la urmă o să ajungem lasituţia în care să închidem Compania Naţională de Autostrăzi. Pe această lege,dăm ordin de închidere a poluatorului care nu îşi respectă îndatoririle demediu. Acolo, în câmp deschis, este un depozit cu membrană impermeabilă. Depozitul este al companiei EuroconstructTrading”, ne-a declarat Silvian Ionescu.

Somaţii de distrugere a deşeurilor toxice

Silvian Ionescu a precizat că Gardade Mediu a transmis mai multe somaţii Companiei de Autostrăzi prin care cereaalocarea de fonduri pentru transportul şi distrugerea deşeurilor toxice. “CNADNRa spus că decontaminarea costă între 18 şi 20 milioane de euro. În prezent,proiectul a ajuns să coste 35-40 milioane de euro, pentru că firma care seocupa de decontaminare tot băga cupa în pământ şi tot apărea HCH. Depoluareatrebuie făcută, nu poţi lăsa autostrada să treacă pe acolo. Au băgat-o înpământ cu maluri de beton, şi pe deasupra bate vântul cu HCH peste şoferi. Nueste în regulă, plus depozitul”, a precizatcomisarul Gărzii de Mediu.

Transportulşi incinerarea costă cât 10 km de autostradă

Transportul şi incinerarea deşeurilor toxiceîn Germania sau Franţa costă cel puţin 450 de euro/tonă, ne-a mai declarat SilvianIonescu. “Vorbim de100.000 de tone, 45 milioane de euro este preţ «de pionier». În 2005-2006,costurile cu incinerarea erau de aproximativ 680 de euro/tonă, nu 450 deeuro/tonă. Compania de Autostrăzi nu a ţinut cont de avertizările noastre, din2002 am anunţat. Noi am spus să nu cumpere acest teren, să ocolească zona. Acumsuportă consecinţele, poluatorul plăteşte. Când a cumpărat terenul şi a sematcă îl cumpără în orice condiţii, CNADNR a ştiut că îşi asumă îndatoririle dedepoluare. Nu mai este timp de aşteptat, Ministerul Mediului trebuie să anunţeMinisterul Transporturilor de posibile proceduri de infrigement pe partea demediu ”, a spus comisarul Gărzii de Mediu.

Ionescu:„Jumătate din otravă este încă în pământ“

Lângă bucata de autostradă dintre Turda şiGilău mai există sute de tone de pământ contaminat cu HCH sau mercur. “Mai e încă jumătate înpământ. Pe fonduri europene poate începe decontaminarea. Ministerul Mediului apăstrat aproximativ 90 milioane de euro pentru depoluarea siturilor istorice.S-a făcut un inventar, am ajuns la peste 1.000 de situri istorice poluate, darprioritar este Turda. Acum este în faza de studiu, probabil că în 2-3 luni sevor aloca fondurile necesare, cred că se va ajunge la peste 30 milioane deeuro, bani europeni ce pot fi utilizaţi pentru depoluarea a ce a mai rămaslângă autostradă. Problema e însă alta, depoluăm, scoatem şi unde ducem, iar îndepozit? Acest produs nu are voie să stea în depozit de produse periculoase”, a mai spus Ionescu.

Proprietarul depozitului aşteaptă bani de la CNADNR

Reprezentanţii firmei Euroconstruct Trading98 recunosc că depozitul de deşeuri toxice este în ilegalitate. “Conform legii, termenul de depozitarea expirat. Am primit anul trecut o amendă de 80.000 de lei, nu am achitat amendaşi am acţionat în justiţie Garda de Mediu. Deşeurile sunt ale Companiei deAutostrăzi. CNADNR nu a semnat nici un act adiţional de transport şidistrugere. Dacă se vor aloca fonduri, deşeurile din depozit vor fitransportate şi distruse”, ne-au explicat angajaţiifirmeiEuroconstruct Trading 98.

De partea cealaltă, conducerea CNADNR nu a făcutnici o precizare pe această temă până la închiderea ediţiei.


Aparut in:

Ultima modificare in data de :639252-11-28



Comenteaza pe facebook




Comenteaza pe site

Adauga un comentariu

Random image