2016-12-11 13:54

MONDEN


2010 – Spectacole iubite de public. “Să mori, să dormi sau poate să visezi...”

 |  19:08
2010 – Spectacole iubite de public. “Să mori, să dormi sau poate să visezi...”

“Hamletdupă Hamlet” este povestea pe unde a celebrului personaj în teatrul românesc.Un eveniment discografic lansat în cadrul Festivalului InternaționalShakespeare de la Craiova și București. Producător: Radio România Cultural.Realizator: criticul Ion Parhon.

Un moment de vârf al anului teatral 2010 afost Festivalul Internațional Shakespeare de la Craiova și București.Spectacole de top, mari teatre, mari regizori, mari actori, mari teoreticieniai lumii s-au reunit în jurul celei mai populare piese, capodopera “Hamlet”. Pescenă, pe ecrane, pe simeze, în comunicări științifice, pe DVD și CD, ne-amîntâlnit într-un dialog încărcat de emoție cu durerea, cu moartea, cu iubirea.În engleză, rusă, franceză, chineză, coreeană, lituaniană, poloneză și română,povestea nefericitului prinț al Danemarcei ne-a vorbit despre neliniștile ființeiumane, la acest început de mileniu. Am balansat între epoci și culturi. Hamlet,personajul râvnit de toți actorii, s-a prezentat în cele mai incitanteipostaze: erou, antierou, intelectual, om obișnuit, protestatar politic, starpunk-rock, bodyguard, frumos, urât, femeie, bărbat, în costume rafinatesugerând curtea Elisabetei, în blugi, sau, pur și simplu, în pielea goală. Oexperiență provocatoare și seducătoare, pentru că originalul program alorganizatorului și selecționerului, directorul Emil Boroghină, a fost făcut subsemnul noii realități teatrale.

În acest context artistic de elită, “Hamletdupă Hamlet”, un CD în trei volume, s-a impus ca un demers cultural exemplar. Oformulă modernă - în spiritul vremii - de comunicare cu publicul. Autorul,criticul Ion Parhon, s-a remarcat prin modul creator în care a folosit mijloacelemedia pentru a tezauriza valorile teatrului românesc. Este realizatorul unordocumentare de excepție la TVR Cultural. Așa s-au născut “Hamlet” – înregistrarearepetițiilor lui Liviu Ciulei la Teatrul Bulandra și “De ce nu vine Godot?” –un eseu cinematografic despre întâlnirea regizorului David Esrig cu dramaturgialui Beckett. Mărturii prețioase pentru prezent și viitor sunt și filmele–portretDan Puric, Irina Petrescu, Emilia Popescu sau peliculele dedicate FestivaluluiInternațional de Teatru de la Sibiu și Festivalului Internațional Shakespearede la Craiova.

Reverență și cultură

CD-ul “Hamlet după Hamlet” are ca sursă unciclu de emisiuni susținut de Ion Parhon la Radio România Cultural. Oinițiativă benefică inspirată a redactorului Mariana Ciolan. Audiția estecaptivantă. Apreciem scenarizarea materialului, îmbinarea armonioasă șidinamică a comentariului critic cu mărturii, interviuri, fragmente din spectacolecelebre. Ne întâlnim cu bijuterii din Fonoteca de Aur. Astfel ne înfiorează la90 de ani de la premiera Nottara declamând monologul “A fi sau a nu fi”. Suntemtulburați de frumusețea gravă a vocii lui George Vraca rostind “Să mori, sădormi sau poate să visezi...”. Memoria restauratoare a benzii de magnetofon îlevocă pe Mihail Pascaly, Grigore Manolescu, Tony Bulandra, Ion Manolescu,Aristide Demetriade. Este reconsiderată originala propunere a celor treiHamleți interpretați în anii ’40, în regia lui Soare Z. Soare, de GeorgeCalboreanu, George Vraca și Valeriu Valentineanu. În evoluția capodoperei pescena românească, criticul Ion Parhon face popasuri memorabile. La Craiova, în 1958, cuGheorghe Cozorici – Hamlet, în viziunea romantică a lui Vlad Mugur. În 1974, laTeatrul Nottara, cu Ștefan Iordache, antierou într-un Hamlet răscolitor politic,anatomia unei lovituri de stat, în direcția de scenă a lui Dinu Cernescu. În1985, cu Ion Caramitru – Hamlet, avându-l ca alter-ego pe pianistul DanGrigore într-un spectacol seducător, prin elevație și rafinament intelectual, în regia luiAlexandru Tocilescu. Un rol performant, care l-a propulsat pe Ion Caramitru întopul celor mai mari interpreți ai lui Hamlet din toate timpurile. În 1996, laTeatrul Național din Craiova, cu Adrian Pintea – Hamlet, într-o montareemblematică pentru puterea Teatrului și a Histrionului, în regia lui TompaGabor. În 2001, la Naționalul din Cluj, cu Sorin Leoveanu – Hamlet, un nebunîntr-o lume nebună, un spectacol al morții, testamentar, creat de Vlad Mugur.Sunt opere scenice care s-au bucurat în țară și în străinătatede aprecieri la superlativ și de turnee de triumf.

Pelerinajul criticului înregistrează și alteproducții revelatoare semnate de Victor Ioan Frunză, la Teatrul Maghiar dinTimișoara, Liviu Ciulei – la Teatrul Bulandra, Bocsárdi László la TeatrulMetropolis sau Radu Alexandru Nica la Teatrul Național “Radu Stanca” din Sibiu.În această călătorie în trepte, Ion Parhon face acțiuni recuperatoare, aducemărturii noi despre spiritul unei epoci. Confruntarea în timp, diversitatealecturilor ne redefinesc punctele de vedere și ne deschid noi căi deînțelegere. Răscolit de emoția propriilor amintiri, cronicarul ne cucerește cupovești care fac audiția vie, atașantă.

“Hamlet după Hamlet” este un CD document, unact de reverență și cultură față de “piesa pieselor” și față de cel mai iubiterou din teatru.


Aparut in:

Ultima modificare in data de :639233-10-20



Comenteaza pe facebook




Comenteaza pe site

Adauga un comentariu

Random image