2016-12-09 11:46

MONDEN


Andrei Şerban şi crucea neiubirii. Premieră–eveniment la Teatrul Bulandra

 |  17:01
Andrei Şerban şi crucea neiubirii. Premieră–eveniment la Teatrul Bulandra
O mare seară de teatru.Aplauze îndelungi. Un “text scris printre lacrimi”, într-un spectacol incendiardespre “noi și ziua de azi”

“Bolilede care suferă personajele sunt diagnosticate cu o precizie uluitoare de cătredoctorul Cehov. O boală ciudată se numește “mâine”... De mâine încep sătrăiesc. Nu azi, ci mâine. Astăzi o iau ușor, mă complac în lene, învăicăreală, în tristețe, în boala de mine însumi, în frustrare, în ură șigelozie. Dar de mâine schimb totul. O să mă scol dis-de-dimineață și o să începsă fac curat, să pun casa în ordine. Un alt diagnostic ciudat: boala “ieri”...Ce frumos era totul în trecut... și ce groaznic e acum”, declară Andrei Șerban.

Regizoruladuce la rampă “Ivanov”, piesa de debut a lui Cehov în dramaturgie, scrisă la26 de ani. Alege prima variantă - oprită de cenzura țaristă pentru tonul eiprea pesimist. Traducerea remarcabilă, expresivă literar și teatral, semnată deDana Dima, în adaptarea pentru scenă a lui Andrei Șerban, fac ca textul să nesune familiar în rostirea actorilor. Ne regăsim odată cu personajele, aflămadevăruri profunde și dramatice despre ființa noastră și timpul în care trăim.“Ivanov” este un spectacol puternic despre pervertirea darului vieții și desprepăcat. Scena este invadată de o galerie de eroi cu apucături canibalice - înrelația cu ei înșiși și cu semenii. Pentru ei, cuplul, căsătoria, familia,conviețuirea în societate sunt simulacre șicaricaturi. Ca și doctorul Cehov, doctorul Andrei Șerban face autopsia acestorcadavre vii cu necruțare. Le analizează kitsch-ul existențial care îi sufocă.El pune sub lupă aceste suflete pustiite, pentru care lumea e golită de sens șiomul de rost. Pentru a-și anestezia plictiseala, suferința și disperarea, ei evadeazăîn sex, alcool, bârfă, goană după bani. Speranța lor în salvare e retorică,fără suportul credinței și al dragostei.

Moartea– o poartă spre viață

Finalurilecelor două acte sunt superbe imagini, care aduc fior metafizic spectacolului.Muribunda Sașa, în indiferența generală, își smulge crucea de la gât, în timpce cortina cade ca o ghilotină, însoțită de o rugă către Dumnezeu. Aceeașieroină se plimbă mai apoi printre cei vii și vine să îl ajute pe Ivanov, sătreacă în lumea de dincolo. Ca în multe dintrespectacolele lui Andrei Șerban, “moartea o poartă spre viață”, care uneștevictimele cu călăii, topind răul, neliniștea, eliberând sufletele spre pace șilumină.

Ambientulteatral auster creat de Octavian Neculai (spațiu scenic) și Carmencita Brojboiu(costume) amplifică emoțional drama eroilor. Podeaua de lemn, scările și barelemetalice, pereții reci ai culiselor formează cadrul de viață, dar și un universabstract, propriu scenei. Elemente de recuzită, semne ale frumosului - flori,un violoncel, un pian - aduc mister și poezie. Spațiul de joc se prelungește însală, printre spectatori. Personajele tragicomice nu sunt doar actorii șieroii, ci și noi, ne spune Andrei Șerban. “Ne e teamă să trăim acum și aici;prezentul ne obligă să ne privim în oglindă, dar refuzăm să ne vedem, preferândevadarea în vis, fantezie ori irealitate.”

Montareatulbură prin realismul ei oniric. Timp de trei ore, cuvintele sunt rostite înforță. Scena este în clocot: geamăt, strigăt, urlet. Admirabilă este coregrafiamișcării în acest dialog al surzilor. Bagheta regizorală imaginativă șitensionată a lui Andrei Șerban îi inspiră pe actori. După “Regele Lear”,montarea cu “Ivanov” este o nouă întâlnire privilegiată pentru trupă. E genulde experiență în care contează nu numai spectacolul ca atare, ci și drumulparcurs. Publicul și artiștii se confruntă cu o concepție de teatru profundă șicreatoare a unui mare regizor-poet, cu stil și personalitate. De la maeștri latineri și până la figurație, interpreții au vigoare și rigoare, punând înlumină calități de expresie excepționale, în secvențe de prim-plan sau de grup.Un spectacol-recital, care ne oferă arii de virtuozitate. Dintr-o partitură deplan secund, arta rafinată a lui Victor Rebengiuc face o bijuterie, care ne cucerește.În Ivanov, o creație de performanță realizeazăVlad Ivanov, acest rol propulsându-l în galeria marilor actori. Stabilescrelații artistice de profunzime cu personajele: Cornel Scripcaru, MariusManole, Mirela Oprișor, Ioana Anastasia Anton, Manuela Ciucur, Maria Obretin,Ana Ioana Macaria, Alexandru Pavel. Alături de ei, evoluează în același spirit:Dana Dogaru, Marius Chivu, Radu Amzulescu, Mihai Bisericanu. Prezențe adecvateîntr-un ansamblu armonios sunt Vasile Toma, Dan Clucinski, împreună cunumeroșii musafiri din figurație, printre care se află mulți proaspeți absolvențide teatru. În acest sens, “Ivanov” este și un spectacol-școală (asistent regie:Răzvana Cernat).

Împreunăcu “Pescărușul” de la Teatrul “Radu Stanca” din Sibiu și “Unchiul Vanea” de laTeatrul Maghiar din Cluj, “Ivanov” formează un triptic-capodoperă. Un act decultură grav și major, care plasează Teatrul Bulandra în “topul” acestuiînceput de an teatral. Vi-l recomandăm.


Aparut in:

Ultima modificare in data de :639237-07-16

Mai multe imagini:
Andrei Şerban şi crucea neiubirii. Premieră–eveniment la Teatrul Bulandra
zoom
Andrei Şerban şi crucea neiubirii. Premieră–eveniment la Teatrul Bulandra
zoom
Andrei Şerban şi crucea neiubirii. Premieră–eveniment la Teatrul Bulandra
zoom

Andrei Şerban şi crucea neiubirii. Premieră–eveniment la Teatrul Bulandra
zoom



Comenteaza pe facebook




Comenteaza pe site

Adauga un comentariu

Random image