2016-12-08 22:26

MONDEN


Festivalul de Film de la Namur. Producţiile româneşti, între succese şi nepăsare

 |  17:06

Ziua deieri a fost inchisa, la FIFF Namur, de doua evenimente romanesti: o intalnire apublicului cu creatorii filmului Periferic si premiera celuilaltconcurent romanesc in competitia pentru trofeul Bayard, Radu Muntean, cu Marti,dupa Craciun. In ce priveste filmul lui Bogdan George Apetri, n-au preafost emise critici. Spectatorii au cerut mai curand detalii de la filmare si,atat regizorul cat si actrita AnaUlariu, au raspuns generosi, plinide carisma tineretii si inteligentei lor, inconjurati cum erau de admiratori detoate varstele.

In cepriveste Marti, dupa Craciun, acest film pe o tema atat defrecventa precum triunghiul conjugal, a starnit interes de public prin noutateasa,si imediat apoi comentariile criticilor "Aparent nimic nou -noteaza in "Le Quotidien du FIF3" Nicolas Gilson,pentru asublinia imediat apoi abordarea estetica plina de sens."Elementul ei cheie e succesiunea de planuri-secventa pentru care opteazarealizatorul, ce permite un subtext permanent, pe durata interactiunilor. Iarforta adusa in joc de interpreti e magistrala. Gesturile si dialogurilefunctioneaza conform dinamicii epuizarii. Durata e cea care permite diferitilorprotagonisti de a constientiza lucrurile dar si de a plasa mizele. Privireanoastra devine voaierista si curioasa. E vorba sa receptezi secventele, dincolode cuvinte, in sanul unei "banalitati electrizante"..."

RaduMuntean a lipsit de la festival

Dacarezultatele sunt bune, exista totusi ceva, in prezenta noastra la Namur, carene dezamageste, si anume... absenta! Un film aici, la festival, e o experientamultilaterala. Cum e si firesc, la intrarea proiectiilor de presa, ti sedistribuie un caiet cuprinzand, de regula,biografia si filmografiaautorului, un interviu cat mai amplu si citate din comentariile presei de laalte festivaluri. In ce privestecele doua lungmetraje romanesti, parteadocumentara a stralucit prin lipsa. Daca, de bine de rau, la lansareaPerifericului,au participat autorul si protagonista, pentru Marti, venit aici faraMuntean, n-am gasit distribuita decat o pagina copiata din catalogulfestivalului, pe care o aveau toti participantii. La intrebarea mea, directiafestivalului mi-a confirmat banuiala: nu primisera nimic altceva din tara. Dacaatunci cand e vorba de festivalurile din categoria A se investesc si lanoienergii, cand vine vorbacelor de mai redusainanvergura, nepasarea damboviteana e in largul ei. Si dureros e caea se manifesta nu aici, in Belgia, ci acasa, din partea producatorilor nostriprivati care ar trebui sa se bata pentru a se face remarcati.

Cei carese multumesc sa expedieze in festivaluri filme valoroase dezarmate, bazandu-sepe brandul Noului Val Romanesc, gresesc si ar trebui sa inteleaga ca odocumentare inteligenta si substantiala poate transforma unfilm ineveniment, si invers, filmul, desi reusit,poate trece neobservat daca estrecurat"rusinat" printre atractiile programului.In cazulsuperbului filmal lui Muntean ar fi fost destul sa se expediezecaietul filmului de la Cannes, bogat si instructivsi el ar fi fostautomat multiplicat si aici, cum au procedat altii. Dar cui sa-i pese?...

Tudor CARANFIL


Aparut in:

Ultima modificare in data de :638945-07-24



Comenteaza pe facebook




Comenteaza pe site

Adauga un comentariu

Random image