2016-12-09 09:51

MONDEN


Povestea filmului “Periferic”, salvată de jocul Anei Ularu

 |  18:12

Aflat în continuare la Namur, renumitul critic de film Tudor Caranfilanalizează, pentru ziarul nostru, peliculele care aspiră la un trofeu în cadrulFestivalului Internaţional de Film Francofon. Una dintre cele mai aşteptateproducţii a fost „Periferic” care, deşi reiterează o idee deja folosită deFlorin Şerban, este salvată de jocul magnific al actriţei Ana Ularu.

Am aşteptatcu nerăbdare intrarea în poziţie de atac a desantului nostru cinematografic dela Namur, ieşirea pe ecrane a filmelor aflate în competiţia scurtmetrajelor şia celor de mai largă respiraţie. În ce priveşte scurtmetrajele, am descoperitaseară o omisiune în relatările mele: exact la ora la care la cinema Cameo îşifăcea apariţia „Domnul David“ de Hadrian Marcu, la multiplexul Eldoradoera suprapus un film de Adrian Sitaru, „Cuşca“, pe care nu-l observasemîn program. Producţiile noastre sunt prea numeroase, aici, dacă vrei să veziuna o pierzi pe cealaltă! Dar în afaraacestui „Le Cage“, invitat în secţiunea "Regard du present",fecundul nostru autor de scurtmetraje mai are un titlu, admis în concurs,„Musafirul“. Printr-o coincidenţă, nu tocmai fericită, cineastul istoriseşteîn el aventura unui condamnat care, ieşind de după gratii, observă pe ascuns,ce a făcut din propria ei viaţă, trăită în libertate, sora sa. Nenorocireaîncepe cu faptul că în cinematografia noastră, când nu se mai descrie, în clişee,tirania comunistă, începe să bântuie cea a închisorii "capitaliste".Am aşteptat cu nerăbdare filmul „Periferic“ al cineastului român,format în America, Bogdan George Apetri. El abordează aceeaşi temă, şi seamănăleit cu prototipul lui „Eu când vreau să fluier, fluier” al altui"american", Florin Şerban. Sigur, infractorul lui Şerban vrea să-şisalveze frăţiorul, iar în cel al lui Apetri e o deţinută care vrea să-şisalveze copilul aflat la orfelinat, dar declanşatorul e similar.

“Periferic”se aliniază “minimalisului” dominant

Dinfericire, în ajutorul ambelor scenarii, sar interpreţii, în filmul lui Şerbanun splendid debutant, dincoace o actriţă consacrată copios de premii internaţionale,Ana Ularu. Ultimul premiu, pe deplin meritat, i-a fost decernat, la Locarno,chiar pentru interpretarea Matildei, fata din „Periferic“. De altfelprimul lucru care te şochează în film este încremenirea actriţei în îndârjire.A primit, după doi ani de detenţie, o permisie de 24 de ore să-şi îngroapemama. După ceremonie va trebui să se întoarcă la cei patru ani de pârnaie pecare-i mai are de ispăşit. Dar când află că băiatul ei a ajuns la orfelinatnimic n-o mai poate împiedica să încerce să-l salveze. Într-un dialog oricumgreu traductibil în subtitraje datorită coloraturii sale bogate, Ularu trăieşteardent tocmai replicile nerostite, cele subînţelese, ale filmului.

„Periferic“sealiniază şi el "minimalismului" dominant la noi, dar încărcătura sade tensiune şi viaţa, adevărul asumat pieptiş de personaje îl menţin mereu pelinia de plutire. Cum bine mi-a spus un coleg belgian, Alfons Engelen de larevista Film Magic la capătul vizionarii: "N-o fi capodoperă, dar eun test elocvent pentru media unei cinematografii care a crescut prodigios înultimul deceniu...". Mâine, însă,îl vom avea pe afişul competiţiei pe Radu Muntean. Şi de astă dată nu va mai fiun film "de medie", ci o peliculă competitoare de vârf.

Să vedemce impresie vă face...


Aparut in:

Ultima modificare in data de :638945-07-01



Comenteaza pe facebook




Comenteaza pe site

Adauga un comentariu

Random image