2016-12-11 10:10

MONDEN


PREMIUL EUROPEI PENTRU TEATRU 2011. ''Oscarul Teatrului'', ceremonie cu fast la Sankt Petersburg

 |  17:21
PREMIUL EUROPEI PENTRU TEATRU 2011. ''Oscarul Teatrului'', ceremonie cu fast la Sankt Petersburg
“Oscarul Teatrului” a reunit la Sankt Petersburg elitamondială a scenei: actori, regizori, dramaturgi, scenografi, coregrafi, muzicieni,critici care au evoluat în spectacole, ateliere, expoziţii, colocvii.Amfitrion: Alessandro Martinez - secretar general Premiul Europei pentruTeatru.

Alegerea Sankt Petersburgului pentru a găzdui acesteveniment de elită este o reverenţă faţă de acest oraş-muzeu, o citadelă aculturii, un omagiu adus marilor tradiţii ale şcolii ruse de teatru.Manifestarea se bucură de patronajul Parlamentului European şi ConsiliuluiEuropei şi are parteneri iluştri ca Uniunea Teatrelor Europene, AsociaţiaInternaţională a Criticilor de Teatru, Institutul Internaţional de TeatruMediteranean, Institutul Internaţional de Teatru - UNESCO, Asociaţia FestivalurilorEuropene, Teatrul Baltic House. De-a lungul celor 14 ediţii, laureaţii au fost patriarhi ai teatrului modern ca Peter Brook,Georgio Strehler, Pina Busch, Ariane Mnouchkine, Heiner Muller, Robert Wilson,Patrice Chereau, Lev Dodin, Luca Ronconi, Robert Lepage, Harold Pinter. Anulacesta juriul (din care au făcut parte, alături de prestigioase personalităţi, criticulGeorge Banu şi regizorul Alexandru Darie) l-a ales pe Peter Stein. La cei 75 deani, are un CV impresionant. Fondator al Companiei Schaubühne din Berlin, reputatul regizor a semnat spectacoleprovocatoare, modele pentru arta actorului şi respectul fanatic faţă de text şitimpul istoric când a fost creat. Este autorul unor montări-capodoperă ca “Orestia”(dureaza 9 ore), “Faust” (21 de ore), “Peer Gynt”, “Titus Andronicus”, “UnchiulVanea”, “Demonii sau Oedip la Colonos” cu actorul său fetiş Klaus Maria Brandauer (cunoscut publicului nostru din filmele desucces “Colonelul Redl” sau “Mefisto”). Peter Stein s-a prezentat pe măsuralegendei cu spectacolul “Ulciorul sfărâmat” de Kleist cu Klaus Maria Brandauer înrolul principal şi cu Faust Fantasia, un monolog pentru voce şi pian, undeprezenţa regizorului în ipostaza de actor încarcă de inefabil personajele şicuvintele lui Goethe.

În vogă, actorul total

Laureaţii Premiului “NoileRealităţi Teatrale” au fost: Kristian Smeds (Finlanda), Katie Mitchell (MareaBritanie), Andrei Moguchi (Rusia), Wiliam Docolomanski (Slovacia/Cehia),Teatrul Meridional (Portugalia) şi Teatrul Vesturport (Islanda). În spectacole eidemonstrează incendiar cum dialogul artelor şi noile tehnologii deschid noi căide creaţie şi cunoaştere. Imaginile generate de calculator, pantomimă, dansul,circul, muzica lărgesc frontierele teatrului, îl fac mai dramatic. “Faust” după Goethe, “Metamorfoze de Kafka”, “Mr. Vertigo”de Paul Auster, “Cabo Verde” de Natalia Luiza şi Miguel Seabra, “Fericire” deMaurice Maeternlick copleşesc prin tehnică, dar şi prin emoţie. Invită lareflecţie despre profilul viitorului artist. Ce înseamnă să joci într-o lumedominată de computer şi multimedia, în care au fost abolite graniţele dintrearte, dintre realitate şi virtualitate. Este în vogă actorul total, acrobat,dansator, cântăreţ, capabil să treacă de la trăire la transă, de la psihologiela psihanaliză şi psihiatrie. Performerii străluciţi joacă pe scenă, pe pereţi,în aer, în sală, pe plase suspendate deasupra publicului. Nimic excentric sausuperficial în arta lor. Creatorii taie cu bisturiul în detalii de filigram curigoare şi vigoare. Răul şi urâtul nu sunt cosmetizate. Producţiile lor nevorbesc despre maladiile timpului nostru, violent şi desacralizat. Actori şispectatori împreună fac un balans năucitor între grotesc şi graţios, întretortură şi tandreţe.

UnPremiu Special i-a fost acordat nonagenarului Iuri Lubimov. Marele artist rus acunoscut gloria, dar şi tragedia exilului. Este autorul unor montăriantologice, printre care Hamlet cu actorul poet Valdimir Vîsovski. Teatrul său,Taganka, a fost o insulă de libertate, un bastion al rezistenţei artistice şipolitice în vremuri de dictatură în Rusia. Un alt mare rus, Lev Dodin (iubit şide publicul de la noi pentru spectacolele prezentate în România) a revenit laPremiul Europei la categoria “Reîntoarceri”, cu spectacolul “Trei surori” deCehov. Un regal actoricesc într-un superb recviem scenic despre cruceaneiubirii.

Duhul dragostei

O ediţie fastă, cu seri încântătoare. Gala a avut o temperatură înaltă. În imperialul TeatruluiAlexandrinski pe locurile ocupate altădată de spectatori celebri, precum Cehov,Gogol, Dostoievski, Puşkin, acum se aflau laureaţii. Pe scenă, din decor făceaparte cortina celebrului spectacol “Mascarada” de Lermontov în regia lui Meyerhold. Într-o troică trasă deun cal, fetiţe şi băieţi costumaţi în balerine şi marinari aduceau trofeelepentru câştigători.

Cuvintelede mulţumire ale fericiţilor premiaţi invocau duhul dragostei şi al frumuseţii.În mesajul său, seducătorul actor finlandez Gisli Orn Gardarsson aduce la rampăcuvintele lui Dostoievski: “Frumuseţea va salva lumea”. O profeţie pentru viitorcare electrizează asistenţa. Publicul se ridică în picioare şi ovaţionează îndelung.Pentru a dăinui în vremuri de criză, teatrul trebuie să rămână o oază despiritualitate, salvare şi speranţă.


Aparut in:

Ultima modificare in data de :639247-02-09

Mai multe imagini:
PREMIUL EUROPEI PENTRU TEATRU 2011. ''Oscarul Teatrului'', ceremonie cu fast la Sankt Petersburg
zoom
PREMIUL EUROPEI PENTRU TEATRU 2011. ''Oscarul Teatrului'', ceremonie cu fast la Sankt Petersburg
zoom



Comenteaza pe facebook




Comenteaza pe site

Adauga un comentariu

Random image