2016-12-11 08:22

MONDEN


Teatrul bate criza. Festivalul Naţional de Teatru a împlinit douăzeci de ani

 |  19:54
Teatrul bate criza. Festivalul Naţional de Teatru a împlinit douăzeci de ani

Spectacole jucate cu casa închisă. Evenimente conexe: expoziţii,lansări de carte, conferinţe, proiecţii de filme în nocturnă, teatru radiofonic.Secţiuni variate: Romanian Showcase, Premiere în FNT, Spectacole dinstrăinătate, Debut în FNT. Invitaţi: companii, directori de teatru şi festival,critici de teatru din ţară şi din lume. Producător: UNITER. Proiect culturalfinanţat de: Ministerul Culturii şi Patrimoniului Naţional, Consiliul Generalal Municipiului Bucureşti, Primăria Municipiului Bucureşti. Amfitrion: criticulde teatru Cristina Modreanu - director şi selecţioner unic.

Festivalul Naţional de Teatru merită sărbătorit. La ediţiajubiliară, a douăzecea, a reuşit să-şi păstreze statutul de cel mai important evenimentteatral din România. Cristina Modreanu declara: “Cred că în 2010 sunt destul demulte semne de vitalitate ale teatrului românesc, încât să dea tuturor speranţepentru decada următoare”.

Din program n-au lipsit omisiuni regretabile, care au stârnitdin partea creatorilor luări de poziţie publice, uneori dure, sau opţiuni controversateprin naturalism şi retorică. Un exemplu sunt premierele FNT, care au adus larampă creatori de notorietate din străinătate, dar care, în colaborarea lor cutrupele româneşti, nu au fost la nivelul artistic aşteptat. “Copiii teribili”ai teatrului mondial, Matthias Langhoff cu „Măsurăpentru măsură“ de Shakespeare (Teatrul Maghiar de Stat Cluj-Napoca) şiRodrigo Garcia, autor şi regizor al producţiei „Interzis accesul animalelor“ (Teatrul Naţional “Mihai Eminescu”Timişoara) nu au reuşit să ofere acele “spectacole grele de sens”. La sfârşitulmaratonului, considerăm aceste neîmpliniri nişte accidente.

În balanţa ediţiei a douăzecea, au atârnat montărileautentice şi durabile, care contaminează benefic mişcarea teatrală şi gustulpublicului.

Fascinaţia pentruteatrul morţii

Cu toţii am rămas seduşi de Eugène Ionesco şi SamuelBeckett. Două montări antologice, spectacole testamentare despre apocalipsavremurilor noastre şi despre moarte, au confirmat genialitatea şi vitalitateascrisului lor pentru scenă. „Regele moare“,în regia lui Silviu Purcărete, cu o trupă internaţională din Franţa, Slovenia,Luxemburg, şi „Sfârşit de partidă“,în regia lui Alexandru Tocilescu, la Teatrul Metropolis, au oferit modeleteatrale şi existenţiale.

Fantezia şi forţa dramatică ale marilor clasici Shakespeare şiCehov s-au regăsit provocator şi incitant în două producţii-reper, inspiratoarepentru viitoare montări: „Pyramus &Thisbe 4 You“, în viziunea carnavelesc hilară a lui Alexandru Dabija, ofabulă cu tâlc pentru lumea de azi în care ne oglindim (Teatrul Odeon), şi Livada de vişini esenţializată înborcane cu compot de fantezia regizorală a lui Felix Alexa (Teatrul NaţionalBucureşti).

Producţii de top ale stagiunii s-au constituit într-uninteresant triptic teatral, care aduce pe platoul de joc filme celebre: „Strigăteşi şoapte“ de Ingmar Bergman, regia Andrei Şerban, scenografia CarmencitaBrojboiu (Teatrul Maghiar de Stat Cluj-Napoca), „Viaţa binecuvântată a lui Bess“, după Lars von Trier, regia RaduAlexandru Nica, scenografia Dragoş Buhagiar (Teatrul Naţional “Radu Stanca”Sibiu), „Aniversarea“ de Thomas Vinterbergşi Morgens Rukov, regia Vlad Massaci, scenografia Ştefan Caragiu (TeatrulNottara Bucureşti).

Am regăsit la o temperatură înaltă arta a doi artişti, acăror personalitate şi stil le-a creat “fani” printre iubitorii de teatru, fieei simpli spectatori sau specialişti. „MiriamW.“ de Savyon Liebrecht (“piesaanului” în Israel), în regia lui Radu Afrim (Teatrul “Toma Caragiu” din Ploieşti)şi „Royal Fashion“ de Dan Puric (TeatrulNaţional de Operetă “Ion Dacian”) au oferit seri încărcate de emoţie.

“Clipe de adevăr şi joc cu consecinţe” a însemnat şiîntâlnirea cu un cuplu regal intrat de acum în mitologia teatrului românesc,Victor Rebengiuc şi Radu Penciulescu, autorii spectacolului recital „Legenda Marelui Inchizitor“ dupăDostoievski (Teatrul Naţional Bucureşti)

Tinerii - asul dinmânecă pentru teatrul de mâine

Festivalul a fost fecund şi prin prestaţia tinerilor artişti,care ne-au convins că distincţia dintre teatrul instituţionalizat şi celindependent nu mai este aşa uşor de făcut. Semnalăm două momente de vârf prinmodernitatea limbajului şi implicarea incendiară în viaţa comunităţii, însincronism cu experienţe similare din teatrul mondial. „20/20“, premiat de AICT - Secţia Română, autor şi regizor GianinaCărbunariu (Studioul Yorick Târgu-Mureş), vorbeşte tulburător despreconfruntările interetnice violente dintre români şi maghiari din “acel martienegru de la Târgu-Mureş”. În consonanţă „Capeteînfierbântate“ este un spectacol cutremurător despre mineriadele din ’90,documentat, scris şi montat de Mihaela Michailov şi David Schwartz, şiinterpretat de actorul Alexandru Potocean (Centrul de Introspecţie Vizuală şiTanga Project).

O prezenţă de pionierat - de salutat şi aplaudat - estemusicalul “cu coloratură locală” „Supermarket“de la Teatrul Inexistent şi Teatrul Arca, scris şi regizat de Theo Herghelegiu,pe muzica lui Eduard Jighirgiu, o premieră admirabilă în teatrul românesc

Prestaţia tinerilor justifică secţiunea “Debut”în program, iar fericiţii aleşi din acest an, regizorul Alexandru Mâzgăreanu cuspectacolul „Funcţionarii“ după Cehov(Teatrul Metropolis şi UNATC) şi coregrafa Andreea Tănăsescu – „Exil în pământul uitării“ de BarbuFundoianu (Centrul Naţional al Dansului) oferă argumente ce ne fac sa pariem, împreunăcu selecţionerul festivalului, pentru viitorul lor artistic.

Voci aleavangardei

Secţiunea spectacolelor invitate din străinătate a adus peafiş producţii din marile festivaluri ale lumii. Au avut loc întâlnirirevelatoare cu doi artişti de notorietate ai avangardei teatrale de azi. În „Trilogia stereoscopică“, Billy Cowie compune“mici bijuterii vizuale”, în care îmbină arta video, dansul, poezia, implicândspectatorul în intimitatea actorului. În „Hey,Girl!“, Romeo Castellucci, considerat un “magician cerebral şi cinic”, a cuceritşi el prin modul cum îmbină arta plastică, teatrul, arta video, limbajulcotidian, istorisindu-ne povestea trecerii unei fete de la stadiul de copil lacel de femeie, confruntându-se cu mituri celebre ca Fecioara Maria, Ioanad’Arc, Julieta lui Shakespeare.

O întâlnire complexă a fost cea cu Krzysztof Warlikowski, ostea a regiei tinere mondiale (Premiul Europa – Noile Realităţi Teatrale 2008),printr-un spectacol onest, „Dibuk“,urmărit cu o plăcere moderată, o carte despre arta regizorului, „Teatrul sfâşiat“de Piotr Gruszczynski (Editura FundaţiaCulturală “Camil Petrescu”), şi o conferinţă atelier moderată decriticul George Banu.

Bursa de simpatie a festivalului a crescut şi datorită bogăţieişi calităţii spirituale excepţionale a evenimentelor conexe: dezbateri,ateliere, expoziţii, lansări de carte, proiecţii nocturne de filme, spectacoleradiofonice, asupra cărora ne propunem să revenim.


Aparut in:

Ultima modificare in data de :638948-12-13

Mai multe imagini:
Teatrul bate criza. Festivalul Naţional de Teatru a împlinit douăzeci de ani
zoom
Teatrul bate criza. Festivalul Naţional de Teatru a împlinit douăzeci de ani
zoom



Comenteaza pe facebook




Comenteaza pe site

TEODOR
16 Noi 2010

Criza,criza,dar traditia e traditie!Tot respectul pentru Oprescu si Primaria Capitalei,care au gasit solutii pentru acest an!Ce va fi la anul,vom vedea!Noi sa fim sanatosi!

Adauga un comentariu

Random image