2018-05-25 10:02


CL face praf proiectul noii Constituţii. Revizuirea, o compunere plină de greşeli elementare

 |  19:23
CL face praf proiectul noii Constituţii. Revizuirea, o compunere plină de greşeli elementare
Anca Hriban

Inadvertenţe, propuneri contradictorii, ambiguităţi în raporturile dintre şeful statului şi Legislativ, precum şi în cazul regimului proprietăţii, reglementări ce ţin de legi subsecvente. În aceşti termeni caracterizează Consiliul Legislativ (CL), în avizul său, proiectul de revizuire a Constituţiei.

Consiliul atrage atenţia asupra sintagmei prin care este definit Parlamentul ca „for suprem de decizie al naţiunii”, care ar intra în contradicţie cu prevederea conform căreia suveranitatea aparţine poporului român ce şi-o exercită inclusiv prin referendum, se arată în avizul prezentat de Mediafax. „Precizăm că soluţia calificării Parlamentului drept «for suprem de decizie al naţiunii» implică acordarea acestui organ reprezentativ a unei poziţii superioare (supreme) în ceea ce priveşte exercitarea suveranităţii naţionale, în raport cu voinţa poporului exercitată prin referendum. Avem în vedere faptul că art. 2 alin. 1 potrivit căruia suveranitatea naţională aparţine poporului român, care o exercită prin organele sale reprezentative, precum şi prin referendum, nu instituie o ierarhie a celor două modalităţi prin care poporul român îşi exercită suveranitatea”, precizează Consiliul Legislativ.

Tenebrele consultării publice

CL semnalează faptul că pragul de 30% pentru referendum, în formularea proiectului de revizuire, se va aplica doar referendumurilor de consultare pe teme de interes naţional, nu şi pentru revizuirea Constituţiei sau demiterea preşedintelui. În acest sens, Consiliul susţine că în cazul referendumului de demitere a preşedintelui trebuie corelate textele, deoarece în acest caz este stabilit doar cvorumul care trebuie îndeplinit pentru demitere, nu şi condiţia de validitate a referendumului. Totodată, Consiliul Legislativ reţine că „textul nu se poate aplica nici pentru referendumul organizat pentru revizuirea Constituţiei, deoarece această problematică face obiectul unui titlu distinct din Constituţie, iar articolul 151 care reglementează procedura de revizuire nu suferă nici o modificare prin prezentul proiect”.

Despăgubirea echitabilă

 

Consiliul Legislativ apreciază că o altă prevedere care ar putea depăşi limitele revizuirii Constituţiei priveşte „despăgubirile echitabile”, noţiune care schimbă sensul reparării prejudiciului printr-o despăgubire echitabilă. „Apreciem că prevederea potrivit căreia repararea prejudiciului urmează să se facă prin acordarea unei «despăgubiri echitabile» restrânge dreptul persoanei vătămate de o autoritate publică în raport cu reglementarea actuală care dădea dreptul la repararea integrală a pagubei. Este de analizat, de aceea, dacă o astfel de reglementare se înscrie în limitele revizuirii Constituţiei”, se arată în document.

Desfiinţarea tezelor consacrate

 

Şeful statului este parte a puterii executive, alături de premier, şi nu poate pierde acest statut, solicitând parlamentarilor să renunţe la teza privind definirea puterilor în stat. „Semnalăm că în enumerarea autorităţilor care reprezintă puterea executivă nu se regăseşte şi şeful statului. Precizăm că limitarea prerogativelor constituţionale pentru şeful statului nu determină excluderea acestei instituţii din sfera puterii executive, astfel că textul trebuie revăzut sub acest aspect”, se arată în aviz. CL argumentează că sistemul constituţional românesc a consacrat un executiv bicefal compus din preşedintele României şi premier, fapt pentru care şeful statului face parte din puterea executivă, având atât atribuţii administrative, cât şi politice.


Aparut in:

Ultima modificare in data de :2013-07-02

TAGURI: consiliul legislative, compunere, greseli, revizuire





Comenteaza pe facebook




Comenteaza pe site


Random image



Ultimele stiri







Apa Nova