2016-12-09 23:26

POLITICA


Comparaţie între proiectele USL şi PDL privind viitoarea organizare administrativă. Câte partide, atâtea Românii

 |  19:32
Comparaţie între proiectele USL şi PDL privind viitoarea organizare administrativă. Câte partide, atâtea Românii
Liderii USL au făcut public propriul proiect privindviitoarea organizare administrativă a României. Prezentarea lui a avut locsâmbătă, la aproape o săptămână după ce preşedintele Băsescu şi mai mulţilideri ai PDL au anunţat că democrat-liberalii au un astfel de proiectlegislativ, pe care îl pot adopta inclusiv prin asumarea răspunderii.Documentul USL va fi trimis şi preşedintelui Băsescu, după cum au declaratliderii formaţiunii. Dezbatereadespre cum va arăta harta României în viitor e abia la început.

USL propune şi ea totopt regiuni administrative. Aceleaşi cu cele opt regiuni de dezvoltareexistente în prezent. În varianta PSD-PNL a organizării administrative suntpăstrate actualele unităţi administrative - cele 41 de judeţe - la care seadaugă un alt nivel - regiunea - care va avea în subordine structurile judeţeneşi locale. Modelul USL propune şi înfiinţarea de instituţii noi: ConsiliulRegional - executivul regional condus de un preşedinte ales şi transformareaSenatului într-o cameră a puterilor locale.

Comparaţie între proiectul USL şi cel al PDL

- Hărţile celor două proiecte sunt identice. Cele opt regiuni sunt, de fapt, actualele regiuni de dezvoltare- PDL propune ca noua organizare să intre în vigoare de anul următor. USL vrea ca acest lucru să se întâmple în mai multe etape, între 2012-2016- PDL propune desfiinţarea actualelor 41 de judeţe. USL vrea păstrarea lor, iar crearea celor opt regiuni să devină un alt nivel de administrare- PDL propune desfiinţarea consiliilor judeţene şi trecerea atribuţiilor acestora la primăriile locale. USL propune păstrarea consiliilor judeţene- PDL propune opt capitale de regiuni. USL nu. Cel puţin, deocamdată

Proiectul USL, pelarg

USL propunetransformarea celor 8 regiuni de dezvoltare în centre ale administrației.Fiecare regiune va îngloba mai multe judeţe, fără ca acestea să fiedesfiinţate.

Fiecare regiune va fiadministrată de un Consiliu Regional, care va fi de fapt executivul regiunii.Consiliul regional va fi condus de un preşedinte, ales prin vot direct de cătrecetăţeni. Preşedintele va funcţiona ca un premier al regiunii. Senatul îşi vaschimba atribuţiile, diferenţiindu-se de Camera Deputaţilor prin faptul că vadeveni camera parlamentară a reprezentanţilor locali.

Guvernul va desemnaopt prefecţi, câte unul pentru fiecare regiune, care îi vor înlocui pe cei 41câţi sunt în prezent.

Regiunile vor aveadreptul de a decide cu privire la folosirea fondurilor provenite din taxe şiimpozite. Guvernul central va gestiona doar proiectele naţionale, urmând catoate celelalte proiecte să fie transferate către regiuni (inclusiv în ceea cepriveşte fondurile europene existente în prezent).

Nu va exista osingură capitală a regiunii, cel puţin în primă instanţă. Fiecare regiune va aveamultiple centre de interes: centru economic, centru politico-administrativ, centrucultural, centru universitar etc.

USL propune ca organizareaadministrativă să fie făcută în trei etape. În etapa 2012-2013 se factransferuri de competenţe şi atribuţii între guvern şi judeţe, se modificăConstituţia, pentru introducerea conceptului de “regiune”. În etapa 2014 seorganizează alegeri pentru desemnarea Consiliilor Regionale provizorii, iaraleşii locali (primarii, consilieri locali şi judeţeni) îşi aleg preşedintelede Consiliu Regional. În etapa 2016, odată cu alegerile locale, se organizeazăalegeripentru desemnarea preşedinţilor de Consilii Regionale (alegeri directe-votuninominal). Au loc, de asemenea, alegeri pentru desemnarea Parlamentelorregionale, care vor funcţiona ca legislative regionale.


Aparut in:

Ultima modificare in data de :639249-12-06



Comenteaza pe facebook




Comenteaza pe site

Adauga un comentariu

Random image