2017-11-19 19:53


Cum va influenţa social-media campaniile electorale din 2016

 |  16:08
Cum va influenţa social-media campaniile electorale din 2016

Anul 2016 va fi unul electoral, cu două evenimente majore, alegerile locale și alegerile parlamentare. După prezidențialele din 2014, ideea de campanie electorală în mediul online și cu precădere pe canalele social-media a devenit foarte vehiculată atât în mediul politic, cât și în cel al specialiștilor în comunicare.

Din punctul de vedere al experților în relații publice, campania electorală este cel mai complex tip de comunicare, deoarece are o durată limitată de timp, iar în acel interval au loc, de fapt, mai multe campanii simultane. Deși beneficiază, din start, de mai multă vizibilitate, o campanie de marketing politic este în dezavantaj clar față de una comercială din cauza numărului ridicat de adversari care se luptă pentru prime-time și care abordează aceleași subiecte.

Odată cu dezvoltarea rețelelor social-media în România, comunicatorii politici au identificat un nou canal prin care se poate face eficient campanie electorală. Alegerile prezidențiale din 2014 au fost primul eveniment politic major în care social-media a fost folosită pentru comunicare de masă.

Avantajele marketingului politic în social-media

• Alegerile prezidențiale din 2014 au arătat că un segment consistent de public nu este receptiv la mediile clasice de comunicare, iar singura soluție pentru a câștiga acest public este să fii prezent pe rețelele de socializare.

• În mediul online, și cu atât mai mult pe rețelele de socializare, nu există cenzură, astfel campaniile negative sunt foarte folosite. O campanie negativă are o rată mult mai mare de viralizare decât o campanie de promovare.

• Un element foarte important al campaniilor din 2016 va fi că acestea vor fi centrate pe comunități, fie că vorbim de localități sau de colegii parlamentare. O campanie social-media cu adresabilitate locală este mult mai eficientă decât una națională, deoarece mesajul circulă mai ușor, membrii comunității cunoscându-se.

• În lucrarea „Communicator In Chief. How Barack Obama Used New Media Technology to Win the White House” autoarea Melissa M. Smith vorbește despre avantajul targetării specifice folosind social-media, deoarece utilizatorii generează conţinut privitor la campaniile politice (fie prin postări, fie prin înscrieri în grupuri online) şi, în acelaşi timp, furnizează informaţii despre ei înşişi. Implicarea directă a utilizatorilor în demersurile comunicaţionale ale candidatului politic reuşeşte să creeze o delimitare clară a publicului ţintă şi o adaptare mai bună a conţintului strategic. Acest proces duce la creşterea şanselor de interacţiune activă şi de legitimare, prin intermediul canalului de comunicare scocial-media, a candidaturii, respectiv a întregului mesaj politic.

Dezavantajele marketingului politic în social-media

• O problemă pe care o generează social-media în marketingul politic este așa-numita „bulă” de comunicare. Acest fonomen apare din cauza algoritmului folosit de rețelele de socializare (în special Facebook) care îți arată în news feed informații și postări care îți plac (cărora le-ai dat like în trecut sau care le plac prietenilor tăi). Din această cauză, susținătorii unei anumite tabere pot avea o percepție greșită despre susținerea de care se bucură candidatul lor, deoarece urmăresc doar rețelele de socializare, iar acestea le arată doar ce își doresc ei să vadă.

• Social-media nu poate acoperi majoritatea segmentelor de vârstă, iar mediul rural este mult mai slab reprezentat decât mediul urban.

Ponderea social-media în ecuația unei campanii electorale

Social-media a devenit un element important în marketingul politic românesc odată cu creșterea exponențială a numărului de utilizatori de internet la nivel național. În acest moment sunt peste 10,3 milioane de utilizatori, aproximativ 68% din populația între 14 și 64 de ani. Dintre aceștia, 3,7 milioane locuiesc în mediul rural, iar 6,6 milioane locuiesc în mediul urban.

Conform ultimului recensământ, realizat în 2011, în România sunt 20,1 de milioane de locuitori. Raportând numărul de utilizatori de internet la populația României, o campanie electorală trebuie să includă și o puternică componentă social media pentru a putea fi accesat și segmentul de public care utilizează platformele sociale atât pentru socializare, cât și pentru informare. La nivel național Facebook este cea mai puternică rețea social-media, aceasta are peste 8 milioane de utilizatori, iar aceștia petrec pe Facebook de 4 ori mai mult timp decât pe Google.

În concluzie, social-media a devenit un element indispensabil în angrenajul unei campanii de marketing politic, dar partea de online și social-media este doar o componentă a campaniei electorale. New media nu poate încă să înlocuiască toate canalele clasice de comunicare (tv, radio, ziare print etc.) deoarece nu poate accesa toate tipurile de public.

Dicționar social media

Termen: Marketingul politic este format din ansamblul de mijloace și tehnici de comunicare utilizate pentru evidențierea și popularizarea unei oferte electorale, a unui candidat sau a unui partid politic.

Marketingul politic a fost mult timp considerat un subdomeniu al comunicării politice, dar, în prezent, depăşeşte sfera publicităţii politice şi a discursurilor electorale, acoperind întreg câmpul de poziționare a unui candidat/partid pe piața electorală.

Autor: Cristi Roșu

http://refresh.ro/2015/03/cati-utilizatori-internet-sunt-romania-device-folosesc-conectarea-internet/ 

http://adevarul.ro/news/societate/infografie-arata-romania-ultimul-recensamant-1_51d59e9dc7b855ff560141a7/index.html


Aparut in:

Ultima modificare in data de :2015-08-04

TAGURI: social-media, campanii electorale, 2016, evenimente, alegeri, locale, parlamentare



Comenteaza pe facebook




Comenteaza pe site


Random image



Ultimele stiri






Apa Nova