2016-12-04 16:18

POLITICA


Exclusiv. Bricheta, găleata şi fularul devin mită electorală. Vor fi sancţionaţi şi cei care dau, şi cei care primesc

 |  20:12
Exclusiv. Bricheta, găleata şi fularul devin mită electorală. Vor fi sancţionaţi şi cei care dau, şi cei care primesc

Partidele nu vor mai avea voie să împartă dinviitoarea campanie electorală găleţi, cizme, umbrele, brichete, fulare - toatefiind încadrate la mită electorală. Conform proiectului, propus de AutoritateaElectorală Permanentă (AEP), pasibili de sancţiune vor fi şi cei care dau, darşi cei care primesc astfel de obiecte. Vicepreşedintele AEP, Marian Muhuleţ, aexplicat pentru “Puterea” că nu s-a extins perioada campaniei electorale la 90de zile, ci a existat o confuzie în rândul politicienilor, care nu au cititproiectul. Liderii PSD, PNL şi PDL au declarat că nu sunt de acord cu lungireacampaniei electorale.

Proiectul legii electorale propuse de Autoritatea Electorală Permanentă nu extinde campania electorală la 90 de zile, cidoar prezintă ce au dreptul să facă partidele politice şi candidaţii în acestinterval. „Campania electorală nu s-a schimbat”, ne-a spus de la bun începutvicepreşedintele AEP, Marian Muhuleţ. Acesta a spus că politicienii s-au grăbitcând au criticat proiectul, deoarece nu l-au citit. El ne-a explicat ce arevoie să facă politicianul în fiecare interval cuprins între 90 de zile şi ziua0 – cea a votului.

Perioada 60 – 90 zile

În perioada de la 90 la 60 de zile, partidele au voiesă-şi definitiveze candidaturile şi să-şi lanseze favoriţii. “Lansările de candidaţi noi le considerăm a fi campanii electorale, ţinândcont de gradul de mediatizare la care s-a ajuns. Campania electorală în sine nus-a modificat, perioada electorală cuprinde în acest moment şi acestemanifestări”, a declarat Muhuleţ. Vicepreşedintele AEP a spus că şi până acumîn acest interval se strângeau semnături pentru diferiţi candidaţi sau apăreaucorturile de campanie. „Noi am reglementat ceea ce exista deja, nu am adăugatnimic în plus, le-am reglementat din punctul de vedere al timpului în care elese pot petrece”, a precizat oficialul. Muhuleţ a spus că extinderea la 90 dezile a perioadei în care se fac întruniri cu alegătorii, nu este cevasurprinzător. „Lansările de candidaţi nu sunt acţiuni de precampanie sau înafara campaniei, ci au drept scop câştigarea de voturi”, a conchis el.

Perioada 60 – 30 de zile

„În cele 60 de zile rămase înainte, partidele potorganiza întâlniri cu alegătorii şi pot distribui materiale electorale subformă de tipărituri, pliante-broşuri cu programele electorale ale partidelor şiale posibililor candidaţi”, a punctat Muhuleţ. Noutatea este că nu se mai potdistribui pixuri, şepcuţe, găleţi, cizme, fulare sau orice alt material în afarăde cel tipărit. „Vor fi interzise pe toată perioada electorală şi avem oprevedere în lege. Partidele politice pot da oamenilor doar programele lorpolitice sub formă tipărită. Nu mai pot da nici măcar chibrituri. Aceasta estepropunerea noastră. Găleţile, brichetele ş.a.m.d se înscriu la mită electorală”,ne-a declarat vicepreşedintele AEP. El a precizat că, dacă se încalcăprevederile legale, vor fi sancţionaţi şi cei care dau, şi cei primesc.

„Este de competenţa organelor de poliţie să constateîncălcarea legii. Sper ca această prevedere să oprească partidele politice săofere mită electorală”, a explicat Muhuleţ. Tot în această perioadă, partideleîşi înscriu semnele electorale cu care candidează.

Campania electorală 30 – 0 zile

„În ultimele 30 de zile se adaugă afişaj electoral pedomeniul public – panouri electorale puse la dispoziţie de primari şi vor primitimpi de antenă de la televiziunea publică şi postul public de radio. Deci dinacel moment se pot face discuţii despre dezbaterile între candidaţi”, adeclarat vicepreşedintele AEP. El a precizat că toate aceste etape erauparcurse şi până acum, doar că nu erau clar reglementate. „Costurile campanieinu vor creşte şi aici mă refer la banii pe care statul îi dă pentru organizareaalegerilor. Nu ne-am inspirat din legislaţia altor state, dar am preluat totceea ce există în legile electorale româneşti şi am încercat să le punem cap lacap, în aşa fel încât să le facem coerente. Am vrut ca atunci când vorbimdespre perioade electorale să semene toate la fel, să nu mai existe diferenţeîntre alegerile europarlamentare, locale, parlamentare prezidenţiale şireferendum”, a conchis Marian Muhuleţ.

Ponta, Voicu şi Turcan acuză

“Nuvreau să acuz de vreo rea-credinţă pe cei care au făcut propunerea, dar 90 dezile de campanie electorală sunt dorite de către PDL şi cei care vor să cumperevoturi pentru a-şi prelungi termenul de oferire de daruri, cadouri, pungi, banişi toate celelalte metode deja brevetate ale PDL, aşa încât e greu de înţelesşi greu de acceptat de ce este nevoie deodată de 90 de zile de campanieelectorală, când o lună era suficient”, a fost critica adusă de preşedintelePSD, Victor Ponta. Nici liberalii nu au fost mulţumiţi de documentul AEP. “Credcă 30 de zile e varianta rezonabilă pentru campania electorală. Mă întreb,retoric, dacă România îşi poate permite în 2012, când sunt două evenimenteelectorale, să fie şase luni în campanie - trei luni pentru alegerile locale şitrei luni pentru parlamentare. Cred că nu ne putem permite acest lucru”, adeclarat purtătorul de cuvânt al PNL, Mihai Voicu. "Mie mi se pare mult 90de zile, pentru că România nu are cultura derulării unor campanii electoraleîntr-un mod corect, transparent şi civilizat. În România aproape că s-a ajunsla o competiţie care pe care în campania electorală, cu toate mizeriile şiinstrumentele nedemocratice. Deci în condiţiile actuale şi la nivelul nostru dematuritate politică mi se pare mult 90 de zile”, a fost şi reacţia deputatuluiPDL, Raluca Turcan, la RFI. Autorii proiectului spun că aceştia nu au înţelesdocumentul. “Nu au avut timpul necesar să studieze textul legal aşacum l-am propus, având în vedere că noi l-am lansat ieri. Toată lumea s-areferit la o campanie de 90 de zile, este vorba despre o perioadă electorală încare se întâmplă evenimente dintre cele mai diverse. Noi am precizat când audreptul să le realizeze pe fiecare dintre aceste evenimente. Şi acelea, sunt înopinia noastră, acţiuni de campanie electorală”, a precizat Muhuleţ. El a spuscă nu vor creşte costurile campaniei electorale – banii cheltuiţi de statpentru organizarea alegerilor. “Am vrut ca atunci cândvorbim despre perioade electorale să semene toate la fel, să nu mai existediferenţe între alegerile europarlamentare, locale, parlamentare, prezidenţialeşi referendum”, a precizat vicepreşedintele AEP.


Aparut in:

Ultima modificare in data de :639234-07-13



Comenteaza pe facebook




Comenteaza pe site

TEODOR
28 Ian 2011

Hai sa fim seriosi!Ce sa faci in 90 de zile?E prea mult!Aduceti-va aminte de Oprescu in 2008!A intrat pe ultima suta de metri,si a castigat!

Adauga un comentariu

Random image