2017-11-23 00:00


UPDATE. Miniştrii lui Ponta sunt audiaţi în Parlament. Vezi declaraţiile acestora

 |  11:48
UPDATE. Miniştrii lui Ponta sunt audiaţi în Parlament. Vezi declaraţiile acestora

UPDATE, ora 15.05. Miniştrii Cabinetului Ponta au primit, luni, avize favorabile în comisiile parlamentare de specialitate care i-au audiat.

Plenul reunit al Legislativului urmează să dea, după-amiază, votul de învestitură pentru Guvernul condus de Victor Ponta. Pentru ca Executivul Ponta să fie învestit în Parlament sunt necesare 231 de voturi pentru, însă este foarte posibil să primească mult mai multe, având în vedere că a fost semnat deja un protocol cu UNPR şi un altul cu grupul minorităţilor naţionale altele decât cea maghiară din Camera Deputaţilor.

Miniştrii propuşi de premierul desemnat, Victor Ponta, sunt audiaţi luni, de la ora 10,00, în comisiile parlamentare de specialitate, după care, la ora 16,00, plenul comun al Senatului şi Camerei Deputaţilor urmează să dea votul privind învestirea Guvernului. Pentru ca Guvernul Ponta să fie învestit în Parlament, USL are nevoie de 231 de voturi pentru, în plen.

Persoanele desemnate pentru funcţiile de ministru sunt: ministrul Finanţelor Publice şi viceprim-ministru - Florin Georgescu, ministrul Apărării Naţionale - Corneliu Dobriţoiu, ministrul Administraţiei şi Internelor - Ioan Rus, ministrul delegat pentru Administraţie - Victor Paul Dobre, ministrul Economiei, Comerţului şi Mediului de Afaceri - Daniel Chiţoiu, ministrul Afacerilor Externe - Andrei Marga, ministrul Afacerilor Europene - Leonard Orban, ministrul Transporturilor şi Infrastructurii - Ovidiu Silaghi, ministrul Mediului şi Pădurilor - Rovana Plumb, ministrul Dezvoltării Regionale şi Turismului - Eduard Hellvig, ministrul Culturii - Mircea Diaconu, ministrul Justiţiei - Titus Corlăţean, ministrul Comunicaţiilor şi Societăţii Informaţionale - Dan Nica, ministrul Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale - Mariana Câmpeanu, ministrul Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului - Ioan Mang, ministrul Sănătăţii - Vasile Cepoi, ministrul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale - Daniel Constantin, ministrul pentru Relaţia cu Parlamentul - Mircea Duşa, ministru delegat pentru dialog social - Liviu Marian Pop, ministru delegat pentru mediul de afaceri - Lucian Isar.  .

Prezentăm mai jos declaraţiile miniştrilor propuşi:

Daniel Chiţoiu:

- „Obiectivul meu major în următoarele luni va fi de reducere a pierderilor şi relansare a societăţilor de stat. Trebuie îmbunătăţită performanţa acestor societăţi şi companii. Aşa cum ne-am angajat în acordurile cu Fondul Monetar Internaţional, Comisia Europeană şi Banca Mondială, în perioada următoare, până în septembrie, vom finaliza procesul de selecţie a managementului privat pentru Hidroelectrica, Oltchim, Transgaz, Electrica şi Complexurile Energetice Oltenia şi Hunedoara”

- „Redevenţele sunt prea mici. Vom modifica legea, vom renegocia preţul, inclusiv cu OMV Petrom. Contractul de privatizare expiră în 2014. Trebuie să negociem şi cu ei. Nu ştiu dacă sunt de acord. Dacă nu, le majorăm şi înainte, prin impozitarea veniturilor excepţionale. Venituri excepţionale, adică veniturile care au o rată a profitabilităţii foarte mare”

- “În cadrul discuţiilor cu instituţiile internaţionale am stabilit ca liberalizarea preţurilor gazelor să înceapă în 2013 şi să se deruleze până la finalul anului 2018”

- “Anul acesta nu vor fi scumpiri la gaze, dar din 2013 preţul va creşte, dar încă nu s-a stabilit procentul”

- “Listarea internaţională este un obiectiv politic. Dacă voi fi investit, voi face analizele pentru a stabili pieţele ţintă. Sau acolo unde sunt consultanţi vor analiza ei. Unde nu avem consultanţi, punem condiţia în caietul de sarcini ca pachetele să fie dublu listate', a afirmat Chiţoiu (…) Obiectivul meu major în următoarele luni va fi de reducere a pierderilor şi relansare a societăţilor de stat. Trebuie îmbunătăţită performanţa acestor societăţi şi companii. Aşa cum ne-am angajat în acordurile cu Fondul Monetar Internaţional, Comisia Europeană şi Banca Mondială, în perioada următoare, până în septembrie, vom finaliza procesul de selecţie a managementului privat pentru Hidroelectrica, Oltchim, Transgaz, Electrica şi Complexurile Energetice Oltenia şi Hunedoara”

Parlamentarii au avizat numirea lui Chiţoiu cu 38 de voturi pentru, patru împotrivă şi două abţineri.

Daniel Constantin:

- “Consider că trebuie avute discuţii convingătoare cu cei de la Fondul Monetar Internaţional astfel încât să facem calcule pentru ca bugetul să nu fie afectat. Din datele pe care le avem, diferenţa din TVA poate fi acoperită din ceea ce iese din evaziunea fiscală, aducând chiar venituri suplimentare la buget. M-am angajat ca în cele şase luni să discut cu reprezentaţii MFP, astfel încât, până la sfârşitul anului, cel puţin pe zona de morărit şi panificaţie, să venim cu reducerea TVA la 9%. Sper ca această măsură să dea roade în câteva luni şi din 2013 să implementăm întreaga măsură aşa cum am gândit-o”

- “Cred că trebuie strânse resurse la bugetul de stat astfel încât şi agricultura să fie stimulată din toate zonele, iar în agricultură evaziunea este foarte ridicată. Pot spune că în panificaţie la o TVA de 19% era o evaziune de 50%, iar după majorarea de 24% a crescut la peste 70%. Conform datelor discutate cu cei de la Rompan evaziunea pe panificaţie atinge acum 71%”

- “Avem trei variante prin care vrem să oferim energie ieftină pentru fermieri. Prima se referă la un preţ sezonier care ar putea fi introdus de la 1 iulie şi care ar putea funcţiona pe o anumită perioadă. De asemenea, o altă variantă ar fi acreditarea ANIF ca furnizor pe piaţa de energie, dar acesta este un proces care durează cel puţin un an, iar noi vizăm măsuri imediate. Cea de-a treia măsură se referă la o negociere directă cu furnizorii de stat, pentru ca beneficiarii să aibă un preţ redus, dar şi aici trebuie discutat cu Consiliul Concurenţei, fiindcă singurul transportator de stat este Electrica, care are o distribuţie doar pe zece judeţe”

- “Cred că avem datoria să venim cu un preţ care să stimuleze fermierii să meargă pe o suprafaţă mai mare irigată. Anul trecut s-au semnat contracte pe 400.000 de hectare şi s-au irigat 50.000 de hectare. Anul acestea s-au irigat 17.000 hectare, deşi potenţialul României este mult mai mare, de 1,5 milioane hectare şi cred că trebuie să ajungem la acest potenţial ca să avem o producţie agricolă constantă an de an”

- ”Vom începe acel program special pentru acele depozite de colectare şi vom introduce în acest an TVA de 9%, cel puţin la panificaţie. Sunt, de asemenea, şi alte măsuri pentru accelerarea comasării, iar în acest sens am promisiunea premierului că va pune un accent deosebit pe buna funcţionare a Oficiului de Cadastru, iar acesta să treacă în subordinea primului ministru. Mai avem o ţintă ca până la sfârşitul anului să cheltuim 2,5 miliarde de euro pe zona de dezvoltare rurală şi plăţi directe”

- ”Dacă astăzi va fi dat votul în plen, nu fac altceva decât să mă întorc acasă, la primul meu loc de muncă, ca şi consilier, locul unde am pus baza pregătirii mele profesionale”

Parlamentarii au avizat numirea lui Daniel Constantin cu 22 de voturi pentru, cinci împotrivă şi trei abţineri.

Mircea Diaconu:

- „Să vă spun o poveste. Se zice că un tânăr aspirant la carieră în profesia noastră (actorie - n.r.) tremura tot, nervos, la intrarea în scenă şi un maestru cu părul alb stătea pe scaun liniştit. Şi tânărul zice: Maestre, aşa-i că nu aveţi emoţii? Eu am emoţii de nu mai pot. Şi maestrul zice: Dragă, cine n-are emoţii nu are talent. Deci, emoţiile sunt incluse omului. Ele fac parte din ecuaţia umană. Emoţia când faci ceva, emoţia când vezi ceva. Şi la greci se numea catharsis şi fără catharsis artă nu există. Aia mă supără pe mine astăzi, faptul că facem tot felul de lucruri la care omul, spectatorul, cititorul nu are nicio reacţie. Nu simte. Dacă el nu simte nimic, atunci nu vorbim de cultură”

- „. Sun aiuritoare. Şi nici nu fac foarte mare efort să mă apăr, m-am comportat absolut normal în această situaţie nu mai comentez că nu e cazul. Vom vedea mai departe ce va fi, deocamdată, dacă e să muncesc o voi face cu multă seriozitate şi ce să fac, dacă de 42 de ani trăiesc şi muncesc în cultură, faptul că de mâine voi lucra tot în cultură, nu văd diferenţa”

- “Domeniul este enorm, este vast şi nu-l poţi deţine într-o secundă. Sigur, am trecut prin 4-5 dintre arte, dar nu mai multe. Mai departe, am făcut o promisiune şi o fac tuturor. Este un caiet aici pe care mi-am notat toate lucrurile semnalate sau întrebate. 'Caiet de treburi', aşa mi-a venit mie să-i spun. Prima pagină este completată cu întrebările şi semnalările deputaţilor şi senatorilor din clipa aceasta şi ale unor foşti miniştri ai culturii. Tot cu caietul ăsta o să vin şi în comisiile de cultură când o să fiu chemat ca să dau socoteală, să le dau răspunsuri, să-mi iau la rându-mi treburi. Este vorba de un ministeriat de şase luni şi dacă eu reuşesc să umplu caietul ăsta în şase luni cu treburi rezolvate, vom vedea”

- “Am multe priorităţi şi de unele nu am vrut să fac vorbire, cum se spune în justiţie, sunt lucruri urâte, groaznice. Cultura, până la urmă, este Cenuşăreasa oricărui Guvern, bătaia de joc a tuturor, bună la toate. Ne place, venim la teatru, ne simţim bine, ne îmbrăcăm frumos, după care nu ne mai interesează nimic. În cultură se trăieşte greu. Şi, din păcate, dacă e să ieşim undeva şi să fim competitivi, cu cultura ieşim, cu alte lucruri mai puţin. Pe de altă parte, trebuie să schimbăm pas cu pas mentalitatea, felul de a privi cultura sau muzeul sau biblioteca. Sunt lucruri care necesită timp. Restul e tăcere, cum spune Hamlet, colegul nostru mai în vârstă”

Diaconu a fost validat de parlamentari cu 26 de voturi pentru, niciunul împotrivă şi nicio abţinere.

Leonard Orban:

- “Fără un raport preponderent pozitiv la MCV va fi foarte greu să avem o decizie favorabilă în cursul acestui an (în privinţa aderării la Spaţiul Schengen - n.r.)”

- ”Deşi în mod formal cele două chestiuni, Schengen şi MCV, nu sunt legate, un raport pozitiv în Mecanismul de Cooperare şi Verificare este esenţial pentru obţinerea unei decizii favorabile privind aderarea României la spaţiul european de liberă circulaţie”

- “Părerea mea este că va fi aproape imposibil să se ridice acest mecanism în această vară, deşi poziţiile autorităţilor române sunt foarte clare. Nu e simplu deloc, sunt state membre care s-au pronunţat apăsat că doresc să continue acest mecanism, recunoscând că poate ar fi nevoie ca acest mecanism să fie aplicat şi altor state membre care poate au nevoie mai mare să le fie aplicat acest mecanism”

El a precizat că, în cazul în care nu se va înlătura MCV în vară, România va trebui să creeze condiţiile astfel încât, cel târziu până în iulie 2013, să-i fie ridicată supravegherea privind justiţia.

'Dacă nu putem să înlăturăm în momentul de faţă, trebuie să creăm condiţiile astfel încât cel mai târziu în cursul anului viitor, înainte de aderarea Croaţiei la UE, mecanismul să fie ridicat', a spus Orban.

El a precizat că România are nevoie de un raport MCV preponderent pozitiv în vară, pentru a obţine o decizie la Consiliul JAI din septembrie 2012 în vederea aderării la spaţiul Schengen.

Ministrul afacerilor europene a precizat că cel mai probabil scenariu va fi aderarea României la Schengen mai întâi cu frontierele aeriene şi maritime, în urma Consiliului JAI din septembrie 2012, pentru ca în 2013 să se decidă ridicarea controlului şi la frontierele terestre.

- ”Scenariul cel mai prost ar fi să nu se ia niciun fel de decizie privind aderarea la Spaţiul Schengen şi scenariul foarte bun ar fi să se ia o decizie care să cuprindă o aderare integrală până în 2012. Şi scenariul cel mai defavorabil şi cel mai probabil sunt puţin probabil a fi atinse”

În context, Leonard Orban a atras atenţia că alegerile din Olanda complică situaţia României în privinţa aderării la Schengen, în condiţiile în care fostul premier Mark Rutte oferise angajamente la nivel european privind acceptul ţării sale pentru accederea Bucureştiului în spaţiul european de liberă circulaţie.

- “Alegerile din Olanda complică într-un fel lucrurile, pentru că vreau să vă reamintesc că fostul prim-ministru se angajase finalmente, după lungi, lungi discuţii şi sub medierea preşedintelui Consiliului European, domnul Van Rompuy, pentru o decizie favorabilă la Consiliul JAI din septembrie. Acum, lucrurile sunt sub semnul întrebării”

- “La POS Mediu sunt cele mai mari riscuri de dezangajare. E adevărat, sumele sunt foarte mari, importante. Cu excepţia a 10-12 proiecte majore, lansate cu ceva ani în urmă, la toate celelalte rata de implementare este între 0 şi 5%. Este clar că multe dintre administraţiile locale sunt incapabile sau puţin capabile să implementeze aceste proiecte majore, care depăşesc uneori 50 de milioane, 100 de milioane sau mai mult”

- “Vom veni cu o iniţiativă care presupune crearea unor grupuri de lucru menite să se ducă la faţa locului, să-i ajute pe beneficiari, administraţiile locale, pentru că este clar că în momentul de faţă va trebui în următoarele luni să facem o evaluare - care proiecte mai au o şansă să fie realizate şi care nu - şi, din păcate, pe zona mediului va fi un număr important de proiecte unde va trebuie să luăm decizia de retragere a finanţărilor. Printr-o asemenea decizie vom evita pierderea fondurilor respective şi va trebui să găsim soluţii privind ceea ce facem cu proiectele respective”

- ”Problema care rămâne în continuare de discutat este cea legată de POSDRU, unde rapoartele misiunilor de audit ale Comisiei vor decide care va fi decizia luată, dacă programul va fi întrerupt de la plăţi, va fi suspendat sau dacă va fi înlăturată acea corecţie financiară preventivă de 10%”

POS Mediu şi POSDRU, alături de POS Creşterea Competitivităţii Economice şi POS Transport, prezintă în continuare riscul de a fi suspendate sau întrerupte dacă până la sfârşitul lunii iunie autorităţile române nu vor remedia problemele constatate de Comisia Europeană.

- ”Riscurile sunt relativ limitate pentru 4 programe operaţionale, pentru că până în luna iunie avem să îndeplinim anumite măsuri”

În schimb, la Programul Operaţional Regional (POR) de la Ministerul Dezvoltării Regionale şi Turismului, problemele găsite de Comisia Europeană s-au rezolvat şi nu mai există risc de dezangajare de fonduri, a susţinut Orban.

- ”Într-adevăr, pentru POR rezultatele sunt foarte bune. Este singurul program la care anul acesta nu mai există risc de dezangajare”

O altă problemă invocată de Orban se referă la lipsa de cash în bugetul Uniunii Europene, motiv pentru care comisarul european pentru buget, Janusz Lewandowski, a solicitat statelor membre să transmită până la finalul lunii octombrie cererile de rambursare de bani europeni.

România are astfel de transmis cereri de rambursare de 3,5 miliarde de euro până la sfârşitul lunii octombrie, obiectiv care nu poate fi atins, a precizat Orban.

- ”Este evident că până la sfârşitul lunii octombrie nu vom putea să transmitem cereri de rambursare care să însumeze 3,5 miliarde de euro pe partea de coeziune”

În faţa comisiilor de resort, Leonard Orban a reconfirmat obiectivul de a a atinge o rată de absorbţie a fondurilor europene de minimum 20% până la finalul anului 2012, pe politica de coeziune.

Potrivit acestuia, în prezent sumele validate de Comisia Europeană pentru a fi rambursate României sunt de 1,64 miliarde de euro, adică 8,53% din totalul fondurilor pe politica de coeziune disponibile ţării noastre în perioada 2007-2013.

De asemenea, 1,43 de miliarde de euro au fost deja rambursaţi, adică 7,46% din totalul fondurilor disponibile pe politica de coeziune.

Orban consideră că toate autorităţile de management al programelor pe fonduri europene trebuie transferate de la ministerele de profil la MAEur, începând din anul 2014, când acest lucru va fi posibil, pentru o absorbţie crescută a banilor europeni.

Orban a susţinut că astfel vor fi nivelate actualele discrepanţe în salarizarea personalului din autorităţile de management de la un minister la altul.

- ”Eu voi milita, cât voi fi în această poziţie, pentru trecerea din 2014, pentru că nu se poate mai devreme, spre o structură cu un singur minister care să coordoneze toate autorităţile de management şi prin această chestiune se va rezolva inclusiv problema salarizării diferite a celor care lucrează în structurile care gestionează fondurile comunitare. După părerea mea, toate aceste AM-uri ar trebui să treacă la Ministerul Afacerilor Europene şi atunci vor beneficia inclusiv de salarizarea care este ridicată, la nivelul acestui minister, şi acele diferenţe chiar de la 1 la 3 vor fi înlăturate şi se va asigura acest sistem de coordonare unic”

El a arătat că actuala rată redusă a absorbţiei fondurilor europene a fost cauzată şi de faptul că “foarte târziu a fost introdusă o coordonare a întregului proces”, prin înfiinţarea în septembrie 2011 a MAEur.

În context, ministrul a menţionat că autorităţile de management unde salariile personalului sunt mai mari au şi rezultate mai bune în absorbţia fondurilor comunitare, un exemplu fiind AM pentru programul Operaţional Regional (POR) de la Ministerul Dezvoltării.

Orban a primit avizul în unanimitate din partea senatorilor şi deputaţilor din comisiile reunite de afaceri europene.

Titus Corlăţean:

- “Faptul că am primit un vot favorabil este un semnal pozitiv care îmi spune, în acelaşi timp, că am foarte multă responsabilitate în perioada care urmează. Aţi văzut din dezbateri care sunt punctele de interes ale parlamentarilor, legate de independenţa Justiţiei, independenţa reală, legate de obiectivele mari ale României. Îmi propun să sprijin continuarea acestor eforturi şi caracterul ireversibil al acestor eforturi”

- “Ceea ce am spus în programul de guvernare şi vreau să reafirm şi acum public este o observaţie de bun simţ. România este parte a MCV de cinci ani. Dacă vă uitaţi pe rapoartele Comisiei Europene, practic avem cam aceleaşi obiective generice de atâţia ani. Or, lucrurile nu au stat pe loc în România. Au existat progrese, au existat lucruri foarte bune făcute de Parlament de exemplu, la nivel guvernamental, legat de practica de combatere a corupţiei, legat de integritate şi cu toate astea obiectivele generice au rămas aceleaşi. În programul de guvernare am spus că printr-un dialog bun cu oficialii europeni putem să definim mai bine, mai clar, să focalizăm mai bine care sunt obiectivele. Acest mecanism a avut o valoare pozitivă şi trebuie să continuăm progresele, dar mai bine definite. Dacă rămânem la aceleaşi obiective fixate de nu ştiu câţi ani, să nu ne întrebăm de ce nu ajungem la finalul acestui mecanism”

- “Pentru această perioadă, care este determinată, de 6 - 7 luni, Guvernul îşi propune să se concentreze pe câteva priorităţi reale ale statului român în domeniul Justiţiei. Este şi un efort firesc de continuitate, dincolo de ceea ce înseamnă dezbaterea politică, polemică şi adesea firească într-o societate democratică. Este un semnal politic important pe care Guvernul supus învestirii doreşte să îl transmită şi partenerilor externi - parteneri europeni, parteneri internaţionali - pentru că, până la urmă, dincolo de diferenţele de opinie la nivel politic existente într-un ciclu politic sau altul, există un interes comun legat de o bună şi corectă funcţionare a Justiţiei, în deplină independenţă"

- “Atunci când m-am referit la Strategia Naţională Anticorupţie mă gândesc, asta şi din discuţiile pe care le-am avut cu unii din colegii membri ai comisiilor juridice, la a face un pas înainte, în sensul dezbaterii în Parlament a acestei strategii şi adoptării sub forma unei legi. Cred că va fi un semnal politic şi juridic extrem de important. Evident că va trebui să ne uităm cu atenţie la anumite aspecte. (...) Eu, personal, citind şi analizând această strategie, inclusiv programele sectoriale şi obiectivele generale, am fost surprins să constat că există, inclusiv la nivelul informaţiei şi redactării pe un palier guvernamental, şi nu aş face o critică la nivel politic, ci aş duce-o mai degrabă spre partea tehnică, am constatat cu surprindere că în strategie se discută de cererile de ridicare a imunităţii parlamentarilor, de termenele foarte scurte şi de necesitatea ca Parlamentul să adopte în termen scurt aceste solicitări. Dacă în anul de graţie 2012, la nivel guvernamental, la Bucureşti, nu se ştie faptul că nu mai există imunitate parlamentară decât pentru declaraţiile politice, că nu mai există, încă o dată subliniez, imunitate parlamentară, atunci nu mă miră faptul că inclusiv la aceste discuţii din aceste zile, pe care experţii MCV veniţi de la Bruxelles le-au avut cu reprezentanţii comisiilor juridice, au ridicat în continuare problema imunităţii parlamentare. Există o serie de probleme care sunt aici acasă. Este un gest de corectitudine de a afirma că parlamentarii nu mai au imunitate din 2003. Ceea ce se discută este vorba de alte aspecte, legate de procedurile de percheziţie, arestare, reţinere. Nu tot ce este scris este neapărat literă de lege sau a Bibliei şi trebuie să fim şi noi un pic atenţi atunci când vorbim de implementare şi preluarea într-un proiect de lege a SNA”

Corlăţean a primit luni aviz favorabil din partea membrilor comisiilor de specialitate ale Parlamentului, cu 35 de voturi pentru, şapte împotrivă şi două abţineri.

Ioan Rus:

- ”Acest obiectiv (aderarea României la spaţiul Schengen, n.r.) este probabil cel mai important obiectiv de politică externă a României. S-a menţinut aşa în ultimii ani. Eu ştiu ceea ce am făcut, ce eforturi s-au făcut pentru a obţine libera circulaţie a cetăţenilor români în spaţiul european, ştiu ceea ce ar trebui să facem poate şi în legătură cu grăbirea aderării noastre la Schengen, cu toate că există probleme, dacă ne uităm în jur, legate de migraţia ilegală în spaţii din jurul nostru”

- “Într-o perioadă de trei ani m-am întâlnit cu toţi miniştrii de Interne din Europa (...). Cred că printr-un efort de discuţii bilaterale mai mare decât până acum vom reuşi să grăbim aceste procese. Vom vedea la Consiliul JAI din septembrie dacă se va decide, sper ca aşa să fie legat de frontierele maritime şi aeriene şi să vedem date certe legate de frontierele terestre”

- “România şi-a îndeplinit în cea mai mare măsură obligaţiile pe care le avea legat de frontieră, mai sunt lucruri fără îndoială de făcut”

- “Vă asigur că vom organiza de aşa manieră aceste alegeri, încât ele să fie corecte, iar cei care-şi vor permite sau vor încerca să fie incorecţi sau vor încerca să nu respecte legea, cu siguranţă vor fi sancţionaţi, indiferent din ce partid provin”

- “Dacă ne uităm pe situaţia din 2011 constatăm că ordinea şi siguranţa publică în România nu este în standarde pe care ni le dorim cu toţii. Ceea ce trebuie făcut în urma unor analize solide vom face. Este nevoie de un cadru legislativ adecvat, e nevoie de o ordine de ministru în interiorul structurilor ministerului care să adapteze structurile noastre la nevoile populaţiei, până la urmă vom încerca să facem din toate acestea câte ceva, astfel încât să facem ca ministerul să devină mai performant, mai competitiv”

- “Poliţiile locale sunt mai mult agenţi electorali ai primarilor decât oameni care se ocupă de ordinea publică în oraşul respectiv. Fiecare primar are două sute, trei sute de poliţişti locali care sunt agenţii lui electorali”

- “Nu trebuie desfiinţată această idee (a reorganizării Poliţiei rurale, n.r.), ci ea trebuie perfecţionată şi trebuie corelată cu posibilităţile ministerului. În acest moment am sentimentul că ceea ce ne costă cu tipul acesta de organizare e mai scump decât ce am avut înainte. (...) Vom analiza şi vom vedea ce soluţii sunt, astfel încât să subordonăm tot ceea ce facem intereselor cetăţeanului”

- ”Săptămâna aceasta fiecare structură a Ministerului de Interne va primi instrucţiuni foarte clare legate de respectarea legii şi de filmul în care jucăm începând de azi, fiecare poliţist de jos până sus, şi vă asigur că le voi explica cu foarte mare concreteţe şi seriozitate ce are de făcut fiecare, astfel încât legea să fie respectată, inclusiv pe perioada campaniei electorale şi a celor două scrutinuri electorale”

- ”Pentru promoţia din 2011 până în august sunt resursele necesare prin plecările din minister, încât această promoţie să fie angajată, vine promoţia din 2012 care are aproximativ 2.800 de absolvenţi. (...) Am avea nevoie de un împrumut cum ar fi de la Ministerul Finanţelor. (...) În paralel cu aceasta, să corelăm şi cifrele de admitere, adică să vedem cât putem primi anual, câţi absolvenţi”

- “Există o infracţionalitate mărită în raportul pe 2011 şi va trebui, într-o analiză extrem de solidă, să vedem dacă acest lucru s-a întâmplat, într-o oarecare măsură, din cauza scăderii numărului de angajaţi, poate din cauza scăderii salariilor, poate din cauza dotărilor, neimplicării, poate din cauza managementului profesional greşit în interiorul ministerului, şi în funcţie de această analiză (...) luăm decizii”

- ''E vorba de reîntregirea salariilor tuturor bugetarilor. (...) Sunt şi chestiuni specifice ale ministerului pe care le vom analiza separat. (...) Sunt în acest minister funcţii care nu pot fi ocupate strict de absolvenţi ai Academiei de Poliţie sau de la Şcolile de Ofiţeri pentru că între timp activitatea s-a extins. E nevoie de chimişti foarte buni, e nevoie de avocaţi foarte buni, fizicieni, informaticieni”

- “Cred că cu frontierele terestre va rămâne problema în discuţie încă o perioadă”

Rus a primit aviz favorabil de la comisiile de specialitate din Parlament. El a obţinut 36 de voturi pentru, opt împotrivă, înregistrându-se două abţineri.

Ovidiu Silaghi:

- “Respectarea acordurilor cu FMI, Comisia Europeană şi Banca Mondială va fi o prioritate. De asemenea, vom acorda o atenţie mare proiectelor cu fonduri europene', a spus Ovidiu Silaghi”

- “Privatizarea CFR Marfă este prinsă în acordul cu FMI, poate momentul nu este cel mai bun, iar compania Deloitte va face testul investitorului privat, şi, dacă acest test iese corespunzător, vom continua, dacă nu, vom regândi procesul. În ceea ce priveşte TAROM, doar Finlanda şi Portugalia au, dintre statele membre, participaţii semnificative la companiile aeriene. Cred că TAROM ar fi de vândut în totalitate, şi CFR Marfă doar o parte”

Parlamentarii au avizat numirea lui Silaghi cu 34 de voturi pentru, şase împotrivă şi două abţineri.

Mircea Duşa:

- “În această perioadă grea şi mai ales în ultimii doi ani, când relaţiile dintre grupurile parlamentare şi grupurile politice s-au deteriorat foarte mult, am încercat să fiu un factor de echilibru şi, chiar atunci când dezbaterile sau lipsa dezbaterilor s-au dus în domeniul absurdului, am încercat cu ceilalţi colegi lideri de grup să readucem, atât cât se putea, dezbaterea parlamentară în limitele regulamentului. Sigur că felul în care Parlamentul s-a comportat în integralitatea sa în ultimii doi ani ne-a adus în situaţia şi ne-a făcut să nu prea fim apreciaţi de români, să aibă încredere în Parlament. De aceea premierul desemnat Victor Ponta a considerat că acest departament, care funcţionează până acum, cel al relaţiei cu Parlamentul, să fie ridicat la reprezentare în Guvern”

- “În puţinul timp care a mai rămas până la alegeri şi până la sfârşitul mandatului nostru, poate facem un efort comun - cei care reprezentăm majoritatea şi minoritatea din Parlament - ca să fie redată cât de cât încrederea românilor în Parlament. Sigur că această acţiune nu poate fi decât una comună”

- “Poate vom dovedi în această perioadă că Parlamentul este singurul for legiuitor al ţării”

- “Nu totdeauna ce propune Opoziţia este rău. Şi noi cei de la USL de-a lungul anilor şi mai ales în ultimii doi ani am avut multe iniţiative legislative, am avut multe amendamente bune, dar au fost respinse numai că erau de la Opoziţie. Şi culmea te trezeai că după două săptămâni aceleaşi formulări sau texte le regăseai în ordonanţe de urgenţă sau în alte acte normative pe care guvernul le-a emis în această perioadă”

Membrii Comisiilor reunite juridice, de disciplină şi imunităţi l-au validat pe liderul deputaţilor PSD, Mircea Duşa, înregistrându-se 24 de voturi pentru, patru împotrivă şi două abţineri.

Lucian Isar:

- “Investitorii străini au ocolit în ultima perioadă România pentru că aceasta s-a poziţionat greşit, dar şi pentru că nu a existat suficientă creativitate pentru stimularea implicării mediului privat autohton”

El a explicat că România s-a poziţionat greşit prin faptul că, în loc să-şi pledeze cauza de piaţă emergentă aflată în Uniunea Europeană şi care nu este în zona euro, a încercat să se poziţioneze ca o economie matură. Acesta este principalul motiv pentru care investiţiile au ocolit România, consideră Lucian Isar.

Potrivit acestuia, al doilea motiv pentru investiţiile străine reduse a fost legat de faptul că România nu a fost suficient de creativă în a implica mediul privat autohton.

- “Chiar şi din punct de vedere al parteneriatului public-privat, noi încercăm să lucrăm pe o nouă structură care se numeşte triumvirat, în care să existe clar implicarea mediului privat local, implicarea mediului privat extern şi a statului”

Lucian Isar a subliniat că noul Executiv încearcă, în următoarele şase luni, până la alegerile parlamentare din toamnă, să repare economia reală fără a accesa în mod direct bani de la buget.

- “Dacă vă uitaţi cum se calculează PIB-ul şi PIB-ul potenţial, veţi vedea că se referă la factori de producţie, respectiv la productivitatea totală a factorilor de producţie. Practic, primul este capital - şi până acum a fost o sărăcie în ultima perioadă din punct de vedere a investiţilor străine. Pe partea de capital uman, în ultima perioadă au fost propuneri pentru creşterea natalităţii. Mie mi se pare că, pentru perioada următoare, mai important ar fi dacă vom reuşi să oferim posibilitatea românilor de afară să se întoarcă să lucreze în România. Partea finală se referă la productivitatea factorilor totali şi asta se poate realiza în numeroase moduri”

În context, Isar a atras atenţia că, în România, în perioada 2009 - 2010, a existat un discurs care spunea că antreprenorii români sunt mai puţin pregătiţi decât cei străini, însă acest lucru nu este adevărat. Realitatea este doar că antreprenorii străini au “o arhitectură şi o ecologie de business favorabilă”.

- ”Dacă nu acţionează într-un mediu fertil şi propice, degeaba ai cei mai buni antreprenori din lume. Rezultatele vor fi dezastruoase, pentru că ei vor trebui să se ocupe de anumite treburi de care, în general, în vestul Europei, se ocupă statul”

Pe de altă parte, Isar a adăugat că poziţia noului Guvern referitoare la aparatul de stat este că acesta nu este neapărat unul greoi şi scump, ci este scump din cauză că nu-şi face bine datoria în a ajuta partea privată.

Lucian Isar a susţinut se va încerca “un fel de reindustrializare privată a României”, care se va realiza pe mai multe nivele.

Practic, noul Guvern va încerca să rezolve pe termen scurt, până la alegerile parlamentare din toamnă, trei mari probleme cu care se confruntă mediul de afaceri. Un prim punct vizează finanţările, Lucian Isar subliniind că nu este vorba despre o alocare de sume de la buget, ci de o facilitare a căilor prin care antreprenorii să îşi obţină banii pe care deja i-au generat.

- “Aici vrem ca, prin instrumente inovative, care nu sunt noi în lume, dar sunt noi în România, să le dăm banii pe care deja i-au câştigat. Un astfel de exemplu este o platformă comună de scontare, un registru al facturilor şi, practic, în această manieră, le vom reduce costul de finanţare şi le vom facilita viteza de mişcare a banilor în sistem”

Potrivit acestuia, platforma de scontare constă în alinierea mai multor finanţatori contra mai multor doritori de finanţare, un astfel de instrument având în plus avantajul de a reduce riscul sistemic.

- “La nivel de bănci, acestea sunt interesate să crediteze economia. Problema majoră pe care au avut-o în ultima perioadă a fost că nu au sesizat cum anume economia României va ieşi din recesiune sau din stagnare. Pledoaria noastră în următoarea perioadă va fi că suntem capabili să readucem economia pe creştere şi, din această perspectivă, cred că şi băncile vor fi receptive la a stimula creditarea”

O a doua problemă ce se doreşte a fi rezolvată pe termen scurt este birocraţia, mai ales că există foarte multă retorică, atât în România, cât şi în Europa, legată de stimularea IMM-urilor.

- “Ceea ce vrem noi să facem este ca, în primul rând, controalele să aibă o anumită frecvenţă, să fie, să zicem, la trei ani. Să existe un punct de contact prin care autorităţile statului să nu agreseze companiile, cel puţin IMM-urile, cerându-le diferite date. Acestea sunt lucruri prin care încercăm să degrevăm antreprenorul”

În ceea ce priveşte ajutorul ce va fi acordat antreprenorilor, Isar a precizat că în primul rând vor fi lansaţi polii de creştere, clusterele.

- “În mare, statul trebuie să rezolve o problemă de coordonare. Să zicem că există într-o anumită zonă o mie de antreprenori care sunt dispuşi să investească un milion de euro şi au viziune asupra modului în care acea zonă ar trebuie să se poziţioneze ca şi hub regional. De ce nu se întâmplă? Pentru că nu există aşa-numitul element de coordonare. Noi ne asumăm în următoarea perioadă rolul de liant, astfel încât antreprenorii să se poată baza pe cunoştinţele statului, astfel încât să se poată organiza şi să promoveze aceste forme de dezvoltare regională”

Recreionarea arhitecturii reprezentanţelor pe care Ministerul Economiei le are în străinătate reprezintă a treia problemă pe care Isar îşi propune să o rezolve pe termen scurt. De asemenea, se va încerca o diversificare a exporturilor României.

- “MECMA are reprezentanţi în ambasadele României. Există foarte multe ţări care îşi folosesc mult mai agresiv şi într-un mod eficient aceşti reprezentanţi. Eu sunt sigur că ei sunt foarte buni, dar până acum nu au avut nicio formă de organizare şi nici mandate clare. Nu pot să mă pronunţ asupra calităţii lor până nu-i văd, dar, cu siguranţă, organizarea şi mandatele pe care le vor primi vor fi diferite”

Revenind la microindustrializare, ministrul-delegat desemnat pentru Mediul de Afaceri a precizat că există bani şi proiecte la care încă nu s-a apelat.

- ”Testul IMM este o iniţiativă europeană pe care o vom implementa şi noi şi care se referă exact la a privi în legislaţia care va trece prin Parlament din perspectiva problemelor unui IMM. Este o manieră de a evita ceea ce s-a întâmplat în trecut respectiv distrugerea clasei de antreprenori mici”

În plus, potrivit lui Lucian Isar, vor fi creionate alte norme pentru licitaţii şi pentru accesul la contracte publice pentru IMM-uri şi microîntreprinderi.

- “Acestea sunt câteva lucruri pe care le poate face statul fără să crească deficitul bugetar şi, în acelaşi timp, să mute antreprenorii pe o bandă superioară din punct de vedere al eficienţei şi valorii adăugate”

Parlamentarii au avizat favorabil numirea lui Isar cu 31 voturi pentru, şapte abţineri şi un vot împotrivă.

Rovana Plumb:

- “Am vorbit foarte mult de ceea ce trebuie să facă un ministru şi am vorbit mai puţin despre ceea ce înseamnă proceduri şi reguli. În momentul în care voi primi votul de învestitură, şi sper să-l primesc în această seară, şi voi ajunge la minister voi reanaliza situaţia de la Roşia Montană. În momentul acesta, nu ştim decât despre dezbaterile publice care au avut loc. Vreau să vă spun foarte clar că decizia în ceea ce priveşte proiectul Roşia Montană va fi o decizie a Guvernului. Priorităţile în domeniul mediului sunt priorităţile stabilite de către cetăţeni, de nevoile României, de respectarea principiului pentru un mediu sănătos.Vom discuta despre Roşia Montană în momentul în care voi ajunge şi voi vedea care este situaţia exactă în cadrul ministerului”

- “Aşa cum am precizat şi în programul de guvernare, când vorbim despre Roşia Montană vorbim despre aurul care există în pământul României, nu despre o companie. Valorificarea resurselor minerale trebuie făcută pe principii europene, pe principiile dezvoltării durabile şi în interes naţional şi în interesul cetăţenilor. Subiectul Roşia Montană va face obiectul unor discuţii transparente cu societatea civilă. Va fi o gestionare în interesul naţional. Eu cred că fiecăruia dintre noi le pasă de ceea ce ce va întâmpla cu copiii noştri şi cu nepoţii noştri în viitor”

Validarea Rovanei Plumb a avut loc cu 40 de voturi pentru, opt împotrivă şi şase abţineri.

Dan Nica:

- ”Poşta Română are pierderi de 100 milioane de euro, la care se adaugă 100 milioane de lei, o amendă de la Consiliul Concurenţei, care este prea aspră. Situaţia este extrem de preocupantă. Poşta este într-o situaţie specială, care necesită măsuri speciale. Compania are 100 de directori, cred că ar trebui să fie de zece ori mai puţin”

Dan Nica a fost validat cu 21 de voturi pentru şi un vot împotrivă.

Florin Georgescu:

- “Vom acţiona pentru o creştere economică sustenabilă în condiţii de menţinere a stabilităţii financiare a ţării. Optăm pentru o ajustare ordonată în cadrul procesului de reformă prin relaţii de colaborare cu organismele financiare internaţionale. De asemenea, asigurarea procesului dezinflaţionist şi menţinerea stabilităţii cursului de schimb sunt obiective importante pentru noi”

- “Vom eficientiza administrarea fiscală, vom lupta ferm împotriva evaziunii fiscale şi pentru a se vedea rezultate cuantificabile în folosirea banului public. Există multe scurgeri de fonduri în zone total ineficiente”

- “Vom proceda la eliminarea politicilor prin care băieţii deştepţi au devenit rentieri, bursieri ai statului. Cum obţin ei aceste burse? Prin fraudarea banului public”

- “Când vorbeam despre transparenţă nu prea era reacţie în sală, dar când am vorbit despre băieţii deştepţi a început animaţia”

Florin Georgescu a fost validat cu 28 de voturi pentru, şase împotrivă şi două abţineri.

Mariana Câmpeanu:

Atât parlamentarii PDL, cât şi cei care sprijină Guvernul Ponta, s-au acuzat reciproc, iar schimbul de replici şi orgoliile netemperate au creat confuzie chiar şi în momentul votului, nu doar în timpul audierii. Înainte de a părăsi şedinţa Comisiilor reunite pentru a participa la o altă audiere, preşedintele de şedinţă Victor Paul Dobre a anunţat rezultatul votului, 27 pentru. Copreşedintele din partea Senatului, Petru Başa a cerut verificarea cvorumului de şedinţă, stârnind reacţii puternice din partea PSD-ului, ceea ce a făcut imposibilă verificarea numărului de voturi eligibile, dat fiind că erau prezenţi parlamentari şi din alte comisii decât cele convocate.

Într-o atmosferă de vacarm s-a votat, din nou, de data aceasta în favoarea Marianei Câmpeanu fiind 32 voturi, iar împotrivă şase.

Contestarea senatorului Petru Başa a dus la alegerea prin vot a unui alt preşedinte de şedinţă în persoana deputatului PNL, Cristina Pocora, care a primit 34 de voturi pentru, niciunul împotrivă şi o abţinere.

Mariana Câmpeanu a declarat, în cadrul audierilor, că îşi propune să repare ceea ce s-a greşit de către PDL şi susţinătorii săi, UNPR, UDMR şi minorităţile, dar şi să continue iniţiativele şi proiectele bune ale fostului ministru al Muncii, Claudia Boghicevici.

Primele măsuri pe care şi le propune Mariana Câmpeanu se referă la reluarea dialogului social, reîntregirea salariilor bugetarilor şi restituirea contribuţiilor de asigurări sociale reţinute pensionarilor.

- “Returnarea banilor pensionarilor şi reîntregirea salariilor bugetarilor reprezintă o prioritate în perioada de până la sfârşitul anului, măsurile fiind convenite cu Fondul Monetar Internaţional şi incluse în programul de guvernare”

- “Am auzit că cel puţin la Ministerul Muncii suntem în pericol să ni se suspende plăţile (prin POSDRU - n.r.), chiar în luna următoare cel târziu în iulie”

- “Am discutat deja cu domnul ministru Orban şi vom încerca să amânăm, pe cât posibil, acest lucru pentru a vedea dacă putem să corectăm efectele din urmă a gestionării acestor fonduri, efecte care vin din 2009”

Potrivit deputatului PNL atât în 2009, în 2010 cât şi în 2011 la fiecare audit au fost identificate “proceduri nerespectate”.

- “Planurile de îndreptare ale acestor defecţiuni în gestionarea fondurilor europene, care au fost lăsate după fiecare audit, nu au fost duse la îndeplinire până la această oră”

Eduard Hellvig:

- “Turismul de nişă poate să dea potenţialul economic şi de dezvoltare regională a României. Intenţionăm să derulăm un program de vouchere turistice, în colaborare cu Ministerul Muncii. Este vorba despre alocarea de vouchere pentru pensionari şi pentru persoanele cu dizabilităţi”

- “Prima prioritate strategică din turism ţine de infrastructura staţiunii turistice. Este necesar un program pentru reabilitarea drumurilor de acces către staţiuni, precum şi un program de reabilitare a ceea ce înseamnă utilităţi publice, pentru a le face competitive”

Hellvig a primit avizul favorabil al comisiilor parlamentare de specialitate, cu 37 voturi pentru, 4 împotrivă şi o abţinere.

Andrei Marga:

- “Avem nevoie de consens să ieşim din politica externă partizană. Politica externă a României trebuie să fie elaborată după consultarea Parlamentului şi, de ce nu, a populaţiei în lărgime”

El a susţinut că prestigiul internaţional al României a fost “afectat semnificativ de grav” în ultima perioadă, deşi, ca ţară membră NATO şi UE, se bucură “de cea mai largă libertate de decizie probabil din întreaga sa istorie, de cel mai amplu sprijin internaţional şi de securitatea cea mai bine garantată”.

Ministrul propus a afirmat că este “alarmantă” declaraţia recentă a preşedintelui Traian Băsescu că România nu se mai poate aştepta la intrări masive de capital din investiţiile străine în următorii ani, precizând că acestea depind şi de activitatea şi politica externă a administraţiei ţării.

Totodată, Marga a arătat că prestigiul internaţional a fost afectat şi de deteriorarea cadrului instituţional, de guvernarea prin asumarea responsabilităţii în Parlament pentru legi organice, “practică ce nu s-a îmbrăţişat aproape în nicio ţară din Europa în perioada recentă' şi care produce 'reticenţă faţă de reprezentanţii României”.

Ministrul propus a menţionat că există cinci probleme în ceea ce priveşte politica externă, afirmând că prestigiul ţării noastre a scăzut în ultimii ani.

Potrivit lui Marga, printre probleme se numără insuficienta colaborare cu SUA şi ţările din UE, relativa stagnare a relaţiilor cu China, Rusia şi alte ţări, efectele economice prea mici ale acţiunii externe, absenţa unei viziuni pe termen lung în ceea ce priveşte aşezarea României.

El a indicat că o altă problemă în ceea ce priveşte politica externă este legată de ocuparea de posturi pentru personalul din străinătate exclusiv prin numire şi a arătat că România trebuie să revină la practică stabilirii prin concurs a ocupării acestora.

- ”Îmi asum aceste probleme şi voi căuta să le găsesc rezolvare”

- “Dosarul Schengen vom căuta să-l lichidăm cât mai curând. (...) Vom lua contact cu Germania şi Olanda, cu ţări care mai manifestă reticenţă faţă de acest subiect”

Ministrul propus pentru Afaceri Externe a arătat că va colabora şi cu celelalte ministere privind accesul lucrătorilor români pe piaţa muncii din alte ţări.

În cazul Republicii Moldova, el a reiterat susţinerea României pentru aderarea la spaţiul european, adăugând că ţara noastră trebuie să facă un 'gest precis' şi să încheie conectarea reţelelor electrice cu Chişinăul.

Marga a menţionat că, în ceea ce priveşte diaspora, ministerul se angajează să apere drepturile românilor şi că va instala în ac est sens câte un diplomat în fiecare ambasadă în ţările unde există un număr mai mare de români. În plus, el a afirmat că românii din străinătate nu sunt cetăţeni 'second-hand' şi a precizat că se va urmări organizarea de alegeri corecte în străinătate.

- ”Gândim un proiect de asistenţă mai sporită pentru cetăţenii din Diaspora”

Ministrul propus a mai arătat că România vizează încheierea de noi parteneriate, indicând ca primă ţară Israelul, având în vedere ponderea economică a acesteia.

- “În legătură cu relaţia cu preşedintele, din partea mea va fi una constituţională. Vom respecta toţi Constituţia. Evident, nu suntem oameni necunoscuţi, am fost colegi în două guverne cu dânsul, ordinea de la şedinţele de guverne ne punea în mod fatal unul lângă altul. Am discutat de multe ori, nu e o problemă”

El a susţinut că în cazul şefului statului opţiunile privind consilierii săi au fost greşite.

- “I-am spus şi după instalare că şi-a luat consilieri care îl vor trimite într-un unghi mort, ceea ce s-a şi întâmplat. I-am mai spus că sunt greşite opţiunile şi în alte domenii”

Andrei Marga a mai arătat că acea comparaţie pe care a făcut-o între Băsescu şi Mussolini nu înseamnă că a spus că şeful statului ar urma linia acestuia, ci doar că unele măsuri susţinute de acesta în contextul crizei sunt similare cu cele ale dictatorului italian.

- “Comparaţia cu Mussolini nu e făcută în ideea că el ar fi cititor de Mussolini sau că Băsescu ar urma linia lui Mussolini. Nu asta e problema. Problema este că dacă ne uităm cu luciditate şi comparăm documente măsurile luate în contextul crizei sunt aidoma cu cele luate în vremea lui Mussolini: reducerea unei camere a Parlamentului Mussolini a propus-o pentru că dorea să îi reducă pe socialişti; tăieri prin desfiinţarea de şcoli şi licee; reducerea efectivului de profesori; trimiterea rapidă în pensii a câtorva sute de profesori sau folosirea dosarelor, fie dosare legate în cazul nostru de servicii de informaţii, fie dosare de altă natură, ca instrument de ţinere în frâu a unor politicieni sau de controlare a lor sau de eliminare a lor din viaţa politică. Îmi pare rău, dar din păcate, fără să vrem, nu cred că preşedintele se ocupă de citirea lui Mussolini, dar din păcate măsurile de acolo vin trebuie spus cu toată onestitatea. Asta nu e o jignire, dar e o constatare elocventă”

Marga a fost validat de parlamentari cu 28 de voturi pentru şi şapte împotrivă.

Corneliu Dobriţoiu:

- “Punem mare accent pe continuitatea legată de obligaţiile pe care le avem în calitate de membru NATO şi al Uniunii Europene, pe asumarea responsabilităţilor ce decurg din angajamentele operaţionale internaţionale. În acest context mizăm pe valorificarea la maximum a potenţialului privind parteneriatul strategic cu SUA, iar în ceea ce priveşte acest parcurs de şase luni, priorităţile se referă la aducerea pensiilor diminuate ale personalului militar la nivelul din decembrie 2010. Ne propunem să identificăm consultările cu comisiile de Apărare şi cu partenerii sociali în aşa fel încât să venim în faţa Parlamentului cu un pachet legislativ legat de statutul cadrelor militare şi de legea pensiilor ocupaţionale”

Potrivit lui Dobriţoiu, în ceea ce priveşte înzestrarea Armatei, accentul va fi pus pe programele destinate creşterii securităţii forţelor dislocate în teatrele de operaţii.

El îşi propune să poarte discuţii cu partenerii internaţionali, dar şi cu Parlamentul, pentru a lua decizii legate de avionul multirol.

Dobriţoiu a fost întrebat de membrii comisiilor reunite de apărare din Camera Deputaţilor şi Senat despre învăţământul militar sau despre iniţiativele legislative pe care le susţine, făcându-se referire la interdicţia cumulării pensiei cu salariul.

În opinia ministrului propus, sunt lucruri care nu pot fi făcute în şase luni, cum ar fi revitalizarea capacităţii industriei de Apărare.

El a dat asigurări că va pune accent pe reîntregirea pensiilor diminuate ale cadrelor militare, explicând că există mai multe surse pentru a face acest lucru.

- ”Principala sursă este bugetul. A doua sursă sunt resursele extrabugetare, adică prin vânzarea unor active sau prin închirieri. Astfel, banii respectivi vor putea fi alocaţi bugetului de stat din care 30 de milioane pe an vor fi identificaţi pentru a repara această nedreptate”

Dobriţoiu a primit aviz favorabil din partea comisiilor de specialitate ale Parlamentului, cu 20 de voturi pentru, unul împotrivă şi două abţineri.

Ioan Mang:

- ”Este un moment emoţionat pentru mine la care acum 24 de ore nu mă aşteptam. Totul s-a derulat destul de repede. Emoţionant şi pentru faptul că ceea ce ne aşteaptă sunt sarcini grele. Este un moment limitat pe termen scurt care începe la finalul anului şcolar şi universitar. Primele sarcini se referă la gestionarea corespunzătoare a examenelor de admitere, de bacalaureat, dar şi la clasa pregătitoare”

- “Avem o problemă importantă legată de modul în care s-a aplicat Legea 1/2011 şi aici va trebui să facem o analiză foarte clară asupra problemelor care au apărut. Există multe articole de lege care nu au produs niciun efect. Va trebui să vedem dacă putem rediscuta cât mai rapid cu sindicatele, reprezentanţii părinţilor, ai elevilor şi să luăm o decizia finală în ceea ce priveşte Codul Educaţiei, lege aflată în Senat într-un stadiu final”

- “Problema de la Târgu Mureş are în acest moment o soluţie juridică, finalitatea va fi în decembrie. Poziţia pe care o va lua MECTS va fi a Guvernului. Practic este o chestiune politică şi va fi o hotărâre a Guvernului Ponta”

- ”Sunt pentru înţelegerea foarte bună între toate etniile din această ţară. Niciodată nu voi fi împotriva multiculturalităţii în universităţile din România, dar acest lucru trebuie făcut pe cale legală, nu într-un alt mod”

- “Legea educaţiei naţionale poate fi schimbată într-un timp foarte scurt. Există o lege într-o formă finală, dar va trebui să avem discuţii cu partenerii sociali şi abia după aceea să primească votul final în Comisia pentru educaţie a Senatului”

Mang a primit aviz favorabil în comisiile parlamentare reunite de învăţământ cu 20 voturi pentru, 5 voturi împotrivă şi 2 abţineri.

Victor Paul Dobre:

- “Adoptarea măsurilor necesare pentru buna organizare a alegerilor locale şi parlamentare este cel mai important obiectiv în această perioadă”

- “Vineri începe campania electorală. Practic pe cale naturală administraţia publică la nivel judeţean şi local este în campanie electorală şi funcţionează doar să asigure serviciile curente”

- “Va fi necesar să asigurăm cadrul corect, legal, al desfăşurării alegerilor locale. După alegeri, vom avea o etapă importantă în care prefecţii vor avea de asemenea un rol important, respectiv constituirea noilor structuri în cele 3.300 - 3.400 de comunităţi locale şi judeţene ale ţării”

Potrivit acestuia, funcţia de prefect este una de înalt funcţionar public care execută ce stabilesc guvernul şi ministrul de resort. Întrebat dacă vreunul dintre prefecţi va rămâne în funcţie, Dobre a răspuns afirmativ cu un singur amendament, acela de a îndeplini condiţiile legale.

Acesta a spus că probabil până la sfârşitul lunii iunie această etapă va fi parcursă, în ideea reluării funcţionării administraţiei publice în condiţii normale, pentru pregătirea alegerilor parlamentare.

- ”Aici, în primul rând, Parlamentul urmează să decidă dacă se păstrează actuala lege electorală, dacă se modifică şi cum, urmând ca ministrul să asigure măsurile care îi revin în buna desfăşurare a celei mai importante consultări politice într-o democraţie, respectiv alegerile generale parlamentare”

Potrivit acestuia, important este faptul că sunt asigurate cheltuielile pentru buna desfăşurare a procesului electoral. Acesta s-a referit şi la inspectorii guvernamentali, în acest sens menţionând că un număr important dintre ei vor reveni probabil în funcţie de execuţie.

- ”Ei au rămas în afara zonei politice şi cred că se intră într-o normalitate”

Pe de altă parte, ministrul delegat propus pentru Administraţie a subliniat că alte obiective importante în mandatul său vor fi depolitizarea administraţiei, creşterea performanţelor Corpului funcţionarilor publice, în scopul aplicării legii şi a întăriri instituţiilor, cooperarea autorităţilor publice locale, în schimbul asigurării de către acestea a serviciilor publice descentralizate în interesul cetăţenilor, precum şi prevenirea şi combaterea actelor de corupţie din structurile administraţiei publice.

Victor Paul Dobre a primit 24 de voturi pentru, unul împotrivă şi o abţinere.

Vasile Cepoi:

- “Fără sprijinul dumneavoastră (membrii Comisiilor parlamentare de specialitate, n.r.) nu voi reuşi nimic. Comunicarea cu dumneavoastră va reprezenta o prioritate pentru mine, iar proiectele din sistemul sănătăţii vă vor fi prezentate înainte de a fi puse în aplicare”

El a precizat că după învestirea Cabinetului Ponta, se va întâlni, cu prioritate, cu reprezentanţi ai Casei Naţionale de asigurări de Sănătate şi cu producătorii de medicamente.

Vasile Cepoi a mai susţinut că proiectul de lege privind sistemul de sănătate prevede ca persoanele scutite de plata asigurărilor să beneficieze de servicii medicale, dar a atras atenţia că “cineva trebuie să plătească pentru ele”.

- ”Adică cei care l-au scutit. Adică bugetul de stat, prin structurile care reprezintă diferitele categorii scutite', a spus Cepoi, adăugând că legea claw-back-ului va fi modificată”

- “Dr. Arafat va rămâne pe aceeaşi poziţie pe care a fost, este omul care se pricepe cel mai bine la sistemul de urgenţe şi asta vrea să facă în continuare şi sigur asta va face”

Cepoi consideră că persoana care va fi numită preşedinte al CNAS trebuie “să fi lucrat în sănătate şi să întrunească votul politic”.

În opinia sa, .

- ”Nu am avut încă discuţii pe această temă. Am în gând nişte persoane, dar nu vă pot spune pentru că aş isca discuţii care ar fi incorecte. Nu avem timp să venim cu oameni fără experienţă. Timpul este extrem de scurt şi dacă nu venim cu oameni care să cunoască sistemul pierdem timpul”

El a precizat că politica în sănătate o va face ministerul, iar CNAS va acţiona “în vederea aplicării politicii MS”

Cepoi a primit aviz favorabil în comisiile parlamentare de specialitate cu unanimitate de voturi.


Aparut in:

Ultima modificare in data de :639563-06-29

TAGURI: victor_ponta, ministri, audiati, parlament



Comenteaza pe facebook




Comenteaza pe site


Random image



Ultimele stiri






Apa Nova