2016-12-03 00:36

POLITICA


Un nou scandal pe scena politică. Vor să modifice Legea referendumului în avantajul lui Băsescu

 |  19:34
Un nou scandal pe scena politică. Vor să modifice Legea referendumului în avantajul lui Băsescu
După trei ani de “linişte”, Legea referendumului vazgudui din nou scena politică, aşa cum a făcut-o între octombrie 2005 şi mai2007.

Cinci senatori din Coaliţia guvernamentală au modificatîn Comisia juridică a Senatului Legea referendumului (Legea 3/2000) laarticolul care se referă la modalitatea de demitere a preşedintelui României. Concret, aceştiaau modificat art.10, care, dacă va ajunge să fie adoptat, va arăta în felulurmător: “Demiterea preşedintelui României este aprobată dacă a întrunitmajoritatea voturilor cetăţenilor înscrişi în listele electorale”. Practic,s-ar reveni la formula din legea din anul 2000, care a fost modificată dupălupte grele şi în care din 2007 prevedea că preşedintele României poate fidemis cu majoritatea voturilor participanţilor la referendumul de demitere.

Cu siguranţă, această modificare legislativă va generatensiuni mari în Parlament. Un prim scandal este deja pe rol. Modificarealegii în Comisia juridică s-a făcut nestatutar, neexistând cvorumul de şedinţă– adică prezenţa a minimum şase senatori. În mod normal, ceea ce au făcut ceicinci senatori ai Puterii este lovit de nulitate. Ei susţin însă că ar fiexistat cvorum de şedinţă, venind cu argumentul că pe lista de prezenţă sunt şasesemnături. Numărul de semnături nu intră în calcul la cvorum, ci prezenţaefectivă în momentul votului. Este curioasă poziţia adoptată de senatorii PDL,UNPR şi UDMR, ţinând cont că în situaţii similare nu considerau semnăturile dincondică drept cvorum de prezenţă. Este cazul Comisiei de învăţământ dinperioada dezbaterii Codului Educaţiei, când înainte de votare, senatorii Puterii(care semnaseră evident condica) părăseau şedinţa pentru a genera cădereacvorumului. Tocmai respectivele căderi de cvorum l-au împiedicat pe MirceaGeoană şi pe senatorii Opoziţiei să dezbată în plen Codul Educaţiei.

O istorie zbucuiumată

Pentru modificare Legii referendumului s-au dat bătăliigrele în Parlament începând cu toamna anului 2005. Modificarea legii afost propusă atunci de patru parlamentari PSD şi aducea următoarele noutate: demitereapreşedintelui cu majoritate simplă (50% plus un vot din participanţii la urne).La început s-au contrat violent pe această modificare PSD şi PRM, de o parte, şiPD, de cealaltă, liberalii având poziţii împărţite, iar UDMR era înneutralitate. Reamintim, în 2005 guverna Coaliţia PNL-PD-UDMR. Ulterior, când şiPNL a agreat modificarea legii, au apărut două condiţii diferenţiate pentrudemiterea preşedintelui: cu majoritate absolută (50% plus un vot din totalulelectoratului) în cazul în care preşedintele este ales în primul tur; cumajoritate simplă (50% plus un vot din totalul participanţilor la urne) încazul în care preşedintele este ales în două tururi de scrutin. În 2007, PNL a mai propus ca un referendum, de orice natură ar fi, să nu sepoată desfăşura în paralel cu orice tip de alegeri. Această variantă alegii a căzut la Curtea Constituţională (culmea, la vremea respectivă, PSD aveamajoritatea aici) şi la refacerea legii s-a ajuns înapoi la prima variantă demodificare: demiterea prin majoritatea simplă. La vremea respectivă, PD, aflatîn 2007 deja în Opoziţie, acuza celelalte partide că legea este făcută specialpentru facilizarea demiterii lui Traian Băsescu. Acum, acuzaţiile vin dincealaltă tabără, şi se susţine că PDL vrea să modifice legea pentru a-l apărape Traian Băsescu, ştiut fiind faptul că o demitere prin majoritate absolutăeste aproape imposibilă.

Într-un fel sau altul, modificarea legii va ajunge totuşisă fie dezbătută în plen. Ce se va întâmpla la Senat nu contează, deoareceCamera Deputaţilor este decizională. Aici, rămâne de văzut cum se vor comportaUDMR şi o parte a deputaţilor din UNPR. În 2007, UDMR a votat in corpore înfavoarea modificărilor, iar Gabriel Oprea, Marian Sârbu, Eugen Nicolice, unadevărat vârf de lance în bătălia modificării legii, lideri ai UNPR, nu aucedat nici un pas în faţa PD. De asemenea, este interesant de văzut care va fipoziţia a şase deputaţi din grupul minorităţilor naţionale care, în 2007, auvotat de asemenea în favoarea modificării legii.

Condiţii de demitere a preşedintelui României

Conformlegii aflate în vigoare: 50% plus un vot din numărul participanţilor la urne

Conform proiectului PDL: 50% plus un vot din numărul total alelectoratului, adică aproximativ 9,4 milioane de voturi


Aparut in:

Ultima modificare in data de :639240-10-09



Comenteaza pe facebook




Comenteaza pe site

BLEGUNEA
24 Mar 2011

Nu ESTE adevarat! * Ce inseamna "in favoarea ...cuiva"? * Cand lucrurile trebuie sa fie serioase, apare un Kodjak de Dambovita, care este de toate: spune bancuri si rezolva probleme de militie... * Imi amintesc ca dupa suspendarea lui TB, in aprilie 2007, cu cei "322", cand referentumul a fost facut, echipa politica de pe Dambovita, a continuat ca si cum nimic nu s-ar fi intamplat!* Tinand cont de aceasta situatie,noua masura este BINEVENITA!
MENATWORK
24 Mar 2011

Vad ca ne raportam la Basescu, nu la presedinte. Adevarul e ca e singura persoan care conteaza in politica, cu bune si cu rele, restul sunt nulitati. Dar mi se pare ca la fel ca si in viata, castigul trebnuie sa fie proportional cu riscul: incerci sa demiti presedintele si nu ti-a iesit, out si la alegeri! La referendumul trecut, i-am auzit pe unii din "suspendatori", spunand-"sper ca Basescu a invatat ceva din suspendare", in loc sa vada ca electoratul nu a fost de acord cu nemernicia lor.

Adauga un comentariu

Random image