2018-09-19 02:33


7 alimente aparent SĂNĂTOASE, dar care ne fac rău. Iată cu ce le puteți înlocui!

 |  23:21
7 alimente aparent SĂNĂTOASE, dar care ne fac rău. Iată cu ce le puteți înlocui!

In ziua de astazi este foarte greu pentru oamenii fara cunostinte in domeniul nutritiei sa faca cele mai bune alegeri, atunci cand merg la cumparaturi. Diferentierea alimentelor sanatoase, de cele considerate “sanatoase” poate reprezenta o adevarata provocare. Acest lucru se datoreaza promovarii in exces a multor alimente hipercalorice, bogate in zahar, ca fiind bio, naturale si foarte sanatoase, desi realitatea este alta.

Cele 7 alimente care par sanatoase, dar de fapt ar trebuie evitate sunt:1. Batoanele din cereale integrale sau granola

Este adevarat ca sunt bogate in fibre, glucide care ne ajuta la reglarea tranzitului intestinal, insa majoritatea au un continut ridicat de zaharuri si grasimi. In plus multe contin miere sau zahar brun, pentru a parea mai sanatoase, alaturi de mixuri de nuci, ajungand adevarate bombe calorice. De aceea, daca decideti sa cumparati un astfel de produs, trebuie sa cititi eticheta. O gustare care depaseste 200 de calorii, nu mai este asa sanatoasa.Alternativa o reprezinta cerealele integrale, fara adaos de zahar, pe care le puteti consuma la mic dejun, alaturi de un produs lactat.

2. Iaurtul cu fructe/arome

"Iaurtul simplu este un aliment sanatos si o buna sursa de proteine, calciu, potasiu, vitamina B12 si probiotice. Daca vorbim de iaurturile cu fructe sau alte arome, acestea contin mari cantitati de zahar, majoritatea nu contin urma de fruct, dar au in compozitie arome, indulcitori si coloranti alimentari din plin. Nici iaurturile fara calorii nu sunt mai sanatoase, pentru ca multi producatori inlocuiesc grasimea eliminata cu amidon, indulcitori, coloranti; transformandu-le in alimente foarte procesate. De aceea trebuie sa verificati intotdeauna lista de ingrediente si termenul de valabilitate al iaurtului cumparat. Nu toate sunt naturale, probiotice, sanatoase.Alternativa – amestecati acasa un iaurt simplu cu fructe proaspete, la alegere", ne-a declarat medicul Cristina Pavel, membru al Societatii romane de diabet, nutritie si boli metabolice.

3. Siropul de agave - la o prima vedere siropul de agave pare un inlocuitor potrivit pentru zahar, pentru ca are un indice glicemic mai scazut ca al zaharului si mai putine calorii comparativ cu el (40 calorii vs 60 calorii/lingurita). Insa nu totul se reduce la numarul de calorii, de aceea trebuie sa avem in vedere ca siropul de agave este un indulcitor foarte procesat, nicidecum natural, iar datorita procentului foarte mare de fructoza (aproape 90%) continut, pe termen lung determina aparitia rezistentei la insulina si cresterea trigliceridelor.Alternativa – inlocuiti orice fel de sirop cu un indulcitor mai putin procesat, de tip Stevia.4. Fructele uscate

Fructele uscate sunt de fapt fructe deshidratate, bogate in nutrienti, dar si in calorii (contin de 5-8 ori mai multe calorii vs fructele proaspete). "Prin deshidratare nu se pierd fibrele si antioxidantii, ci majoritar apa si vitamina C. Cele mai cunoscute fructe uscate sunt stafidele, smochinele, prunele si caisele. Ele contin intre 40% si peste 60% zaharuri, de aceea nu sunt o varianta buna de gustare, daca tineti un regim de slabire si vreti sa reduceti din zaharuri si calorii. A nu se confunda cu fructele confiate, care au un adaos foarte mare de zahar si sunt adevarate bombe calorice.", sustine medicul.Alternativa – consumati fructe proaspete, cu moderatie.

5. Rondele din orez expandat

Promovate ca gustari sarace in calorii si grasimi, rondelele de orez nu sunt atat de sanatoase pe cat par. Motivele sunt multiple: sunt alimente foarte procesate, sarace in nutrienti, contin foarte putine fibre si proteine (ingrediente importante pentru mentinerea satietatii), nu contin vitamine sau minerale si au un indice glicemic crescut, apropiat de cel al zaharului. Variantele cu ciocolata sau iaurt au adaos de zahar si un continut caloric asemanator biscuitilor cu ciocolata.Alternativa – un fruct proaspat cu o portie de oleaginoase (5 migdale/alune de padure/miez de nuca).

6. Smoothie-urile

Bauturi din ce in ce mai populare, smoothie-urile sunt un amestec de fructelor si/sau legume crude cu apa sau lactate, seminte, oleaginoase, etc. Acestea pot fi consumate de persoanele normoponderale, care au un necesar energetic ridicat sau de catre persoanele in varsta, care au probleme cu dentitia si nu pot mesteca fructele sau legumele proaspete.Nu sunt indicate persoanelor cu suprapondere/obezitate, deoarece se pot transforma usor in bombe calorice, daca au in compozitie prea multe fructe, adaos de zahar, miere, siropuri (agave/artar), fructe uscate/confiate sau diverse tipuri de unt (arahide/migdale).Alternativa -  fructele si legumele intregi, crude, pentru abundenta de fibre.7. Produsele fara zahar

Daca pe un aliment este mentionat “fara zahar”, nu inseamna ca acesta nu contine carbohidrati si calorii. "Produsele care nu contin zahar pot contine alcooli ai zaharului sau indulcitori artificiali, fructoza, siropuri, faina, dar si extrem de multe grasimi din uleiuri sau unturi.  Eticheta “fara zahar adaugat” inseamna ca in timpul procesarii nu a fost adaugat zahar, dar sursa originala poate contine zahar, de tip fructoza sau suc de fructe. In plus, e posibil sa fi fost adaugati in compozitie inducitori de tip alcooli ai zaharului sau indulcitori artificiali.De aceea este foarte importanta sa cititi eticheta, pentru ca dupa ce veti vedea lista de ingrediente, de cele mai multe ori veti renunta sa le cumparati.Alterantiva – consumati fructe proaspete, in combinatie cu lactate sau oleaginoase", ne sfatuieste medicul Cristina Pavel.Citirea etichetei unui aliment este un pas foarte importanta atunci cand doriti sa cumparati un anumit produs si trebuie sa retineti ca mesaje ca - 0% grasimi, 0% zahar, 100% natural - nu  echivaleaza cu eticheta de “sanatos”.


Aparut in:

Ultima modificare in data de :2018-06-22

TAGURI: alimente sanatoase, medic cristina pavel, zahar, indulcitori
loading...





Comenteaza pe facebook




Comenteaza pe site


Random image



Ultimele stiri










Apa Nova

loading...