2017-12-11 05:57


Culoarea alimentelor pe care le consumăm reflectă tipul de nutrienţi conţinuţi

 |  15:39
Culoarea alimentelor pe care le consumăm reflectă tipul de nutrienţi conţinuţi
Gabriela Dumba

Dacă pe cer nu-l poţi vedea în fiecare zi, specialiştii în nutriţie susţin că ar trebui să avem la fiecare masă un curcubeu în farfurie, o diversitate de culori ale legumelor şi fructelor pentru că fiecare dintre ele are proprietăţi şi beneficii diferite pentru sănătate. Astfel, fructele şi legumele roşii sunt un depozit important de antioxidanţi, care combat radicalii liberi şi pot preveni afecţiuni grave, precum cancerul de stomac sau de prostată, degenerarea celulară, problemele de circulaţie sau diferite afecţiuni cardiace. Cele galbene şi portocalii conţin betacaroten, nutrientul din care este sintetizată vitamina A, supranumită şi „vitamina pielii şi a ochilor”.

Spune-mi ce afecţiune ai ca să-ţi spun ce culori trebuie să aibă alimentele din alimentaţia zilnică! Specialiştii au descoperit o modalitate veselă şi sănătoasă de a combate anumite afecţiuni şi de a aduce beneficii suplimentare organismului, ţinând cont de culoarea fructelor şi a legumelor pe care le consumăm, întrucât culoarea reflecta tipul de nutrienţi conţinuţi de acestea.

Fructele şi legumele roşii, aliaţii inimii!

Fructele şi legumele de culoare roşie conţin licopen, un antioxidant puternic ce stimulează regenerarea celulelor, opreşte inflamaţiile, ajută la reducerea nivelului de colesterol şi păstrează glicemia la un nivel optim. Licopenul, pe lângă rolul de antioxidant, poate preveni maladii cum ar fi cancerul de esofag, de colon, mamar şi al celui de prostată. Un aspect pozitiv este că licopenul nu îşi pierde proprietăţile ca urmare a procesului de fierbere, ba dimpotrivă. De asemenea, roşiile conţin şi ele potasiu şi vitamina C. Mai mult decât atât, acest antioxidant este completat şi de o varietate de nutrienţi ce asigură tonifiere vasculară, reduc tendinţa de coagulare a sângelui şi previn ateroscleroza: antocianine, vitamina E, niacina şi complexul de vitamine B. O condiţie obligatorie pentru a asigura beneficiile esenţiale ale acestor alimente asupra sistemului cardiovascular este ca ele să aibă atât coaja, cât şi pulpa, roşie: roşii, cireşe, zmeură, căpşuni, mere roşii, ardei gras roşu, ceapă roşie, măceşele, rodii, sfeclă. Pepenele roşu este foarte bogat în licopen, contribuie la detoxifierea organismului, este bogat în vitamine şi minerale, îmbunătăţeşte circulaţia şi se digeră foarte uşor.

Alimentele portocalii şi galbene pentru piele şi ochi sănătoşi

Culoarea acestor fructe şi legume se datorează betacarotenului, nutrientul din care este sintetizată vitamina A. Supranumită şi „vitamina pielii”, aceasta are proprietăţi variate de refacere a epidermei, stimulare a producţiei de colagen, asigură protecţie naturală împotriva arsurilor solare şi, nu în ultimul rând, îmbunătăţeşte vederea. Fructele şi legumele de această culoare conţin şi vitamina C, potasiu şi flavonoizi ce menţin oasele sănătoase, reduc riscul apariţiei cancerului şi previn îmbătrânirea celulară la nivel cerebral, fiind recomandate în perioadele de suprasolicitare intelectuală, susţin specialiştii Ropharma. Cele mai bogate în betacaroten alimente sunt pepenele galben, dovleacul, morcovul, portocalele, lămâile, porumbul, ananasul, piersicile şi perele, caise, mango, mandarine, papaya.

Alimentele verzi combat anemia şi previn cancerul

Indiferent dacă este vorba de fructe şi legume sau plante medicinale verzi, acestea sunt alimentele cele mai bogate în nutrienţi cu proprietăţi energizante pentru organism, iar în cazul germenilor şi mlădiţelor tinere, acestea pot fi utilizate chiar şi în gemoterapie. Fructele şi legumele verzi sunt bogate în clorofilă, fier, fibre, calciu şi vitamina C cu rol esenţial în prevenirea anemiei, îmbunătăţirea metabolismului, scăderea tensiunii arteriale şi prevenirea apariţiei celulelor canceroase. Cele mai benefice fructe şi legume verzi: broccoli, spanac, varză, fasole păstăi, salată, dovlecel, avocado, kiwi, pere, mere verzi, struguri verzi, varza de bruxelles, mazărea, ruccola.

„Magie albă” pentru organism: fructele şi legumele albe

Bogate în fibre, proteine, acid folic, substanţe minerale şi vitamine, aceste alimente ajuta la menţinerea sănătăţii sistemului cardiovascular, reglarea tensiunii, reducerea nivelului de colesterol „rău” din sânge şi diminuarea riscului de atacuri cerebrale. În plus, specialiştii au demonstrat că persoanele care consumă în mod regulat fructe şi legume albe au un risc cu 52% mai mic al accidentelor vasculare. Conţin alicina, întâlnită mai ales în plantele lefumicole din grupa cepei. Topul celor mai benefice alimente albe include: conopida, bananele, ciupercile, usturoiul, cartofii albi, ceapa şi perele albe, ţelină, praz, andive.

Alimentele mov, izvorul celor mai puternici antioxidanţi

Când vine vorba de alimentele de culoare mov sau albastre, cu cât culoarea acestora e mai închisă, cu atât sunt mai bogate în resveratrol, cel mai bogat antioxidant natural. Prin acţiunea sa puternic antioxidantă, resveratrolul previne îngroşarea vaselor de sânge, menţine elasticitatea acestora, are rolul de a păstra ADN-ul intact şi de a repara celulele deteriorate de radicalii liberi. Acestui antioxidant puternic i se adaugă vitamina C, flavonoizi şi luteină ce stimulează sistemul imunitar, previn inflamaţiile, reduc inflamaţiile şi asigură sănătatea tractului urinar, scrie ropharma-healthcare.ro. Cele mai bogate surse de resveratrol sunt strugurii roşii, murele, afinele, prunele, fasolea neagră, varza roşie, coacăzele, smochinele şi vinetele. Prunele conţin vitamina C şi fibre, iar cartofii mov sunt bogaţi în potasiu, fier şi conţin acelaşi nivel de antioxidanţi ca napii. Afinele sunt o sursă eficientă de antioxidanţi şi contribuie la combaterea artritei, a problemelor cu memoria asociate cu vârsta şi a dificultăţilor de vedere.


Aparut in:

Ultima modificare in data de :2014-08-19

TAGURI: alimente, nutrienti, curcubeu, legume





Comenteaza pe facebook




Comenteaza pe site


Random image



Ultimele stiri






Apa Nova