2018-04-26 16:33


Cum să te hrănești SĂNĂTOS în Postul Paștelui: 3 rețete delicioase și ușoare

 |  14:18
Cum să te hrănești SĂNĂTOS în Postul Paștelui: 3 rețete delicioase și ușoare

In 2018, Postul Pastelui incepe astazi si se va incheia pe 7 aprilie, 40 de zile in care credinciosii care decid sa urmeze cel mai lung Post din an nu au voie sa manance preparate care contin carne si alte ingrediente de provenienta animala. Postul Pastelui reprezinta un mijloc eficient de curatare trupeasca, dar mai ales sufleteasca, insa trebuie avuta foarte mare grija la sanatate pentru ca lipsa anumitor nutrienti de origine animala trebuie inlocuiti cu cei vegetali, fara ca organismul sa fie privat de vitamine esentiale.

In lumea vegetala exista suficiente alimente deosebit de bogate in proteine si alti nutrienti esentiali, care sa ii ajute pe cei care tin Postul Pastelui sa parcurga aceasta perioada in bune conditii de sanatate. Cartofii prajiti nu sunt intotdeauna o solutie pentru ca nu va pot ajuta sa treceti cu bine peste cele 40 de zile de lipsa de carne, lapte, oua. Asadar, informarea este foarte importanta cand decideti sa luati o astfel de masura, iar internetul abunda de retete sanatoase de post, care va vor ajuta sa fiti in forma fizica pana la Paste. De cea spirituala trebuie sa va ocupati singuri!

1. Supa crema de mazare cu spanac si menta

Mazarea verde este un adevarat depozit de nutrienti, continand 8 vitamine, 7 minerale, fibre si proteine. Multitudinea de nutrienti din mazarea verde ajuta la energizarea organismului. O parte din nutrientii din mazare, inclusiv vitamina C, sunt elementari in protejarea organismului impotriva cancerului Mazarea verde este un adevarat depozit de nutrienti, continand 8 vitamine, 7 minerale, fibre si proteine. Aceasta contine nutrienti foarte importanti pentru mentinerea sanatatii osoase. Este o buna sursa de vitamina K. De asemenea, mazarea verde este o sursa de acid folic si vitamina B6. Acesti doi nutrienti reduc inmagazinarea unui produs metabolic numit homocisteina, o molecula periculoasa ce poate determina osteoporoza.

Boabele de mazare sunt o sursa buna de proteine. O cana de mazare contine 8 grame de proteine, o cantitate semnificativa, daca luam in considerare faptul ca necesarul zilnic este intre 19-56 de grame de proteine pe zi, in functie de varsta si de sex. Chiar daca esti la extrema maxima, o cana de mazare iti asigura 1/7 din necesarul zilnic de proteine.

Pe de alta parte, frunzele de spanac conţin clorofilă în cantitate mare, alături de  acid folic,  vitamina  B1, B2, B6, B9, PP, C, E şi K, caroten, protide, lipide, glucide, mucilagii, luteină, fier, precum şi o substanţă specifică numită spinacină.

Ingredientele supei de mazare cu spanac:

    500 grame de mazare;

    10 buchetele de spanac;

    1 telina;

    1 morcov;

    1 patrunjel radacina;

    1 pastarnac;

    2 cepe;

    1 cartof;

    1 legatura de menta proaspata (ideal) sau 2 linguri de menta uscata;

    2 linguri de ulei de masline;

    suc de la 1/2 de lamaie;

    1 lingurita de ulei de masline cu chili, pentru decor si gust picant;

    sare si piper;

Mod de preparare:

 Se pun legumele – telina, morcovul, pastarnacul, patrunjelul si o ceapa – la fiert. Separat, se calesc a doua ceapa, cartoful, jumatate din spanac si mazarea. Cand s-au inmuiat putin, se toarna peste legume baza de supa si se lasa sa fiarba timp de 20 minute, scrie Delia Popa de la hranatate.ro. Se pun mazarea, cealalta jumatate de spanac, cartoful si ceapa in blender si se acopera cu o parte din lichid. Se adauga menta si sucul de lamaie, se porneste blenderul si gata supa! Se serveste calda sau rece, cu crutoane sau lipie.

2. Vinete cu cartofi in stil indian

Vinetele conţin fier, calciu şi alte minerale, nutrienţi esenţiali sănătăţii corpului nostru. Fie că le consumi pe grătar, coapte, prăjite sau în tocăniţă, vinetele sunt la fel de delicioase şi au acelaşi efect pozitiv asupra sănătăţii tale. De asemenea, vinetele conţin anumiţi fitonutrienţi esenţiali care îmbunătăţesc circulaţia sângelui şi hrănesc creierul. Dar ţine minte, aceşti nutrienţi există în cantităţi mai mari în coaja vinetei, aşa că nu o aruncaţi. Conţinutul crescut de fibre din vinete protejează tractul digestiv, împiedicând astfel apariţia cancerului de colon, potrivit csid.ro.

ingredientele retetei cu vinete si cartofi:

    2 linguri de ulei;

    1 lingura de seminte de chimion;

    1/2 lingurita pudra de turmeric;

    5 cm de ghimbir, curatat de coaja;

    2 catei de usturoi, tocati marunt;

    2 cartofi medii, tocati cubulete;

    2 cepe medii, tocata marunt;

    1-3 ardei iuti chili, in functie de gradul de picanteala pe care-l suporti;

    1/2 sticla de suc de rosii;

    2 linguri de rosii uscate in ulei sau rosii proaspete

    1 vanata, curatata de coaja si tocata in cubulete (hint : pentru a nu fi amaruie, am lasat-o in apa rece cu sare, dupa ce am curatat-o si taiat-o);

    sare, dupa gust (hint : intrucat mancarea contine foarte multe condimente, puneti putina sare);

    1 lingurita garam masala;

    1 lingurita coriandru pudra;

    1 lingurita boia de ardei iute sau piper cayenne (iarasi, aici se adapteaza in functie de cat de picant vrei sa-ti iasa);

    1 lingura de coriandru proaspat sau uscat, pentru decor;

Stiu ca lista ingredientelor pare interminabila, insa modul de preparare este foarte simplu si rapid, spune Delia de la hranatate.ro:

1. Intr-o oala/tigaie adanca,  incingeti uleiul;

2. Adaugati semintele de chimion si turmeric-ul; amestecati 30 de secunde;

3. Adaugati ghimbirul ras si usturoiul tocat; amestecati pentru 1 minut;

4. Adaugati cartofii taiati cuburi; amestecati pentru alte 2 minute;

5. Adaugati ceapa si ardeiul iute si amestecati pentru inca 2 minute;

6. Adaugati sucul de rosii si rosiile in ulei (sau rosiile tocate marunt); gatiti inca 2 minute;

7. Adaugati vinetele cuburi; lasati sa se gateasca 5 minute;

8. Intr-o ceasca cu apa fierbinte, amestecati sarea, garam masala si pudra de coriandru si turnati peste mancare;

9. Micsorati flacara la minim si acoperiti mancarea partial cu un capac; lasati sa fiarba pana se gatesc cartofii si vinetele;

10. Cand mancarea este gata, opriti focul si acoperiti integral cu capacul, lasand astfel sa se patrunda aromele;

In timp ce aromele rabufneau din oala acoperita, am intins repede o “roti” (paine indiana) din faina integrala (aveam intamplator in frigider aluat crud de pizza) si am copt-o rapid, pentru a avea cu ce inmuia in reteta asta fabuloasa. Apoi am garnisit farfuria cu betisoarele de ghimbir si coriandru uscat si a inceput festinul, incheie Delia.

3. Sarmale de post cu pasat

Pasatul este un malai macinat mai mare. Pe vremuri, mosii nostrii nu cunosteau ce e acela orez. In loc de orez, foloseau pasatul, la umplutul sarmalelor rotofeie.

Ingrediente :

    300 gr pasat;

    4 linguri de ulei;

    1 cutie de ciuperci;

    1 varza murata;

    1 cana de suc de rosii;

    2 linguri de bulion;

    1 ardei gras rosu;

    1 ceapa, tocata marunt;

    frunze de dafin, cimbru si marar uscat;

    sare si piper, dupa gust;

Mod de preparare :

    Varza se spala bine, se desface in frunze si se lasa sa se desareze in apa;

    Ceapa se toaca marunt, ardeiul se face cuburi, ciupercile se toaca;

    Se incinge uleiul si se pun la calit legumele;

    Se adauga si pasta de rosii, se amesteca bine, apoi se inchide focul;

    Intre timp, pasatul se spala foarte, foarte bine, in mai multe ape; trebuie sa se ridice la suprafata cojile albe si sa ramana apa curata;

    Pasatul se amesteca cu legumele calite si se condimenteaza cu sare si piper;

    Pe fundul vasului in care veti fierbe sarmalele, se aseaza straturi de varza tocata, frunze de dafin, crengute de marar si cimbru;

    Varza se “grijeste” : se aleg frunzele potrivite pentru sarmale, se curata cotoarele, care se toaca marunt si se pun deoparte;

    Se umplu sarmalele; nu pune multa umplutura, intrucat pasatul are tendinta sa se umfle mai mult decat orezul, spune Delia Popa.

    Se aseaza sarmalutele straturi-straturi;

    La sfarsit, se acopera cu frunzele de varza ramase;

    Se toarna sucul de rosii si apa, cat sa acopere sarmalele;

    Se fierb pe aragaz la foc mic, timp de o ora si jumatate si inca aproape doua ore se pun la cuptor, la 180 de grade;

    Gusta-le inainte de a opri focul, pentru a te asigura ca s-a fiert pasatul;


Aparut in:

Ultima modificare in data de :2018-02-19

TAGURI: hrana, postul pastelui, retete delicioase, hrana sanatoasa





Comenteaza pe facebook




Comenteaza pe site


Random image



Ultimele stiri







Apa Nova