2018-04-27 11:23

Asteroidul România poate fi observat vineri noaptea la Observatorul din Bârlad

Asteroidul România poate fi observat vineri noaptea la Observatorul din Bârlad

Observatorul Astronomic al Muzeului „Vasile Pârvan” din judeţul Vaslui va organiza în noaptea de 22 spre 23 mai, începând cu ora 21.30, observaţii astronomice la asteroidul (7986) România. Este o ocazie foarte rară în care publicul poate să vizualizeze în timp real imagini realizate cu ajutorul telescopului principal al Observatorului Astronomic.

Asteroidul (7986) România a fost descoperit în 1981 de către observatorul astronomic Siding Spring din Australia. Este un asteroid din centura principală, are un diametru de 2 - 3 km şi se află în centura asteroidală principală, între planetele Marte şi Jupiter.

Pe 06 mai 2012, Uniunea Astronomică Internaţională a dat numele România asteroidului (7986). Sugestia denumirii a venit din partea lui Mirel Bîrlan, astronom român, care lucrează la Institutul de Mecanică Cerească şi Calcul de Efemeride din Paris, Franţa, şi a lui Richard Binzel, profesor de ştiinţe planetare la MIT.

Prima apariţie

Asteroidul România a fost observat pentru prima dată din România, de către  Observatorul Astronomic din Galaţi, în noaptea de 21 spre 22 mai 2012.

La începutul lunii mai 2015, asteroidul (7986) România s-a apropiat la doar 0,91 unităţi astronomice (136 milioane de kilometri) de Pământ, ceea ce permite observarea lui în vederea studiilor spectroscopice şi fotometrice. Acest eveniment este favorabil observaţiilor astronomice, deoarece următoarea geometrie favorabilă în care asteroidul România va fi la fel de luminos va fi după anul 2025.

Programul de observaţii astronomice intitulat România observat din România este iniţiat de către Institutul Astronomic al Academiei Române.

Importanţa studiului corpurilor cereşti

Asteroizii sunt corpuri mici ale Sistemului Solar. O parte dintre asteroizi intersectează orbita Pământului în mişcarea lor de revoluţie. Aceşti asteroizi geointersectori au marcat cu siguranţă istoria omenirii. De exemplu, extincţia dinozaurilor este asociată cu ciocnirea unui astfel de obiect cu Pământul, eveniment petrecut în perioada Cretacic-Tertiar. Contemporan cu noi, în februarie 2014, un asteroid geointersector de aproximativ 15 metri diametru a produs pagube materiale importante în oraşul Celiabinsk din Rusia. În România, cel mai recent eveniment a fost pe 7 ianuarie a.c., când un meteor puternic a fost observat pe cer, din fericire fără nici o pagubă umană.

Cunoaşterea materialelor ce compun aceste obiecte, precum şi a proprietăţile lor fizice reprezintă elemente fundamentale pentru gestiunea unor situaţii de risc pentru societatea omenească. Observarea pe sfera cerească a unor astfel de obiecte permite achiziţia de elemente educaţionale pentru persoanele implicate în educaţia formală şi sensibilizează societatea civilă în legătură cu problematica asteroizilor.

Ultima modificare in data de :2015-05-21