2016-12-11 14:07

SOCIAL


Boc promite bani pentru hainele de şcoală ale copiilor săraci, dar nu le dă nici rechizite. Dascălii resping ideea reintroducerii uniformelor din cauza costurilor

 |  18:26
Boc promite bani pentru hainele de şcoală ale copiilor săraci, dar nu le dă nici rechizite. Dascălii resping ideea reintroducerii uniformelor din cauza costurilor

La ordinul premierului Boc, Ministerul Educaţiei vrea săimpună prin lege uniformele şcolare pentru elevii din clasele I-VIII. ŞefulGuvernului a promis că statul va ajuta familiile defavorizate cu o sumă de banipentru achiziţia uniformelor pentru copii. Mulţi profesori se tem însă cauniformele şcolare pentru copiii săraci să nu ajungă odată cu rechiziteleoferite de Guvern, în unele cazuri spre sfârşitul anului şcolar. Asociaţia EDU CER susţine că iniţiativapremierului Boc aminteşte de dictatură.

Ministerul Educaţiei, Cercetării,Tineretului şi Sportului (MECTS) vrea să reintroducă din toamnă

uniformele şcolare obligatorii,pentru clasele I–VIII. Reprezentanţii părinţilor susţin iniţiativa legislativă,dar avertizează că statul va trebui să stabilească, înainte de aplicareaacestei măsuri, câţi elevi proveniţi din familii defavorizate poate ajuta. “Şi noi am făcut o astfel de propunere, înurmă cu aproximativ un an. Am susţinut iniţiativa domnului Cezar Preda. Am avutdiscuţii pe această temă şi cu preşedintele Comisiei pentru Educaţie, domnul Hârdău.Susţinem acest demers, numai dacă fiecare şcoală va stabili propria uniformă.Uniformele ar elimina discrepanţele sociale din şcoli. Ar fi şi un mod de aproteja elevii, deoarece accesul în şcoală s-ar face doar pe baza uniformei.Totuşi, domnii guvernanţi trebuie să identifice înainte de emiterea hotărâriide Guvern sursele de venit pentru a sprijini elevii din familii defavorizate.Trebuie să calculeze exact câţi copii pot ajuta. Nu se publică o lege şi apoine gândim ce o să facem. Altfel va apărea din nou discrepanţa socială în şcoli”,ne-a declarat preşedintele Federaţiei Naţionale a Asociaţiilor de Părinţi – Învăţământpreuniversitar, Mihaela Gună.

EDU CER: Uniformeleobligatorii presupun costuri enorme

Conducerea asociaţiei EDU CERcritică intenţia premierului Emil Boc de a impune reintroducerea uniformelor şcolareprintr-o hotărâre de Guvern. “În opinia mea, presupune costuri foarte mari. În plus, această măsură nutrebuie impusă printr-o hotărâre de Guvern, cum vrea Boc. Trebuie lăsat sădecidă comunităţile locale. La ţară, de exemplu, oamenii sunt săraci, nu aubani pentru uniforme. Nu ajunge o uniformă. Fiecare elev trebuie să aibă douăsau trei uniforme, de schimb. Copiii transpiră, se murdăresc... Se spune că se doreşte descentralizare.Asta este descentralizare? Să decidă comunităţile şcolare. Nu poate să impună Boc uniforme. Ce facem,ne reîntoarcem pe vremea lui Ceauşescu? Îi înregimentăm pe toţi? Statul ajutăelevii defavorizaţi şi cu rechizite, aşa cum anunţă premierul că va face şi cuuniformele. Dar rechizitele ajung cu foarte mare întârziere”, ne-a declarat preşedintele EDU CER, ŞtefanVlaston.

Nici profesorii nu sunt încrezătoriîn “proiectul uniforma şcolară”. “Eu am copii din familii defavorizate în clasă. An de anli se promit rechizite. Niciodată nu s-a întâmplat să ajungă la începutulanului şcolar. Mai mult, ajung şi după ce începe al doilea semestru. Vă spunsincer că unor copii le-am dat eu câte două caiete. Uniforme de unde să le dau? Din salariul meu «ăla mare»? Ceide la minister nu-şi dau seama cum se va simţi un copil, când vede că el estesingurul fără uniformă? Nu vine Funeriu în faţa acestor copii sau a părinţilor lor. Dacă vorajunge uniformele odată cu rechzitele, atunci e clar”, ne-a spus Ioana D., o învăţătoare dinjudeţul Gorj.

Guvernul oferă, cel puţinteoretic, în fiecare an, caiete, pixuri şi un ghiozdan pentru elevii careprovin din familii defavorizate. În prea puţine cazuri însă, pachetele curechizite ajung în timp util la copii.

Psihologi: „Reintroducerea uniformei va avea efecte pozitive”

Experţii în psihologie susţin că efectele pozitive pe care le-ar produce reintroducereauniformelor şcolare sunt mai mari decât cele negative. “Este foarte bine că vor să introducă uniformele. Uniforma asigurăsubstratul ce determină relaţiile de colegialitate, de cooperare între elevi.Sunt eliminate diferenţele sociale. De altfel, uniforma îl protejează pe copil şicând iese de pe poarta şcolii. Desigur, există şi efecte negative, dar acesteanu sunt la fel de importante precum cele pozitive. Există acele teorii vechi cumasificarea şi uniformizarea, dar principalele efecte, în opinia mea, sunt celepozitive”, ne-a declarat psihologul Hanibal Dumitraşcu.

Pe site-ul didactic.ro, administratde Ministerul Educaţiei, a fost postat un sondaj de opinie pe această temă. La întrebarea“Sunteţi de acord ca fiecare şcoală să stabilească (împreunăcu părinţii şi copiii) o uniformă obligatorie pentru elevii claselor I-VIII?”, 89,19% dintre cei care au răspuns până ieri, sunt de părere că ar fi o măsurăbună. Doar 6,76% s-au arătat împotrivă, în timp ce 4,05% au refuzat să sepronunţe.

Premierul Emil Boc a afirmat recent, că i-a cerutministrului educaţiei, Daniel Funeriu, introducerea, prin lege, pentru ciclulI-VIII, a obligativităţii uniformelor şcolare. "Am solicitat şi mă pronunţ,chiar dacă ştiu că voi fi criticat, pentru introducerea obligativităţiiuniformelor şcolare în ciclul I-VIII. Eu cred că este o măsură care estebenefică pentru sistemul nostru educaţional", a spus Boc, la B1TV."Nu o uniformă standard la toată lumea, cum era pe vremea comunismului, cifiecare şcoală să-şi stabilească propria uniformă, care să reprezinte blazonul şcolii.Cu menţiunea ca pentru cei care sunt mai săraci, statul să vină cu o contribuţiesă-i ajute şi să-i sprijine. Este solicitarea pe care am făcut-o ministruluieducaţiei, s-o analizeze şi să analizeze modalitatea de implementare", amenţionat Boc, amintind că un proiect pe această temă există, anume cel aldemocrat-liberalului Cezar Preda.


Aparut in:

Ultima modificare in data de :639253-04-04



Comenteaza pe facebook




Comenteaza pe site

Adauga un comentariu

Random image