2018-09-22 22:00


Cardul de sănătate câştigă teren. Medicii de familie, în continuare nemulţumiţi

 |  21:01
Cardul de sănătate câştigă teren. Medicii de familie, în continuare nemulţumiţi

Numărul validărilor cu cardul de sănătate reprezintă 70% din totalul serviciilor medicale acordate zilnic, anunţă Casa Naţională de Asigurări de Sănătate (CNAS), la mai puţin de o lună de la introducerea cardului ca instrument de validare şi decontare a serviciilor medicale. Numărul total al serviciilor medicale acordate cu cardul de sănătate la nivel naţional în perioada 1 – 27 mai a.c. este de 6,4 milioane. Alte 3,9 milioane servicii medicale au fost prestate fără card. În totalul serviciilor medicale acordate fără card sunt cuprinse şi cele pentru copii şi persoane neasigurate.

Potrivit CNAS, din a doua săptămână de funcţionare a sistemului cardului naţional de asigurări de sănătate s-a dublat numărul serviciilor validate cu cardul, faţă de cele acordate fără card. Mai mult de jumătate din totalul acestor servicii au fost acordate de către medicii de familie. Începând cu data de 5 mai, numărul de servicii validate cu cardul acordate de medicii de familie l-a depăşit pe cel al serviciilor efectuate fără card.

Numărul reţetelor validate cu cardul de sănătate a depăşit abia în a doua săptămână numărul celor eliberate fără card. De exemplu, în data de 19 mai, peste 95.000 de reţete au fost validate cu cardul şi aproape 84.000 au fost eliberate fără card.

Activare şi blocare

Cu o săptămână înaintea implementării cardului de sănătate, în data de 24 aprilie, au fost activate în sistem 50.000 de carduri, iar în data de 4 mai 2015 au fost activate 147.000 de carduri. După această dată, au fost activate în medie aproximativ 250.000 de carduri pe zi. Până în data de 27 mai,  numărul total de carduri activate este de  6,2 milioane.

În prezent,  aproximativ  30.000 de carduri sunt blocate în sistem. Cele mai multe carduri s-au blocat din cauza tastării greşite a pin-ului şi din cauza scoaterii cardului din cititor înainte de confirmarea în sistem a validării acestuia. Deblocarea cardurilor de sănătate se poate face de către furnizorul de servicii medicale apelând la helpdesk sau de către pacient la sediul Casei de Asigurări de Sănătate în evidenţa căreia se află.

Distribuţie

Până în prezent au fost distribuite peste 14 milioane de carduri şi au rămas de distribuit  aproximativ 350.000 de carduri, dintre care 113.000  la CASMB. Numărul total de carduri returnate la CASMB de Poşta Română a fost iniţial de 192.000, dintre care au fost distribuite peste 79.000 la ghişeele Casei şi prin intermediul medicilor de familie.

Ce spun medicii de familie

În ciuda datelor publicate de CNAS, medicii de familie sunt în continuare nemulţumiţi de sistem şi acuză autorităţile că nu au pregătit suficient implementarea cardului, astfel încât activitatea lor se confruntă cu piedici birocratice.

Societatea Naţională de Medicina Familiei (SNMF) şi Federaţia Naţională a Patronatelor Medicilor de Familie (FNPMF) au anunţat că refuză activităţile birocratice suplimentare în detrimentul activităţii medicale (distribuirea cardului de exemplu) şi acuză lipsa suportului legal pentru validarea şi decontarea serviciilor medicale efectuate fără card. 

„Cardul e deosebit de important ca instrument de control, de urmărire a banilor, dar abia atunci când CNAS va fi în stare să-l facă să funcţioneze optim! Acum, graţie sistemului execrabil în care a fost implementat cardul, relaţia noastră cu pacientul este profund viciată de frustrarea acumulată de ambele părţi. Transparentizarea cheltuielilor din sistem nu trebuie să se facă prin deprofesionalizarea noastră şi cu preţul sănătăţii cetăţenilor. De aceea somăm decidenţii să accepte realitatea, că nu au pregătit suficient sistemul, cardul nu poate să fie în acest moment unicul instrument de validare şi decontare a serviciilor acordate!“, atrag atenţia reprezentanţii medicilor de familie. Aceştia cer adaptarea sistemelor informatice la fluxul serviciilor din sistem şi nu impunerea unei atitudini care nu are legătură cu realitatea din teren. „Este nevoie de o creştere a vitezei de transmitere a datelor, de o informare corectă a furnizorilor înainte de implementarea oricărei modificări, iar upgrade-urile trebuie să se producă în afara programului de lucru, pentru a evita dezastre ca acelea din 4, 5 şi 27 mai. Principalele probleme au fost şi rămân la validarea serviciilor (aici vorbim de conexiunea SIUI, nu CEAS), la verificarea calităţii de asigurat, la validarea biletelor/concediilor, lucruri care se fac în SIUI şi nu în CEAS. Serverul cardului a mers cu dificultate, s-au putut citi cardurile, dar nu s-au putut valida serviciile efectuate pe baza acestora, doar s-au putut semna serviciile folosind semnăturile electronice“, acuză specialiştii.

Aceştia consideră că sabotajul de care s-a vorbit în primele zile ale implementării cardului nu este în realitate la furnizori, ci tocmai la nivelul CNAS, care furnizează de fapt numeroase instrumente de limitare a cheltuirii banilor nu prin controlul real ci prin nefuncţionarea sistemelor informatice. „Atenţionăm că, în conformitate cu noul Cod Penal, constituie infracţiune restricţionarea accesului la date ori împiedicarea în orice mod a funcţionării unui sistem informatic, în scopul de a obţine un beneficiu material pentru sine sau pentru altul, dacă s-a cauzat o pagubă unei persoane. În acest moment sunt păgubiţi cetăţenii României care nu pot beneficia de serviciile medicale la care au dreptul prin lege“, mai spun medicii de familie.

cardul, de, sanatate, medici, de, familie, analize, servicii, medicale, asigurati


Aparut in:

Ultima modificare in data de :2015-05-28

TAGURI: cardul, de, sanatate, medici, de, familie, analize, servicii, medicale, asigurati
loading...





Comenteaza pe facebook




Comenteaza pe site


Random image



Ultimele stiri










Apa Nova

loading...