2016-12-08 02:24

SOCIAL


Cariatidele, îngerul păzitor al studenţilor

 |  21:00
Cariatidele, îngerul păzitor al studenţilor

Oricine trece pe sub ferestrele Universităţii din Bucureşti poate admira cele patru statui de pe frontispiciu realizate cu măiestrie de sculptorul Casei Regale,Emil Wilhelm Becker,un mare artist care a trăit în secolul 20.

Mai multe amănunte am aflat chiar de la nepoata sculptorului, Rodica von Becker Filip. „Ca model pentru cariatidele de pe Universitate a slujit fiica lui, adică mama mea, Else. Era o frumuseţe nordică, diafană. Toate seamănă între ele, puteţi să observaţi. Când trec pe la Universitate mi se face dor de mama. Îmi amintesc şi de bunicul, Opapa, cum îi spuneam noi, ai casei. Parcă îl văd cum lucra în atelierul de pe strada Bateriilor, plin de ciment, praf de piatră, cu degetele albe-albe. Stătea ore în şir închis acolo, ciocănea, şlefuia, finisa”, îşi aminteşte nepoata artistului.

Cele patru cariatide - Dreptul, Filosofia, Ştiinţa şi Arta - au „văzut” şi au „trăit” o fărâmă din istoria Bucureştiului: gărzi legionare cu braţele drepte întreptate spre cer, comunişti agitând portrete, pionieri, revoluţionari decembrişti murind.

Monumentul „Avântul Ţării” n-are autor

Rădăcinile familiei străvechi Becker se pierd în Germania secolului al XVII-lea. Filip Becker, străbunul lui Emil, a fost un faimos gravor. Emil Wilhem August von Becker s-a născut la 7 iulie 1881, în suburbia Manea Brutaru (azi Calea Griviţei). Tânărul urmează cursurile Şcolii Germane Evanghelice din Bucureşti, apoi devine elev al maestrului Ion Georgescu, părintele sculpturii moderne. În 1900, Emil realizează catapeteasma pavilionului românesc la expoziţia internaţională de la Paris. Din 1904 studiază la Institutul Regal de Arte din München. În 1921 ridică monumentul „Avântul Ţării”, vizibil şi astăzi în Piaţa Walter Mărăcineanu. Lucrarea a fost construită în cinstea eroilor căzuţi la datorie în campania din 1913. La bază, sculptura înfăţişa trecerea românilor peste Dunăre în Bulgaria. Basoreliefurile au fost şterse de comunişti. Şi în clipa de faţă lucrarea este nesemnată. Azi, Becker este pe nedrept uitat şi o mare parte din lucrările lui au rămas nesemnate, o pedeapsă dată de comunişti pentru că a avut „neobrăzarea” să fie sculptorul Casei Regale! Singurii care se luptă acum pentru reabilitarea maestrului sunt nepoata lui, Rodica von Becker şi fiul acesteia, Şerban.

„Clopotul încoronării”

Emil von Becker a creat numeroase lucrări spectaculoase. „Mormântul Eroului Necunoscut”, închinat memoriei celor căzuţi în Primul Război Mondial, este expus în Parcul Carol. Pe vremea lui Gheorghiu-Dej, lucrarea a fost mutată la Mărăşeşti pentru a nu concura cu Mausoleul eroilor comunişti. Şi-a reluat locul în Parcul Carol abia în 1990. În 1922, Becker a realizat „Clopotul încoronării” de la Alba-Iulia, un uriaş cu sunet clar, care a bătut pentru prima dată la încoronarea Regelui Ferdinand I şi a Reginei Maria, primii regi ai României Mari. Frontonul care decorează clădirea Camerei Române de Comerţ, reprezentând Industria şi pe Hermes - zeul comerţului -, sculpturile exterioare şi interioare ale Muzeului „George Enescu”, Vila Minovici şi cele din parcul ei tot de Becker sunt realizate. Una dintre cele mai importante lucrări este Mausoleul de la Mărăşeşti.


Aparut in:

Ultima modificare in data de :639259-08-29



Comenteaza pe facebook




Comenteaza pe site

Adauga un comentariu

Random image