2016-12-04 18:27

SOCIAL


Cărţile gratuite, doar un vis pentru şcolarii români. Bulgaria alocă 40 de euro pentru manualele fiecărui elev, România - sub 2 euro

 |  16:02
Cărţile gratuite, doar un vis pentru şcolarii români. Bulgaria alocă 40 de euro pentru manualele fiecărui elev, România - sub 2 euro
În Franţa, toate manualele sunt gratuite, inclusiv cele de liceu. ÎnBulgaria şi Ungaria, pentru producţia de carte şcolară, se alocă de la bugetulde stat, în medie, 45 de euro pentru un elev. În România, pentru al doilea anconsecutiv, Ministerul Educaţiei nu a repartizat mai mult de 8 lei pentru fiecareelev. Toate aceste informaţii au fost făcute publice la conferinţainternaţională pe această temă, organizată la Sinaia de către AsociaţiaEditorilor din România şi Uniunea Editorilor din România.

„În Franţa, începând din 2004, toate manualele şcolaresunt gratuite pentru elevii noştri. Începând cu acest an, 2004, ultimul set decarte şcolară, cel destinat liceelor, este plătit de către stat. Eleviifrancezi nu mai cumpără manuale, iar contra cost au rămas doar materialeleauxiliare care pot fi procurate din reţeaua de librării specializate pe carte şcolară”,a declarat Emanuelle Pelle, redactor la Edition Nathan din Paris. Mai mult, eaa subliniat în cadrul conferinţei despre „Metodologia şi practica elaborării şiachiziţiei manualelor în ţări ale Uniunii Europene”, desfăşurată în aceste zilela Sinaia, că „ministerul francez de resort nu controlează procesul deredactare şi de elaborare a manualelor şcolare, nu există un comitet devalidare şi instituţia guvernamentală nu face decât să asigure cadrul generalal programelor şcolare pe discipline, adică curricula educaţională, iar derestul se ocupă editorii, împreună cu autorii, adică cu profesorii specialişti,selectaţi în acest scop”. Controlul privind respectarea conţinuturilor, înconsens cu programa şcolară, a criteriilor tehnice din redactarea manualeloreste făcut de către alţi profesori, precum şi de către directorii unităţilor deînvăţământ, principalii beneficiari de carte şcolară. În schimb, la noilucrurile stau pe dos. „Situaţia manualelor şcolare din România este dramaticăîn comparaţie cu toate celelalte ţări ale Uniunii Europene, în condiţiile încare aceleaşi state trec prin aceeaşi situaţie de criză. Nu se poate asiguracalitate în educaţie fără existenţa acestui important instrument de lucrupentru elevii de la toate nivelurile de învăţământ. Situaţia în care am ajunseste efectul proastelor guvernări din ultimii 20 de ani”, a declarat MihaiPenescu, preşedintele Uniunii Editorilor din România.

Bulgaria dă de la buget 40 de euro per elev, România, 8 lei

În privinţa subvenţiei acordate pentru tipărirea demanuale şcolare, România stă mai prost decât Bulgaria şi Ungaria. „La noi, undeMinisterul Educaţiei controlează tot, sunt acceptate doar trei variante demanuale alternative pentru un singur titlu. Însă statul bulgar alocă pentru unset de manuale de clasa I maximum 28 de euro per copil, pentru clasele a II-aşi a IV-a, 40 de euro, pentru gimnaziu, 43 de euro şi pentru liceu 46 de europer elev”, a declarat Kina Simeonova Andreeva, redactor-şef adjunct la EdituraProsveta din Bulgaria. La rândul ei, Ildikó Bárányi de la National TextbookPublischer Inc. din Ungaria, a precizat că „pentru subvenţia de carte şcolară,în situaţia în care preţul de cost este suportat în proporţie de 60% de cătrepărinţi, guvernul maghiar alocă maximum 44 de euro per elev”. Şi la acestcapitol, România stă cel mai prost. „La noi, ministrul educaţiei a alocat înacest an pentru manualele şcolare o sumă în valoare de numai 8 lei per elev,ceea ce înseamnă că nici măcar 2 euro nu sunt repartizaţi în acest sens.Editura pe care o reprezint a refuzat să se mai implice, în actualul an şcolar,în procesul de retipărire a manualelor şcolare pentru completarea stocurilordin şcoli şi licee, aşa după cum ne-a invitat ministrul Funeriu să o facem. Demanuale noi nici nu poate fi vorba, atât timp cât programele şcolare au ovechime de peste zece ani. În condiţiile date suntem puşi în situaţia să nu maiplătim autorii, fiindcă nu mai este vorba de nici un fel de beneficiu şicadrele didactice nu mai vor să scrie manuale. Beneficiu înseamnă un rulajsănătos al cărţii şcolare, într-o situaţie de normalitate, fiindcă acestsegment privind manualele alternative este fundamental, în momentul de faţă,pentru asigurarea calităţii în educaţie, aşa cum doresc administratorii dineducaţie”, a declarat Dan Iacob, vicepreşedintele Uniunii Editorilor dinRomânia. La conferinţa internaţională de la Sinaia, finanţată din fondurieuropene, reprezentata Ministerului român al Educaţiei, Daniela Lăudoiu,consilier, a evitat să intervină în dezbaterea provocată de editorii români şistrăini.


Aparut in:

Ultima modificare in data de :639243-05-04



Comenteaza pe facebook




Comenteaza pe site

Adauga un comentariu

Random image