2017-12-11 06:07


INTERVIU. Daniel FLOREA: Sectorul 5 va avea cea mai inteligentă Primărie din România!

 |  12:31
INTERVIU. Daniel FLOREA: Sectorul 5 va avea cea mai inteligentă Primărie din România!

După 15 ani, locuitorii Sectorului 5 au o primărie funcțională, știu ce buget are sectorul, au acces la ședințele de consiliu local, iar banul public a fost îndreptat către educație și celelalte priorități ale sectorului. Pentru prima dată în istoria administrativă a sectorului, a fost elaborată o STRATEGIE DE DEZVOLTARE INTEGRATĂ, care vizează 5 DIRECȚII PENTRU 5: „O primărie mai aproape de oameni”, „Sănătate și protecție socială”, „Regenerare urbană”, „Educație și sport”, „Siguranța cetățeanului”.

Din iunie 2016, de când a fost ales primar,  Daniel Florea a avut vreme să implementeze propria gândire administrative la nivelul Sectorului 5. Înainte de toate, a făcut o evaluare a ceea ce găsit în primărie la momentul preluării mandatului, apoi a adoptat măsuri pentru intrarea în normalitate. A introdus în premieră munca în folosul comunității pentru beneficiarii de ajutoare sociale, ceea ce a condus la înjumătățirea numărului acestora. A dublat cuantumul burselor pentru elevi, a introdus programul „școală după școală”, strânge 15.000 de tone de deșeuri pe lună din Ferentari și a relocat peste 100 de persoane care locuiau în condiții improprii, în garaje insalubre. Taxa pentru eliberarea buletinului de identitate se plătește acum în Sectorul 5 prin SMS,  măsură unică la nivel național. A mutat primăria într-un sediu nou, despre care spune că este cel mai „ofertant” în peisajul administrativ, din punctul de vedere al celor peste 2.000 de mp, atât cât însumează spațiul de lucru cu publicul. Ședințele Consiliului Local au loc în timpul programului de lucru, iar bugetul este afișat pe site. La fel și declarațiile de avere ale tuturor angajaților. Mai mult, Primăria are un site perfect funcțional, actualizat permanent cu informații de interes public și secțiuni utile cetățenilor.

 

„Suntem primăria cu cea mai mare zonă de relații publice din țară!”

PUTEREA: Care a fost primul lucru pe care l-ați făcut atunci când ați intrat în sediul Primăriei Sectorului 5, după ce ați câștigat alegerile?

 

Daniel FLOREA - Am cerut o cafea. Mi s-a răspuns : „Nu avem. Și nici apă”. M-am dus și am cumpărat.

- Când au loc ședințele Consiliului local? Pe vremea fostului primar Vanghelie se țineau noaptea, iar cetăețenii nu aveau acces sau nu erau anunțați.

D.F. - Ședințele Consiliului Local sunt publice. Noi încărcăm în timp util convocatorul pe site, iar oricine dorește să participe este binevenit. De obicei, le convocăm la o oră din zi la care să poată ajunge toți consilierii locali, fiindcă în afara funcției de consilier local au și dumnealor job-uri și este firesc să-și planifice agenda astfel încât să își poată respecta programul de lucru. Oricum, ședințele ordinare sunt programate pentru ultima săptămână a fiecărei luni. Avem pe site o secțiune dedicată Consiliului local; la fel și un spațiu destinat informațiilor financiare, unde este încărcat bugetul. Am întreprins pași spre normalitate, pentru a ajunge din urmă alte primării de sector. Fișe de post, sediu, regulament de organizare și funcționare, regulament de ordine interioară, constituire de comisii, proceduri de lucru cu cetățenii, să fie respectați atunci când vin la primărie și să beneficieze de cele mai bune servicii administrative. Suntem primăria cu cea mai mare și mai frumoasă zonă de relații publice din țară la această oră. În doi ani sperăm să ajungem să avem un serviciu de relații cu publicul complet informatizat și să eliberăm online documentații. Adică să fim transparenți și să eliminăm birocrația. Online, cetățenii vor putea verifica în orice moment stradiul emiterii documentațiilor solicitate. Către asta tindem. Avem deja funcțional sistemul inteligent de ticketing pentru Registratură și vom avea screen-uri pe care vor rula permanent informații de interes administrativ utile cetățenilor. Deja am demarat procedurile de achiziție a sistemului, iar în martie anul viitor vom putea spune că avem cea mai inteligentă primărie din țară.

 

„Dacă aș putea să refac un bloc în trei săptămâni, aș fi cel mai fericit!”

-      A căzut tavanul unei școli din sectorul 5 al Capitalei. Cât de sigure sunt unitățile de învățământ din sectorul pe care îl administrați?

 

D.F. - Am demarat ample verificări în ceea ce privește siguranța în unitățile de învățământ. Totodată, am lansat licitația privind repararea lor și punerea lor în siguranță. Ați văzut ce s-a întâmplat la școala 141: a căzut tavanul. Și, culmea, în niciuna din expertizele făcute nu se preciza cum că ar exista această problemă. De aceea, am luat decizia să verficăm toate școliile, pentru că multe din expertize erau deja de 2-3 ani și nu mai erau conforme cu realitatea. Acum avem o radiografie clară.

- Șunt școlile din Sectorul 5 sigure?

D.F. - Avem câteva situații punctuale. De exemplu, la Școala Gimnazială nr. 150 sunt două corpuri de clădire de pe vremea lui Alexandru Ioan Cuza, respectiv cam de prin 1860, care sunt clădiri monument. Nu vor putea niciodată să corespundă normelor impuse de ISU. Și atunci, noi trebuie să avem mare grijă și cum le reabilităm. Ele sunt sigure, dar nu vor putea avea avizele necesare funcționării. Și, dacă tot discutăm despre avize și obținerea acestora…ne uităm cu toții la televizor și am văzut cu toții cum, într-o emisiune, în trei săptămâni se reface total o casă. Păi, dacă eu aș putea să refac un bloc în trei săptămâni, aș fi cel mai fericit. Numai că nu se dau avize atât de repede. Dar, uite că pentru un show de televiziune se poate, și pentru o administrație locală din România nu se poate. Cred că ar trebui prioritizate puțin lucrurile în România.

- Sectorul 5 al Capitalei este codaș în ceea ce privește reabilitarea termică, deși fostul primar a câștiga ultimul mandate  promițând că va anvelopa toate blocurile. Se mai face reabilitare?

D.F. - S-a schimbat legislația. Pe 28 decembrie 2016 a apărut legea, iar normele de aplicare au apărut în aprilie 2017. A trebuit să refacem toată documentația pentru anvelopare. Trebuiau adăugate operațiuni noi, în contextul în care noi am pornit licitația la un preț care nu mai corespundea. De atunci, suntem blocați în instanță.

 

„Licitațiile pentru salubrizarea și deszăpezire sunt blocate de contestații!”

 

-      În mandatele trecute, Primarul de la 5 era singurul edil care nu își mătura singur prin sector, pe motiv că nu are bani. Oprescu a măturat în locul lui Vanghelie. Care este situația în prezent?

D.F. -  Licitația privind salubrizarea sectorului este blocată din decembrie 2016. În cadrul Asociației Municipiilor am ridicat această problemă: blocajul privind desfășurarea licitațiilor publice. Trebuie lămurită problema multiplelor contestații. Sunt țări în care o licitație nu depășește 60 de zile, cu tot cu contestații. La noi discutăm de un an și jumătate. Toți spun că da, se va debloca, iar apoi dau din umeri. Pentru salubrizare va fi gata licitația până la sfârșitul acestui an. Am primit de la CNSC o adresă prin care ni se comunică faptul că se admite în parte o contestație. Așteptăm motivarea.  Noi am demarat o procedură ca să asigurăm deszăpezirea pentru că licitația nu va fi gata. Am reînfințat ADP-ul, cu personalitate juridică, în subordinea Consiliului Local. Și avem și o societate la care tot Consiliul Local Sector 5 este unic acționar, AES-ul. Vom încerca să acoperim prin ele salubrizarea și deszăpezirea în această iarnă dacă vom avea blocată licitația, pentru că acest lucru care nu depinde de noi.

- Cum veți face concret deszăpezirea?

D.F. - Există firme care ar fi trebuit să primească aviz de la Primăria Capitalei ca să poată presta servicii de salubrizare. Nu le au. Spre exemplu, firma REBU, care – culmea - este deținută 50% de Capitală. Și totuși, managementul este la firma care deține restul pachetului de acțiuni. Cunoașteți problemele pe care le-a avut la Sectorul 4. Sunt niște situații… Eu cred că ar fi cel mai bine să intrăm în piață, să punem niște condiții care să ne permită o activitate de salubrizare la standarde ridicate. Iar dacă nu găsim firmă care să ofere așa ceva, vom lua în calcul să facem salubrizarea și deszăpezirea prin ADP. Chiar dacă asta va însemna procedural să cumpărăm utilaje, să angajăm oameni. La comitetul director al Asociației Municipiilor toți primarii s-au plâns de același lucru: licitații blocate.

- Cum arăta Primăria Sectorului 5 când ați preluat-o?

D.F. - Nu erau funcționale departamente precum Arhitect - Șef, Corp de Control, Audit, Cadastru, Patrimoniu. Nici o strategie de dezvoltare unitară a sectorului, cu unitate de implementare a proiecte pe fonduri europene. Le-am înființat acum.

„Impozitul pe Palatul Parlamentului ar aduce  45 de milioane de euro la bugetul local!”

 

-      Cum veți susține și finanța toate aceste servicii noi și investiții? Marian Vanghelie mereu se plângea că nu are bani de nimic. Așa a și justificat faptul că a dat salubrizarea, spațiile verzi și toate străzile la Primăria Capitalei.

D.F. - La ședința Asociației Municipiilor am discutat cu premierul această problemă. Am discutat impozitarea terenurilor care sunt proprietatea instituțiilor de interes public. Păi, în Sectorul 5 sunt toate pârloagă. Sunt exemple în țara asta de oameni care sunt directori peste pârloagă. Dar ei au patrimoniu, salarii, subalterni și sunt importanți. De ce să nu treacă în administrarea primăriilor acele terenuri, iar birocrația s-ar diminua. Când am anunțat că vreau să le impozitez, nimeni nu a crezut că am să reușesc. La fel s-a spus și despre Antiaeriană, iar acum avem hotărâre de guvern prin care este asigurată această posibilitate. Iar pe acea suprafață vom construi Cartierul Viitorului. Va fi cel mai mare șantier de construcție de locuințe dezvoltat după perioada comunistă, cu infrastructură, unități de învățământ, zone de agrement urban, secție de poliție, sală polivalentă, maternitate și tot ceea ce este necesar unei părți dintr-un oraș modern, european. Vom dezvolta și zona limitrofă laserului de la Măgurele, prin integrarea acesteia în proiectul de anvergură „Laser Valley” sub forma unui hub tehnologic. Și tot în Sectorul 5 am identificat soluția pentru degrevarea traficului, prin preluarea în administrare de la CFR a fostei șine de tren din zona strada Brăniștari, care va face legătura între 2 noduri intermodale de circulație: Progresului și Răzoare. Vom câștiga o arteră care va stăpunge sectorul și va fluidiza circulația.

-      Fiindcă în toamna trecută a fost un subiect mult discutat, după declarațiile dumneavoastră de la vremea respectivă, aș reveni la subiectul privind impozitarea. Câți bani estimați că o să colectați? Dacă veți lua această măsură, Sectorul 5 va avea cel mai mare buget dintre toate sectoarele Capitalei.

D.F. - Am calculat, cu aproximație, cam cât ar fi impozitul pe Parlament: 1,6 miliarde de dolari ar fi fost atunci când Nicolae Ceaușescu l-a terminat. Și am estimat că ar însemna un miliard de euro acum. Ei nu! După calcule, este trei miliarde de euro. Dacă am încasa 1,5% din această sumă, ar însemna 45 de milioane de euro, bani care ar fi direcționați către investiții pentru dezvoltarea Sectorului 5. Și, da, dacă se va aplica această reglementare, Sectorul 5 va fi cel mai bogat sector. Vor exista două posibilități: să plătească impozit sau să dea terenurile și clădirile nefolosite la administrația publică locală: să construim locuințe, spitale, școli sau drumuri. Gândiți-vă că mai toate instituțiile importante ale Statului au sediul în Sectorul 5: Senatul României, Ministerul Dezvoltării Regionale, Administrației Publice şi Fondurilor Europene, Ministerul Mediului, Ministerul Apărării Naționale, Ministerul Finațelor Publice, Ministerul Justiției, Ministerul Comunicaţiilor şi Societății Informaţionale, Camera Deputaților, Primăria Municipiului Bucureşti, Curtea Constituțională a României, Institutul Național al Magistraturii, Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie. Și încă un exemplu: am solicitat Guvernului tehnocrat să treacă în administrarea noastră cazărmile care nu mai sunt folosite, să le transformăm în locuințe. Pentru că am 2.000 de cereri și nu am teren să construiesc. Au spus că nu se pot face locuințe acolo, deoarece cazărmile nu au destinația de locuințe. Păi, am făcut toți armata, știm cum este acolo. Cum să nu poți să le dai destinație locativă?!

 

„Numărul beneficiarilor de ajutare sociale s–a înjumătățit!”

- Ce faceți cu zona Ferentari?

 

D.F. - În trecut s-a vorbit despre demararea unor proiecte care au rămas însă, până astăzi, doar pe hârtie. Noi dezvoltăm deja Strategia de Regenerare Urbană pentru întreaga zonă. Am semnat un proiect comun cu Ministerul Dezvoltării, cu Guvernul României și cu Guvernul francez. Am fost în Franța și au venit și ei aici. Și de la Agenția Națională de Locuire din Franța, un fel de ANL al nostrum. Vor veni în România specialiști francezi, ca să ne ajute să luăm bani europeni pentru a regenara acea zonă.

 

-      Sectorul 5 era campion la ajutoare sociale. A scăzut numărul persoanelor care beneficiază de ajutoare sociale?

D.F. - S-a înjumătățit! În plan general, am reformat sistemul de asistență socială, astfel încât acum beneficiază de sprijin strict cei care au nevoie, beneficiarii cărora starea de sănătate le permite prestând în schimb muncă în folosul comunității.  Ultima dintre măsurile adoptate a stârnit extrem de multe aprecieri și interes, astfel încât am fost invitați să expunem pe acest subiect și la Bruxelles. Este vorba despre acordarea ajutorului la plata chiriei de la bugetul local pentru victimele violenței domestice, într-un cuantum încadrat între 1.200 și 1.400 de lei lunar. Acordăm deja acest tip de sprijin altor categorii defavorizate, însă m-am gândit că persoanele care se confruntă cu astfel de situații trebuie susținute, astfel încât să nu mai fie nevoie să se reîntoarcă să locuiască cu agresorul, doar pentru că nu au unde să se adăpostească. Nu vă ascund faptul că gândesc și înființarea unui centru dedicat femeilor abuzate, însă, până atunci, le oferim ajutor la plata chiriei pentru o perioadă de 3 ani. Și tot „de ultimă oră”: am achiziționat și sunt funcționale 3 laboratoare medicale mobile, dotate din toate punctele de vedere pentru a oferi asistență medicală de specialitate categoriilor vulnerabile, care locuiesc în zonele defavorizate ale Sectorului. De asemenea, am finalizat procedura și vom achiziționa alte 3 ambulanțe, pe care le vom pune la dispoziția Serviciului de Ambulanță București – Ilfov, pentru substația ”Lerești”, care deservește teritoriul Sectorului 5. O altă premieră administrative este și faptul că am finalizat studiile și suntem foarte aproape să inaugurăm prima spălătorie socială de haine și prima baie publică; în cadrul acestora, persoanele provenind din categoriile defavorizate vor avea posibilitatea de a-și asigura igiena zilnică. Totodată, am obținut avizele necesare și vom demara procedurile pentru amenajarea pe strada Vâltoarei a unui centru social multifuncțional, cu policlinică și cantină socială, în cadrul căruia va deveni funcțional și Clubul Seniorilor, pentru a oferi vârstnicilor noștri posiblitatea de a socializa și a se implica în viața comunității.


Aparut in:

Ultima modificare in data de :2017-12-05

TAGURI: daniel florea, primar, sectorul 5, ferentari, laser valley, cartierul viiitorului





Comenteaza pe facebook




Comenteaza pe site


Random image



Ultimele stiri






Apa Nova