2017-11-17 19:41


De ce costă mai mult o reparație decontată de către asiguratori față de una achitată “cash” de către client?

 |  13:07
De ce costă mai mult o reparație decontată de către asiguratori față de una achitată “cash” de către client?

De vreo 8 ani de zile circulă intrebarea: De ce costă mai mult o reparație decontată de către asiguratori în raport cu una achitată “cash” de către client? Este adevărat sau fals? Este purul adevăr.

Ce s-a întâmplat în urmă cu vreo 8 ani?

Până prin 2009 firmele de asigurări aveau o relație bună cu unitățile service, iar situația prezentată mai sus era o excepție. Inspectorii de daună erau orientați să rezolve cât mai repede daunele (de cele mai multe ori fiind “stimulați” de către patronii service-urilor să facă asta), iar despăgubirile se achitau rapid și fără bătăi de cap pentru pagubitul RCA sau asiguratul CASCO.

În acea perioadă au avut loc două evenimente importante care s-au suprapus și care au modificat ireversibil piața de asigurări românească și implicit, industria de reparații:

Multe firme de asigurări românești au fost preluate de către grupuri financiare străine; A început să se resimtă criza financiară în România;

Firmele de asigurări cu noul acționariat străin au început să își implementeze procedurile de lucru și să își optimizeze costurile de despăgubire, pentru că acționarii doreau să își recupereze rapid investiția, iar în Romania, investițiile străine se recuperează rapid.

Noile persoane din conducerea firmelor de asigurări au făcut un calcul al despăgubirilor achitate și au început să găsească soluții: unele legale, altele ilegale, de reducere a cheltuielilor de despăgubire și de maximizare a profitului raportat către acționari.

Acestea au pornit de la realitățile binecunoscute de la acea vreme și anume: majoritatea instituțiilor românești erau nefuncționale din cauza corupției, iar sub aceasta protecție instituționala au aplicat un principiu anti-consumator, dar extrem de eficient din punct de vedere financiar: “dreptul păgubitului RCA/asigurat CASCO de a-și repara mașina în unitatea service aleasă de către el a dispărut”.

Din acel moment, daca erai păgubit RCA sau asigurat CASCO, îți puteai repara mașina doar în service-urile auto partenere ale firmelor de asigurări. Inspectorii de daună au inceput să fie penalizați la salariu la fiecare mașina reparată în afara service-urilor partenere sau bonusați la salariu dacă mașina avariată se repara în rețeaua de service-uri partenere.

Acest sistem funcționează și astazi în firmele de asigurări din România, dar despre acest subiect voi reveni în unul dintre urmatoarele articole.

Inspectorii de daună au început să direcționeze păgubiții RCA/asigurații CASCO în service-urile partenere ale firmelor de asigurari. Proprietarii de service-uri au constatat faptul că nici clienții de casă ai lor, care își reparau mașinile de ani de zile la ei, nu mai vin să își repare mașinile în service-urile lor, daca aceste service-uri nu aveau contract cu firma de asigurări.

Inspectorii de dauna ai firmelor de asigurări, penalizați la salariu pentru fiecare păgubit RCA care scapa în afara rețelelor de service-partenere ale asiguratorilor, au început ăa se comporte abuziv și de multe ori ilegal în relația cu păgubiții RCA.

Vă sună cunoscute aceste “îndrumări” primite din partea inspectorilor de daune?

“Dacă vă reparați mașina în service-ul X (fără contract cu firma de asigurari) veți avea probleme cu plata despăgubirii”.

“Dacă vă reparați mașina în service-ul X (fără contract cu firma de asigurări) va trebui să le achitați reparația, pentru că noi nu avem contract de decontare cu acel service”.

“Dacă vă reparați mașina în service-ul X (fără contract cu firma de asigurări) nu vom achita decât o parte din costuri, pentru că noi plătim până la un anumit nivel stabilit cu service-urile partenere și este posibil să achitați dvs. diferența”.

“Dacă va reparați mașina în service-ul X (fără contract cu firma de asigurări), avem dreptul să vă introducem mașina în cercetări timp de 90 de zile. Dacă mergeți în unul dintre service-urile partenere, mașina va intra imediat în reparații”,etc.

Sau denigrari din partea inspectorilor de daune in relatia cu service-urilor nepartenere ale firmelor de asigurari:

“Dacă reparați mașina în service-ul X, o faceți pe răspunderea dvs., acesta este un service cu probleme”.

“Nu mergeți în service-ul X, acesta e numai în procese în instanță și nu cred că vreți să ajungeți prin tribunale”.

O societate de asigurări cu acționar austriac a pus chiar și un afiș în centrul de constatări din București, care sună exact așa: “Societatea X nu recomandă următoarele service-uri: A și B”.

Acele service-uri care făceau lucrări de foarte bună calitate, dar la costuri mai mari decât cele acceptate de către asiguratorul RCA, au refuzat să semneze contract cu societatea de asigurări. Din fericire, în acel caz, m-am ocupat personal ca acționarii firmei de asigurări să afle despre aceste practici. S-a lasat în foarte scurt timp și cu o schimbare în departamentul daune în acea firmă de asigurări și cu un control din partea ANAF și ANPC. Consiliul Concurenței și Comisia de Supraveghere a Asigurarilor au refuzat să intervină. Afișul a rezistat în centrul de daune de pe Calea Griviței vreo 10 zile și apoi nu a mai fost postat niciodată.

În cei 8 ani în care păgubiților RCA li s-a inoculat ideea că nu au drepturi și că trebuie să își repare mașina doar în unitățile reparatoare cu care asiguratorul are contract, comportamentul păgubitului RCA a început să se modifice. Păgubiții RCA chiar au început să creadă această inepție, acesta fiind în realitate, un abuz protejat de către toți foștii președinti ai Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor și pana la penultimul președinte al ASF.

În tot acest timp, au început să apară unități reparatoare noi, care se înființau special pentru a deveni partenere firmelor de asigurări. De cele mai multe ori, în spatele acestor unități reparatoare noi înființate și partenere ale asiguratorilor, erau inspectorii de daune ai firmelor de asigurări sau binecunoscutul caz în care un tânăr și-a înființat service auto care lucra din plin cu o societate de asigurări cu cotă ridicată în piața RCA, unde tatăl său era directorul de daune și care dirija lucrările de reparație din București.

Problema principală a proprietarilor de service o reprezentau condițiile de decontare în relația cu firmele de asigurări, Discounturile uriașe la piese (chiar și de 75%) și materialele de vopsitorie (chiar și de 50%), tariful orar de 9 euro + TVA, condiții care se mențin și în prezent la multe societăți de asigurări, aveau ca rezultat efectuarea reparațiilor în condiții de calitate extrem de proastă pentru client dar, la niște costuri foarte profitabile pentru firmele de asigurări.

Service-urile au avut de ales:

Să accepte să lucreze ieftin și prost în relația cu firmele de asigurări, de multe ori facturând o piesă ca fiind înlocuită, iar in realitate, aceasta fiind reparată. Aceste service-uri având un rulaj de lucru foarte ridicat cu firmele de asigurări partenere, au reparat în toți acești ani milioane de mașini, care sunt adevarate bombe pe roți. Service-urile care au refuzat să recurgă la compromisuri atât de calitate, cât și în privința profitului și nu au acceptat să devină “partenere în țepuirea clienților”. Aceste service-uri, foarte puține la număr, sunt singurele care mai pot presta lucrări de calitate în România.

Ca să lucrezi cu firmele de asigurări din România având contract este foarte simplu, trebuie ca lucrările de reparații să fie foarte ieftine, în condițiile stabilite de către societatea de asigurări. Să nu uităm totuși, că și în acest domeniu, ieftin înseamnă prost.

Ca să lucrezi cu firmele de asigurări din România fără contract…este un adevărat act de curaj, o adevarată epopee. Dacă ai un astfel de service, trebuie să te astepți să fii denigrat de către inspectorii de daună, să îți scadă semnificativ numărul de clienți din cauza presiunilor pe care inspectorul de daună le exercită asupra păgubitului RCA atunci când i se deschide dosar de daună, să ți se transmită soluții tehnice de reparație neconforme (reparat bare din platic, reparat jante fisurate, vopsea de uniformizare la o piesă reparată, etc), să nu ți se raspundă în termenul legal la solicitarile de reconstatare, să ți se transmită o valoare de piață subevaluată cu 40% a mașinii avariate, să îți fie introduse dosarele de daună în cercetări de 90 de zile – fără să fie ulterior confirmate suspiciunile de fraudă, să nu ți se primească și înregistreze documentele la firma de asigurări, să nu ți se achite daunele în termen legal, să îți fie achitate doar parțial costurile de reparații, etc.  Asupra acestui aspect voi insista într-un viitor material.

Pe scurt, toate procedurile birocratice cu firma de asigurări să îți fie ingreunate și blocate în mod abuziv și ilegal de către aceștia.

Toate aceste demersuri ale service-ului care refuză să semneze contract cu o firmă de asigurări implică niște costuri deloc de neglijat și care ajung să fie transferate firmei de asigurări.

Răspunsul la întrebarea din titlul acestui material este urmatorul: Din cauza lor, a asiguratorilor. Una este să îți primești banii astăzi, “cash” și fără probleme și cu totul altceva este:

-          să îți fie diminuat în mod abuziv și ilegal numărul de clienți cu cel puțin 50%, prin presiunile făcute de către inspectorii de daună asupra pagubiților RCA de a-și repara mașinile în orice alt service în afară de al tău, care, culmea, este singurul din zonă care repară în condiții de calitate;

-          să ai nevoie de o întreaga armată de angajați bine plătiți care să rezolve piedicile puse de către firma de asigurări;

-          să plătești o firmă de avocatură care să te reprezinte în instanță și în fața asiguratorului pentru fiecare cel puțin 30% din toate reparațiile efectuate;

-          să achiți costurile unei linii de credit la care să apelezi pentru a nu ajunge în blocaj financiar, etc.

Urmează o frază cu mulți de “dacă”

Dacă asiguratorii ar respecta normele ASF, dacă aceștia ar fi sancționați de către ASF de fiecare dată când încalcă normele sau legile în domeniu, dacă am avea parte de o piață de asigurări disciplinată, orientate către client, cu o bună conduit la plată, am avea implicit, consumatori protejați și tarife înjumătățite din partea unităților reparatoare nepartenere.

Până atunci, lupta continuă, iar pagubiții RCA au cel mai mult de suferit.

PS: În prezent, peste 75% dintre reparațiile efectuate în România se realizează în rețeaua de service-uri partenere ale firmelor de asigurări și nu pentru că așa își doresc păgubiții RCA, ci pentru că asiguratorii RCA refuză să respecte prevederea din legea RCA și norma RCA prin care păgubitul RCA are dreptul să își repare mașina în orice unitate service aleasă de către el.

ASF cunoaște toate aceste lucruri, dar refuză să aplice sancțiuni pentru fiecare încălcare a legii de către asiguratori. De ce? Întrebați-i pe ei.


Aparut in:

Ultima modificare in data de :2017-11-11

TAGURI: reparatie, rca, decontare, asuguratori, service auto, cash, client



Comenteaza pe facebook




Comenteaza pe site


Random image



Ultimele stiri






Apa Nova