2017-11-20 13:54


Dependenţa de cumpărături, o boală. Mecanismele psihologice de marketing: spiritul de turmă

 |  21:01
Dependenţa de cumpărături, o boală. Mecanismele psihologice de marketing: spiritul de turmă
P24

Este un fapt recunoscut că oamenii dau năvală la cumpărături la simpla vedere a etichetelor de reduceri sau la anunţurile de acelaşi fel. Literele mari şi roşii din magazine declanşează creşterea tensiunii sanguine, produce o stare de agitaţie, De asemenea, spun psihologii, creşte nivelul adrenalinei şi, în cazul multor români, acest stimul vizual îi “forţează” să cumpere mai mult decât de obicei sau decât au nevoie. Dependenţa de cumpărături este o boală care se poate trata, spune psihologul, care explică cauzele declaşării acestei tulburări.

Psihologul Iuliana Fűlaş explică „trucurile” comercianţilor care „excită” simţurile a 5% din cumpărători. În opinia specialiştilor, restul de 95% din cumpărători intră în categoria imitatorilor, cei care se lasă influentaţi de acţiunile celorlalţi. Adesea, aceşti oameni manifestă un spirit de turmă. Aşadar, potrivit specialistului, ponderea celor care care-i imită pe ceilalţi este mai mare decât a celor care se lasă seduşi de anunţuri şi etichete viu colorate.

Întoarcerea favorului

“Aceste strategii de marketing au în spate mecanisme psihologice, iar dorinţa românului de a imita este foarte mult exploatată de vânzători. Mai mult, comercianţii mai folosesc şi alte arme de influenţă, precum reciprocitatea sau raritatea. Reciprocitatea face referire la obligaţia de a întoarce favoarea. Spre exemplu, când un vânzător îţi oferă un produs la un preţ foarte mic sau chiar gratuit, oamenii simt instinctiv nevoia de a se revanşa pentru „favoarea” primită. Acest lucru îi împinge pe mulţi români să cumpere mai mult decât de obicei de la acelaşi comerciant. Societatea ne-a educat în această direcţie, şi anume să întoarcem favorurile şi să nu oferim necondiţionat”, afirmă psihologul Iuliana Fűlaș.

Nevoia de a cumpăra se poate vindeca

Psihologul susţine că dependenţa de cumparaturi este asociată consumului de droguri sau de alcool, cu jocurile de noroc sau cu mâncatul exagerat. Cu alte cuvinte, este o tulburare psihică, care are mai multe cauze. O cauză ar fi carenţele afective din copilărie, alta ar fi unele evenimente traumatizante chiar şi la maturitate.

 “Oamenii încearcă să compenseze lipsa afectivităţii, lipsa atenţiei sau lipsa aprecierii, umplând golul interior cu obiecte, chiar dacă le sunt sau nu folositoare. În spatele acestei dependenţe se află depresia, anxietatea, sentimentele de culpabilitate, tulburările de personalitate (de exemplu, tulburarea borderline are ca simptom cumpărăturile excesive). Când sunt reduceri sau oferte gratuite, se pot observa foarte uşor persoanele cu aceste comportamente compulsive, ei nu au capacitatea de a rezista tentaţiei ofertelor, si au nevoie de ajutor specializat”, consideră psihologul Iuliana Fűlaş.

Declinul economic, factor  favorizant

Pe lângă cele două cauze menţionate, carenţele afective din copilărie sau evenimentele traumatizante petrecute la maturitate, există şi alţi factori care au amplificat comportamentele compulsive. Printre acestea, se numără perioada de haos şi furturi, care s-a manifestat imediat după căderea comunismului, dar şi criza economică şi financiară.  “În psihicul colectiv există destul de bine împregnată credinţa conform căreia dacă tu ai, posibil să ai din furt, şi poţi să-mi dai şi mie gratuit”, explică Iuliana Fűlaş.


Aparut in:

Ultima modificare in data de :2016-01-19

TAGURI: psihologie, dependenta, cumparaturi, marketing



Comenteaza pe facebook




Comenteaza pe site


Random image



Ultimele stiri






Apa Nova