2017-04-24 08:22


Anacronismul cărţilor şcolare continuă. Erori în manualele de istorie

 |  19:31
Anacronismul cărţilor şcolare continuă. Erori în manualele de istorie

După ce anul trecut au fost studii şi cercetări sociologice care arătau anacronismul care există prin texte şi imagini în manualele şcolare, lucrurile nu au evoluat în sens pozitiv. Sunt aceleaşi ocupaţii stereotipe, în care băieţii visează la tot felul de meserii şi lucruri îndrăzneţe, pe când fetele se meţin în ipostaze de femei casnice, la cratiţă. Mai grav decât atât este percepţia copiilor asupra membrilor familiei, respectiv bunicii, care sunt fie surzi, nevăzători, fie cantonaţi în amintiri. Din manuale lipseşte aproape total tehnologia de care suntem înconjuraţi, însă avem o avalanţă de stropitori, furci şi coase. Toate acestea se întâmplă când actuala generaţie umblă cu tablete încă din grădiniţă.

Mai mulţi sociologi arătau încă de anul trecut că abordarea din manualele şcolare din ciclul primar estea cea a marei plictiseli, atât în familie, cât şi în viaţa de zi cu zi. Cărţile de şcoală sunt complet rupte de realitate, discriminează şi fixează în mintea celor mici imagini stereotipe ale persoanelor din jurul lor. Constatarea socilogilor este că bunicii sunt sedentari şi nu aud bine, femeile sunt mai ales mame care pregătesc masa, învăţătoare sau doctoriţe, bărbaţii au meserii dintre cele mai diverse, dar foarte rar apar în ipostaze de taţi. În zadar s-a clamat o schimbare de abordare a manualelor pentru cei mici. Statistica e crudă și ne arată și ceea ce deseori refuzăm să admitem: aproximativ 2% din populația României este analfabetă și 50% dintre absolvenți sunt analfabeți funcțional (adică nu înțeleg ce citesc). În manuale, meseriile legate de ştiinţă apar adesea ilustrate prin personaje masculine. Bărbaţii pot fi laboranţi, meteorologi, astronauţi, cercetători ai spaţiului sau arheologi, pe când femeile stau mai mult acasă, fac de mâncare, au grijă de copii sau cos. De asemenea, bărbaţii fac istoria, pemntru că sunt lecţii în care conducătorul grupului este un personaj masculin, textele fiind scrise, fireşte de un bărbat. De asemenea, băieţii au vise, iar de pe marginea paginii, fetele stau şi se uită. Nici bunicii nu sunt o specie de admirat. Ei sunt personaje cantonate în lumea poveştilor şi în amintiri, atunci când nu croşetează, mulţi au probleme cu văzul şi auzul, ceea ce duce la ridiculizarea persoanelor vârstnice. La computere, o specie rară şi ciudată, lucrează mai ales băieţii, telefoanele sunt ilistrate ca pe bremuri, cu disc.

Termeni care nu există

La ultimul congres de luna aceasta al Asociaţiei Generale a Învăţătorilor, a fost aspru criticate manualele de istorie. Viorel Dolha, preşedintele asociaţiei, a făcut câteva constatări cu privire la experiențele avute în comisiile de evaluare a manualelor. El a declarat că elevii învață în prezent termeni care nici măcar nu există și care nu au niciun rost nici măcar pentru formarea unei culturi generale.  “Elevii au învățat o istorie cu erori științifice mari în programă. La capitolul vecinii României nu sunt trecuți ucrainieni, la popoare majore europene, nu sunt trecuți englezii… Am descoperit și altceva și nu sunt înjurături, sunt sute de termeni pe care nu te-ai aștepta să fie nici în clasa a XII-a pentru că totuși se zicea că se descongestionează programa . Poți pune pariu că nu există la clasa a IV-a cuvintele acelea , dar am strâns pagini întregi scrise mărunt care nu au ce să caute în clasa a IV-a. O să vă faceți cruce, dar în manuale în care nu este timp să se învețe despre Brâncoveanu sau despre Avram Iancu și avem o listă de zece domnitori români însă doar trei apucăm să îi studiem găsim cuvinte precum: tiflocirolanum, moraguesie, astrolab, hambalâc, iamzu, guanhani, ereption, cuezocatlî, ciolula, nenicacamen, otman, culencur”, a spus președintele învățătorilor.


Aparut in:

Ultima modificare in data de :2016-08-28

TAGURI: erori, manuale scolare, cercetari sociologice, anacronism



Comenteaza pe facebook




Comenteaza pe site


Random image



Ultimele stiri