2018-10-21 22:26


La volan. Bărbații, mult mai agresivi ca femeile

 |  21:01
La volan. Bărbații, mult mai agresivi ca femeile

Majoritatea bărbaților cu vârste între 18 și 40 de ani se ghidează în trafic după zicala „dacă nu riști, nu câștigi”, le place să vadă cât de aproape pot rula față de mașina de dinaintea lor și le place să îi șicaneze pe ceilalți participanți la trafic, se arată în Studiul privind atitudinile disfuncționale în trafic: comportamentul agresiv, realizat de prof. univ. dr. Mihaela Rus și psiholog principal Ionel Simionca, de la Asociația de Psihologie și Siguranță Rutieră – PsihoTrafiQ.

Studiul realizat de cei doi specialiști scoate în evidență nevoia de risc, de adrenalină și de senzațional a bărbaților atunci când se află la volan, iar indicatorii arată că aceștia adoptă un comportament mult mai agresiv decât femeile, neanticipând riscurile majore ale acestui stil neproductiv de a conduce. În același timp, 88% dintre bărbații de 18-25 de ani și 70% dintre bărbații de 25-40 ani sunt de părere că riscul de accident este minim dacă au o mașină bună și peste 65% dintre bărbații de 18-40 de ani recunosc că se enervează atunci când traficul e aglomerat și că depășesc fără să stea pe gânduri coloane de mașini.

De cealaltă parte, autorii studiului cred că femeile adoptă un stil mai puțin agresiv și, astfel, sunt mai puțin expuse riscului în trafic. Cum e de așteptat, tinerii au o propensiune către risc mai mare decât persoanele mature, explicațiile specialiștilor fiind strâns legate de indicele de maturitate rutier și de teribilismul specific vârstei.

„Credem că nu doar experiența rutieră contează în dezvoltarea comportamentelor în trafic, ci și nivelul de educație rutieră, informațiile la care șoferii au fost expuși și modul în care aceștia prelucrează informațiile. Am observat că femeile sunt mai precaute la volan și se ghidează mai puțin după instinctele primare. De cealaltă parte, bărbații cu vârste între 18 și 40 de ani manifestă un comportament mult mai agresiv la volan, sunt pregătiți să-și asume riscuri majore, peste două treimi din bărbații chestionați afirmând că adoptă șicanele în trafic și au o nevoie mai mare de risc și de adrenalină. În genere, cauzele generatoare de accidente rutiere au ca factor principal, cel uman, iar comportamentele agresive și teribilismul reprezintă cele mai des întâlnite elemente care produc accidente cauzate de om. Este nevoie să intensificăm educația rutieră, mai ales în rândul șoferilor tineri, cu vârste între 18 și 25 de ani, prin campanii naționale de informare și prin cursuri de conducere defensivă”, susține prof. univ. dr. Mihaela Rus, președintele Asociației de Psihologie și Siguranță Rutieră – PsihoTrafiQ.

„Comportamentul nostru rutier - ca pieton sau conducător auto - este un comportament învățat, deci implicit este supus unei “contaminări” comportamentale/sociale. Ca atare, probabilitatea ca într-un anumit context să manifestăm o anumită devianță, încurajați de un context favorabil de tipul «și altii fac așa», este semnificativ mai mare celor lipsiți de experiență și, implicit, de o anumită anticipare a riscurilor. În fapt, ne asumăm riscuri în trafic, fie pentru că nu anticipăm consecințele unor alegeri, fie pentru că ne asumăm anumite consecințe”, declară psiholog principal Ionel Simionca, vicepreședintele Asociației de Psihologie și Siguranță Rutieră – PsihoTrafiQ.

La studiu au răspuns 127 de șoferi, dintre care 74,8% erau bărbați și 25,2% - femei. Dintre aceștia, 48% aveau vârste cuprinse între 18 și 25 de ani, 26% - 25-40 de ani, 18,9% - 45-60 de ani și 7,1% - peste 60 de ani. Ca instrument de cercetare s-a folosit Checklist-ul atitudinilor disfuncționale, din care s-au extras dimensiunile impulsivitate și ostilitate, specifice comportamentului agresiv.

Cauzele agresivității

Psihologii au constatat că spre sfârşitul săptămânii agresivitatea şoferilor este în creştere. Apogeul este atins în ziua de vineri, la ora 17:45. Explicaţia ar fi oboseala şi tensiunile acumulate în timpul săptămânii, dar şi comportamentul celorlalţi participanţi la trafic. Un alt factor al agresivităţii este tipul de maşină condus. Cu cât aceasta este mai puternică, generează o stare de dominare care trebuie transmisă celorlalţi. „În acest întreg proces, practica a demonstrat că nu doar educaţia, cât mai ales propria raportare la maşina pe care o conduce poate genera un comportament agresiv. Acest lucru poate crea cogniţii disfuncţionale în raportarea şoferilor la trafic, deoarece simplul considerent că au o maşină puternică, masivă, le crează un sentiment de siguranţă şi nu iau în calcul siguranţa celorlalţi participanţi la trafic”, declară preşedintele Asociaţiei PsihoTrafiQ.

Cum trebuie să reacţionăm

Chiar şi un şofer calm şi cu experienţă poate deveni o victimă a agresivităţii în trafic. Cu atât mai mult cei care nu au prea multă experienţă şi comit greşeli minore pot fi taxaţi într-un mod agresiv de ceilalţi, care pur şi simplu îşi manifestă superioritatea prin agresivitate. Specialistul recomandă să le răspundem acestor şoferi printr-un comportament defensiv. „De multe ori suntem taxaţi fără vină în trafic şi pur şi simplu suntem agresaţi verbal de şoferi. În acele momente, este bine să nu ripostăm şi să adoptăm un comportament defensiv. Putem învăţa să ne stăpânim la volan dacă participăm la cursuri de conducere defensivă, care se organizează în şcolilele de conducere defensivă, de către instructor speciali antrenaţi”, spune dr. Mihaela Rus.

Campanii de responsabilizare a participanţilor la trafic

Asociaţia de Psihologie şi Siguranţă Rutieră “PsihoTrafiQ” a derulat, în ultimii ani, campanii de responsabilizare a participanţilor la trafic, coordonate de prof. univ. dr. Mihaela Rus și psihologul principal Ionel Simionca – vicepreşedintele Asociaţiei, în vederea reducerii acestor comportamente disfuncţionale, care tind să contamineze comportamental din ce în ce mai mulţi şoferi. Printre acestea, amintim campaniile naţionale “(Micro)Somnul la volan – un pericol real!” şi “Alcoolul la volan este un accident”, campanii de responsabilizare socială care sunt prezente pe website-ul Comisiei Europene (Carta Europeană a Siguranței Rutiere) fiind nominalizate la Excellence in Road Safety Awards 2016. Totodată, Asociaţia organizează cursuri de formare, adresate psihologilor, menite să formeze din ce în ce mai mulţi experţi în psihologia transportului, care să promoveze educaţia rutieră şi atitudinile responsabile în trafic. Mai multe informaţii găsiţi pe www.psihotrafiq.ro.

„Schumacher” de România

Poliţiştii rutieri au depistat sâmbătă, în trafic, pe autostrada A3 Turda - Borș, un bărbat de 26 de ani, care conducea cu viteza de 246 km/h. Acesta a fost sancţionat contravenţional, cu amendă în valoare de 945 de lei, iar permisul i-a fost reținut pentru 90 de zile. Aceasta este cea mai mare viteză cu care aparatele radar au înregistrat un autovehicul pe autostrăzile din România, informează IGPR.


Aparut in:

Ultima modificare in data de :2016-02-24

TAGURI: volan, barbati, agresivi, femei
loading...





Comenteaza pe facebook




Comenteaza pe site


Random image



Ultimele stiri






loading...