2018-09-26 10:02


Modelul islandez de educație școlară

 |  20:09
Modelul islandez de educație școlară

Elevii cu dizabilități sunt integrați în școlile de masă. Doar 1,3% din populația de vârstă școlară merge la școli speciale.

Islanda este un stat ce numără puțini locuitori – doar 325.671 persoane, pe o suprafață de 103.000 km² – fiind țara cu populația cea mai rarefiată din Europa. Cu toate acestea, sistemul de învățământ pe care își construiește, de ani de zile, educația copiilor și tinerilor, reușește să-i adune pe toți sub o umbrelă incluzivă, ce dă fiecăruia șansa de a-și atinge potențialul.

Totul pornește de la legislație, care este unitară și nu lasă loc unor reglementări separate pentru persoanele cu dizabilități. Educație incluzivă – educație pentru toți este politica ce ghidează sistemul educațional din Islanda.

În luna septembrie 2015, la inițiativa Fundației Romanian Angel Appeal, o delegație de reprezentanți ai fundației și ai Direcțiilor Generale de Asistență Socială și Protecția Copilului din București (sector 4) și din județele Bacău, Brăila, Botoșani, Neamț, Prahova,  Suceava, Tulcea, Vaslui și Vrancea a fost în Islanda și a studiat modelul islandez de educație școlară. Organizația și instituțiile respective derulează, în această perioadă, în parteneriat cu Centrul de Stat pentru Diagnostic și Consiliere din Islanda, proiectul “Comunitate pregătită, copil integrat – suport pentru integrarea școlară și socială a copiilor cu tulburări din spectrul autismului (TSA)” prin care vizează integrarea școlară și socială a copiilor cu autism, pregătind comunitatea. Proiectul este finanțat prin granturile SEE 2009 – 2014, în cadrul Fondului ONG în România.

Inițiatorii proiectului și ai vizitei de studiu au dorit să intre în contact cu experiența și modelul de bune practici ale Islandei. Gazdă și ghid le-a fost partenerul islandez, care a pregătit itinerariul și i-a însoțit pe delegați în vizitele din școli.

Modelul islandez de educație școlară este în perfect acord cu modelele altor țări din Europa, construite având în centru interesul primordial al copilului. În Islanda, elevii cu dizabilități și cu nevoi speciale, inclusiv elevii cu autism, sunt integrați, în foarte mare parte, în școlile de masă, cu profesor de sprijin. Doar 1,3% din populația de vârstă școlară este înscrisă într-o formă de învățământ special: școli speciale (0,5%) și clase speciale (0,8%), conform Statistic Iceland, din 2013.

Islanda are patru niveluri de educație : preșcoala (grădinița sau “școala prin joc”), pentru copii între 2-5 ani – operată de autoritățile locale sau de organisme private care subcontractează serviciile de la municipalități, școala obligatorie (“școala de bază”), pentru copii între 6-16 ani – operată de autoritățile locale, liceul (“continuarea școlii”), pentru adolescenți  între 16-20 ani – operat de stat, sau elementary school  – un sistem educațional pe bază de credite, și universitățile – independente, dar finanțate în mare parte de către stat.

Nu tuturor copiilor cu dizabilități li se permite să meargă la școli speciale, ci doar cazurilor foarte severe

Educația pentru toți nu este doar o politică „pe hârtie”. Prin legea care guvernează sistemul de învățământ, ea înseamnă că toți elevii au șanse egale de acces la școală și primesc educație în acord cu abilitățile și nevoile lor. Elevii și părinții decid la ce școală merg, iar elevii cu nevoi speciale au dreptul la sprijin și materiale sau ore suplimentare. Școlile trebuie să răspundă abilităților și nevoilor tuturor copiilor, iar elevii cu dizabilități merg în principal la școlile de masă. Ba mai mult, nu tuturor copiilor cu handicap li se permite înscrierea la o școală specială, ci doar cazurilor celor mai severe.

Dacă părinții unui copil, dirigintele sau profesori de la alte specialități sunt de părere că elevul nu primește instruire potrivită la școala obligatorie, părinții pot cere ca acesta să fie primit într-o clasă specială dintr-o școală de masă sau într-o școală specială.

În Islanda există doar 3 școli speciale, dar numeroase clase speciale în școli de masă

Modelul islandez de educație școlară
zoom
În prezent, în Islanda există trei școli speciale segregate, ceoferă  servicii pentru întreaga țară, la nivelul școlii obligatorii: una care deservește copiii cu dizabilități severe și două pentru copiii cu dificultăți sociale și psihiatrice.

Curriculum-ul național  este comun preșcolii, școlii obligatorii și liceului și definește pilonii fundamentali ai educației în Islanda, care cuprind: alfabetizare în sensul cel mai larg, educație pentru sustenabilitate, egalitate, creativitate, sănătate și bunăstare, democrație și drepturile omului.

În termeni de buget, municipalitățile organizează și finanțează suportul pentru nevoile educaționale speciale, în baza nevoilor relevante ale școlarilor. Totuși, există cote (garantate de un fond central) destinate municipalităților, pe baza dizabilităților diagnosticate. Fondul de egalizare a municipalităților– adică fondul central – distribuie finanțele pe baza datelor primite de la Centrul de Stat pentru Diagnostic și Consiliere.

Cele mai multe dintre municipalități au una sau mai multe clase speciale (unit-uri) pentru copiii cu autism, în cadrul școlilor de masă, deservite de profesori specializați în lucrul cu copiii cu TSA și care lucrează adaptat, cu fiecare copil, în funcție de nivelul de dezvoltare. În aceste clase speciale, copiii cu autism învață atât individual, cât și în grup cu alți copii, dar pot urma și ore comune cu copiii tipici.

107 profesori și 23 de psihologi au fost instruiți și în România, pentru a ști să lucreze cu copiii cu autism

În luna octombrie, Fundația Romanian Angel Appeal a organizat o serie de 3 cursuri vizând instruirea în lucrul cu copiii cu autism, pentru psihologi și profesori.  107 profesori și 23 de psihologi din Centrele TSA ale Direcțiilor Generale de Asistență Socială și Protecția Copilului din județele participante au fost instruiți în lucrul, la clasă, cu copiii cu autism. Instruirea a fost gratuită, căci a fost oferită în cadrul proiectului “Comunitate pregătită, copil integrat”, iar lectori au fost specialiști din partea Centrului de Stat pentru Diagnostic și Consiliere din Islanda.

În lunile ce vor urma, până la finele lunii martie 2016, 100 de copii cu autism din Centrele TSA partenere in proiect vor fi pregătiți pentru integrare școlară.

“Este un pas mic, probabil. Căci România are nevoie de reformarea întregului sistem de învățământ și a întregii abordări în privința persoanelor cu autism și a persoanelor cu dizabilități, în general. Așa cum am văzut că se întâmplă în Islanda și în țările avansate ale lumii. Dar este, totuși, un pas. Niște oameni, niște profesioniști, cei care lucrează direct cu copii cu autism sau pot ajunge să lucreze, la un moment dat, au căpătat cunoștințe și abilități pe care nu le aveau și care, în mod cert, îi vor ajuta să ajute la rândul lor.“ – Psih. Roxana Tudose, Fundația Romanian Angel Appeal, Coordonatorul proiectului.

Foto: arhiva Fundației Romanian Angel Appeal


Aparut in:

Ultima modificare in data de :2015-11-16

TAGURI: islanda, educatie, scolara, special
loading...





Comenteaza pe facebook




Comenteaza pe site


Random image



Ultimele stiri










Apa Nova

loading...