2018-12-18 23:28


Sfaturi utile de la Centrul European al Consumatorilor. Ce trebuie să știți despre Black Friday 2015

 |  21:01
Sfaturi utile de la Centrul European al Consumatorilor. Ce trebuie să știți despre Black Friday 2015

Black Friday 2015 se apropie cu pași rapizi, tradiția importată de la americani dând ocazia tuturor românilor să achiziționeze diverse produse la prețuri reduse. Vinerea Neagră are loc anul acesta pe 20 noiembrie, însă, la fel ca în alți ani, promoțiile țin tot weekend-ul sau chiar toată luna. Centrul European al Consumatorilor din România (ECC Romania) îți recomandă să nu te lași entuziasmat de prețurile mici și să verifici informațiile prezentate pe site-uri sau în magazine înainte de a achiziționa orice produs.

Orice comerciant care anunţă o reducere de preţ trebuie să o raporteze la preţul de referinţă practicat în acelaşi spaţiu de vânzare pentru produse sau servicii identice.

Cum se promovează legal prețul redus

Preţul redus trebuie să fie inferior preţului de referinţă (cel mai scăzut preţ practicat în acelaşi spaţiu de vânzare în perioada ultimelor 30 de zile, înainte de data aplicării preţului redus).

Orice anunţ de reducere de preţ exprimată în valoare absolută sau în procent trebuie efectuat vizibil, lizibil şi fără echivoc pentru fiecare produs sau grupă de produse identice:

• fie prin menţionarea noului preţ lângă preţul anterior, barat;

• fie prin menţiunile "preţ nou", "preţ vechi" lângă sumele corespunzătoare;

• fie prin menţionarea procentului de reducere şi a preţului nou care apare lângă preţul anterior, barat.

Se interzice ca o reducere de preţ pentru un produs şi/sau serviciu să fie prezentată consumatorilor ca o ofertă gratuită a unei părţi din produs şi/sau serviciu.

Dreptul de retragere

Dacă ai achiziționat un produs dintr-un magazin clasic, nu poți cere să fie înlocuit sau să ți se restituie contravaloarea lui decât dacă este defect. Unii comercianți au, totuși, o politică de returnare, dar trebuie să soliciți amănunte în scris și să păstrezi documentele care dovedesc acest lucru.

În cazul cumpărăturilor efectuate online, ai 14 zile calendaristice de la momentul primirii produsului în care poți renunța la achiziție, fără a oferi vreun motiv și fără costuri suplimentare. Îți poți exercita dreptul de retragere fie completând un formular pus la dispoziție de profesionist (de regulă, online), fie trimițând un mesaj din care să reiasă clar intenția ta și în care să specifici cel puțin identitatea ta, numărul și data comenzii, produsul, prețul plătit.

Produsul îl poți trimite înapoi pe cont propriu, conform instrucțiunilor de pe site, sau poți aștepta să fie preluat de către agentul economic, în unele cazuri gratuit (verifică atent politica magazinului legat de acest aspect). În cazul în care alegi să trimiți produsul pe cont propriu și plătești curierul pentru returul produsului, nu ai dreptul de a solicita rambursarea acestei sume. Comerciantul este obligat să returneze prețul pe care l-ai plătit pentru produs (inclusiv costurile de expediere) în termen de maximum 14 zile.

Există anumite cazuri în care contractul nu poate fi denunțat, cum ar fi pentru produsele care sunt realizate după specificațiile tale sau înregistrările audio, video ori programele informatice.

Termen de livrare

Dacă ai făcut comanda online, comerciantul trebuie să-ți livreze produsul în maximum 30 de zile sau mai puțin, dacă ați căzut de acord asupra acestui aspect. Dacă termenul de livrare nu este respectat, puteți stabili, de comun acord, o nouă dată de livrare. Dacă nici această dată nu este respectată, ai dreptul la rezoluţiunea sau rezilierea contractului. În acest caz, agentul economic este obligat să își returneze banii în cel mult 7 zile.

Dacă produsul este deteriorat sau distrus înainte de a ajunge la tine, legea îți dă dreptul să soliciți un nou produs sau să renunți la contract.

Pregătiri de Black Friday

• Fă o listă cu produsele pe care dorești să le achiziționezi și cu prețurile actuale ale acestora. Acest lucru te va ajuta să eviți falsele reduceri de prețuri, de exemplu atunci când comercianții măresc prețul și aplică procentul de reducere la prețul astfel majorat.

• Verifică cu atenție modul în care este afișată reducerea pe site sau pe eticheta produsului.

• Nu cădea în capcana ofertelor care anunță mari reduceri de prețuri doar pentru a te atrage să intri în magazin.

• În cazul în care comanzi online, verifică, înainte de a trimite comanda, dacă prețul fiecărui produs din coșul de cumpărături este același cu prețul redus indicat atunci când ai ales produsul.

• Deschide coletul în prezența curierului și, în caz că acesta nu corespunde, trimite-l înapoi. Ai grijă să menționezi pe documentele de transport motivul refuzului.

• Utilizează cardul pentru a face plata. În unele situații, precum cazurile de fraudă, dacă ai plătit prin card, poți utiliza procedura refuzului la plată pentru a-ți recupera suma plătită – în principiu, în cel mult 30 de zile de la data plății. Procedura este simplă: dacă tranzacția s-a decontat (adică apare pe extrasul de cont), o poți contesta la bancă, iar banca va încerca recuperarea sumei de bani de la comerciant, prin intermediul băncii acestuia (operațiune numită „refuz de plată”).

„Selectează, înainte de Black Friday, produsele pe care vrei să le cumperi și notează prețurile înainte ca acestea să fie reduse. Verifică dacă, în afara perioadelor de reduceri, beneficiezi sau nu de vreun discount și informează-te asupra produselor pe care vrei să le cumperi: site-urile specializate sunt un start bun pentru a vedea comentariile altor consumatori legat de eficiența produselor. Nu cumpăra un produs doar fiindcă este redus!”, spune Irina Chirițoiu, director ECC Romania.

Pregătiri de Black Friday la emag

Sfaturi utile de la Centrul European al Consumatorilor. Ce trebuie să știți despre Black Friday 2015
zoom

Un internaut a stârnit vâltoare pe Facebook, unde a postat imagini (capturi de ecran al telefonului mobil) cu câteva prețuri din oferta emag, așa cum au evoluat acestea de la o zi, la alta, și cu doar 10 zile înainte de Black Friday. Din imagini rezultă că prețurile au fost majorate cu câteva sute de lei!

Însă, potrivit reprezentanților eMAG, citați de Playtech.ro, produsele incluse în coșul de cumpărături au făcut parte dintr-o promoție specială care a expirat în data de 11 noiembrie. Asta înseamnă că prețurile nu au crescut, ci doar au fost aduse la valorile inițiale după terminarea perioadei de reduceri.

„În imaginea care circulă atât de intens, este un print screen din aplicația de mobile. Acolo afișăm doar prețul de vanzare, nu și cel de bază, tăiat, așa cum se vede în varianta web, mai jos, unde poți observa același pret de baza (deci nu mărit)”, au comentat cei de la emag, chiar pe postarea referitoare la majorarea de prețuri.

Emag a încurajat clienții să își comande produsele dorite direct din aplicația de mobil, organizând promoții speciale și oferind diverse avantaje.

Ulterior, și internautul care a reclamat creșterea de prețuri „în anticiparea Black Friday” a revenit cu clarificări: „Hai sa va spun povestea viralului de ieri cu postarea despre eMAG - am adaugat in cos marti seara respectivele produse (nu am stiut ca e promotie), iar miercuri cand m-am uitat din nou in aplicatie, am vazut ca respectivele produse sunt la un alt pret (marit – pentru ca se terminase promotia respectiva) si asa mi s-a parut putin suspect. Intre timp am vb cu cineva de la eMAG si mi-a explicat situatia cu respectiva campanie. As prefera sa stiu atunci cand sunt pe produs cat este valabil pretul respectiv, newsletterele sunt ok dar le pierd sirul si de multe ori nici nu verific mailul”.


Aparut in:

Ultima modificare in data de :2015-11-18

TAGURI: sfaturi utile, centrul european al consumatorilor, balck friday 2015
loading...





Comenteaza pe facebook




Comenteaza pe site


Random image



Ultimele stiri






loading...