2016-12-06 14:21

SOCIAL


Soluţie anticriză ca în lumea a III-a. Românii îşi vând părul pe câţiva lei, ca să supravieţuiască

 |  18:15
Soluţie anticriză ca în lumea a III-a. Românii îşi vând părul pe câţiva lei, ca să supravieţuiască

Mulţi români îşi vând părul pentru a face rost de mai mulţi bani pe timpde criză. Persoanele care îşi comercializează podoaba capilară pot câştiga pânăla 100 de lei pe kilogramul de păr. Psihologii şi sociologii susţin că oameniineglijează propria imagine pentru a-şi asigura alimentaţia şi adăpostul,indispensabile supravieţuirii. Experţii în domeniu suţin că situaţia este comparabilăcu cea din lumea a III-a.

O frizerie din carteirulbucureştean Dristor, de pe Bulevardul Mihai Bravu, a cumpărat ieri păr, care ulterior va fi transformat înperuci. Multe persoane, de toate vârstele, au fost dispuse să renunţe lapodoaba capilară în schimbul unor sume de bani, potrivit angajaţilor frizerieidin sectorul 3. Cei mai mulţi oameni şi-au vândut părul pentru a face rost debani pentru alimente sau pentru a-şi achita datoriile. “Sunt multe persoane care îşi vând părul pentru că nu maiau bani de mâncare. Alţii vor pur şi simplu să mai facă rost de un ban. Am avutclienţi de toate vârstele. Cei mai mulţi sunt însă pensionari. Părul estestrâns de o persoană particulară, nu de frizeria noastră. Noi doar organizămstrângerea. Respectiva persoană colaborează cu mai multe frizerii. Părul estefolosit pentru peruci”, ne-a declarat unangajat al frizeriei, care nu a dorit să-şi facă public numele. Acesta aexplicat că părul este plătit pe kilogram, iar preţurile variază “în funcţie de calitatea materialului”.

O persoană care-şi comercializează podoaba capilară poatecâştiga între 20 şi 100 de lei. “Azi nu am avut la fel de mulţi clienţi ca de obicei. Noi organizăm frecventastfel de colectări de păr. Depinde de păr, câţi bani vor primi oamenii.Trebuie să vedem coada. Pentru o coadă bună se plăteşte şi 100 de leikilogramul. Părul vopsit se cumpără cu 20 – 30 de lei. Pentru păr alb seplăteşte tot între 20 şi 30 de lei. Părul trebuie să aibă minim 30 – 40 decentimetri”, ne-a mai spus angajatulfrizeriei.

Poartă peruci, dar îşi achită datoriile

Pe timp de criză, orice leu în plus este binevenit pentrumulte persoane, chiar dacă dobândirea banilor presupune şi anumite sacrificii. “Am nevoie de bani pentru a-mi plăti datoriile. Eu am operucă de mult timp. O să o port. Sper totuşi să-mi mai păstrez puţin păr. Osă-l las să crească şi o să-l vând din nou. Nu e prima dată când îmi vândpărul. Părul creşte, important e să nu crească datoriile. Aşa mai facem şi noirost de un ban pentru mâncare, pentru una, pentru alta”, se plânge Maria N., o pensionară din sectorul 3 alCapitalei care se pregătea să-şi vândă părul. Sunt însă şi tineri care susţincă, oricum, pe timp de vară, ar fi renunţat la podoaba capilară. “Oricum acum e prea cald. Eu obişnuiesc să-mi las plete şisă mă tund „zero” vara. E cald acum. Urmează să plec la mare şi ce nevoie am depăr? Oricum mă tundeam. Dacă mai fac rost şi de nişte bani, cu atât mai bine.Măcar de câteva pachete de ţigări să-mi iasă”, ne-a declarat Bogdan, un tânăr care tocmai îşi vânduse părul.

Hanibal Dumitraşcu: Un om cu o imagineproastă nu mai are nimic de pierdut

Experţii în psihologie şi sociologie susţin că estefiresc ca oamenii să neglijeze aspectul fizic, cât timp nu-şi pot asigurastrictul necesar pentru un trai decent. “Decizia oamenilor de a-şi vinde părul nu ar trebui să ne surprindă. Esteultima lor resursă. Viaţa de zi cu zi porneşte de jos, de la hrană, de laadăpost. Dacă nu ai strictul necesar, nu te mai poţi gândi la lucruri precumcreativitate sau propria imagine. Stai jos şi lupţi pentru supravieţuire. Mulţişi-au vândut un rinichi sau alte organe pentru bani. Nu ar trebui să ne mirefaptul că unele persoane renunţă la podoaba capilară. Este un gest care duce lascăderea stimei de sine, un gest umilitor. Pierderea stimei de sine conduce lapierderea încrederii în propriul individ”, ne-a declarat psihologul şi sociologul Hanibal Dumitraşcu. Potrivitacestuia, decizia de a nu mai acorda atenţie propriei imagini este dovada căoamenii nu mai pot stabilii relaţii sociale şi este primul semn al clacării. “Propria imagine este extrem de importantă. Dacă această imagine este“prăbuşită”, nu facem decât să acţionăm cu şovăială, cu lipsă de încredere şide iniţiativă. Ne aruncăm în depresie. Este o stare pe care o numim paraliziecomportamentală. Omul care are o imagine proastă despre el nu mai are nimic depierdut şi de aici se poate ajunge la devieri de comportament. Faptul căoamenii au ajuns să-şi vândă părul demonstrează că trăim ca-n lumea a III-a. Înţările sărace din Africa oamenii obişnuiau să-şi vândă părul europenilor”, concluzionează Hanibal Dumitraşcu.


Aparut in:

Ultima modificare in data de :638936-09-19



Comenteaza pe facebook




Comenteaza pe site

Adauga un comentariu

Random image