2018-12-17 09:32


Suntem de părere că sunt necesare schimbări ale legislației actuale, privind copiii cu autism

 |  14:24
Suntem de părere că sunt necesare schimbări ale legislației actuale, privind copiii cu autism

De vorbă cu reprezentanți ai DGASPC din țară, privind nevoile persoanelor afectate de tulburări de spectru autist

În cadrul Direcțiilor Generale de Asistență Socială și Protecția Copilului din 35 de județe ale țării și din București funcționează, din anul 2012, 40 de Centre de consiliere și asistență pentru persoanele cu autism și familiile lor, deschise de Fundația Romanian Angel Appeal, în cadrul unui proiect finanțat din fonduri europene. Centrele sunt deservite de profesioniști formați în cadrul aceluiași proiect, iar serviciile oferite sunt gratuite. A fost prima inițiativă public-privată de acest gen, care practic a pus bazele unei rețele funcționale de intervenții de specialitate pentru copiii cu autism și familiile lor. În perioada aceasta, în 10 din aceste centre (din București – sector 4 și din județele Bacău, Botoșani, Brăila, Neamț, Prahova, Suceava, Tulcea, Vaslui și Vrancea), 100 de copii cu autism sunt pregătiți pentru integrare școlară de profesioniști, în cadrul proiectului Comunitate pregătită, copil integrat – suport pentru integrarea școlară și socială a copiilor cu tulburări din spectrul autist (TSA). Proiectul este desfășurat de Fundația Romanian Angel Appeal, în parteneriat cu State Diagnostic and Counseling Center (SDCC) din Islanda și cu Direcțiile Generale de Asistență Socială și Protecția Copilului din București și din cele 9 județe ale țării incluse în proiect.

Continuitatea parteneriatelor cu Direcțiile Generale de Asistență Socială și Protecția Copilului din țară sunt semnul disponibilității acestor instituții de a-și dezvolta servicii specializate și de a dobândi cunoașterea necesară pentru a putea răspunde, cu eficiență, cerințelor persoanelor afectate de autism. În toamna anului 2015, reprezentanți ai celor 10 DGASPC partenere în proiect au participat la o vizită de studiu în Islanda, unde au luat contact cu bunele practici de acolo și cu sistemul islandez de intervenție în cazul copiilor cu autism.

Am stat de vorbă cu reprezentanți ai DGASPC Bacău, Vaslui și Vrancea cu privire la serviciile pe care le oferă copiilor cu autism, modul în care văd problematica autismului, nevoie comunității afectate de autism și ale profesionișilor care lucrează cu copii cu TSA și măsurile necesare pentru îmbunătățirea situației actuale a copiilor cu autism. Iată ce am aflat.

„Suntem de părere că sunt necesare schimbari ale legislației actuale, privind copiii cu autism.” – Sorin Brașoveanu, DGASPC Bacău

“Instituția noastră oferă servicii de evaluare, intervenție, recuperare, consiliere și asistență specializată a copiilor, tinerilor și familiilor acestora, afectați de autism. Acestea sunt oferite în cadrul DGASPC Bacău – Centrul de Servicii Sociale „Ghiocelul”, Compartimentul de consiliere pentru persoane cu tulburări de spectru autist. Servicii de evaluare, intervenție, recuperare, consiliere și asistență specializată în autism mai sunt oferite şi în cadrul Centrului de zi  «Alexandra» Onești şi prin intermediul Unităţii Mobile de Intervenţie la Domiciliu, servicii aflate, de asemenea, în componenţa DGASPC Bacău. Prin proiectul iniţiat de Fundația Romanian Angel Appeal „Comunitate pregătită, copil integrat – suport pentru integrarea școlară și socială a copiilor cu tulburări din spectrul autismului” s-a realizat o colaborare între DGASPC Bacău şi şcolile în care au fost înscrişi copii cu autism, beneficiari de terapie şi consiliere în cadrul Centrului de Servicii Sociale ”Ghiocelul” – Compartimentul TSA, pentru eficientizarea intervenţiilor şi asigurarea continuităţii programelor atât în cadrul terapiei de recuperare cât şi în cadrul şcolii. În urma acestui parteneriat, beneficiari sunt în egală măsură copilul - care se adaptează mai bine la cerinţele şcolare şi sociale, şcoala - care poate înţelege şi răspunde mai bine nevoilor copilului, cât şi familia - fiind acceptată şi susţinută în comunitate. Din partea părinţilor, ne este semnalată nevoia unor programe de activităţi sportive sau extraşcolare (în cadrul şcolilor sau cercurilor sportive), adaptate copiilor cu autism de toate vârstele, care să ajute la dezvoltarea şi menţinerea sănătăţii, cât şi diversificarea cadrului în care copiii cu autism pot interacţiona cu copii tipici.

Considerăm că este necesară înființarea inclusiv a unor centre zonale, pentru ca și copiii din localitățile îndepărtate de oraș să poată beneficia de servicii specializate. De asemenea, este imperios necesară o mai bună pregătire a cadrelor didactice şi a consilierilor şcolari privind specificul copiilor cu tulburări de spectru autist şi posibilitatea includerii copiilor cu autism în programul şcolar; școlile ar trebui să aibă un număr mai mare de profesori de sprijin itineranţi, inclusiv școlile din mediul rural.

Dar, cum totul pleacă de la o legislație adecvată, suntem de părere că sunt necesare schimbări ale legislației actuale privind copiii cu autism.

Nu în ultimul rând, este important ca serviciile de terapie cognitiv comportamentală necesare copiilor cu autism să fie decontate prin Casa de Asigurări de Sănătate direct către furnizorii de servicii de terapie. În acest fel, toți copiii ar putea beneficia de servicii gratuite și de calitate pe toată perioada intervenției.” Sorin Brașoveanu, Director General DGASPC Bacău.

„Pentru eficientizarea procesului de integrare școlară a copiilor cu autism, considerăm oportună înființarea și aplicarea unui sistem de învațământ, plecând de la metoda TEACCH, care se pare că este cea mai adaptată metodă de învățare pentru copiii cu TSA» - Claudia Constantin, Centrul TSA Focșani. 

“Centrul de Recuperare Copii cu TSA Focșani oferă evaluare psihologică, evaluare și intervenție logopedică (metoda PECS), servicii de consultanță pentru familii de copii cu TSA, terapie individuală și de grup (metoda TEACCH), terapie ocupațională, artterapie, masaj și kinetoterapie. Având în vedere că la Centrul de Recuperare Copii cu TSA Focșani s-a lucrat, încă de la înființare cu metoda TEACCH, după vizita de studiu în Islanda am adus îmbunătățiri în ce privește materialele de lucru (pictogramele) și în ceea ce privește dotarea (am achiziționat un sistem interactiv, tablă educațională, pentru desfășurarea activităților cu copiii).

Pentru eficientizarea procesului de integrare școlară a copiilor cu autism, considerăm oportună înființarea și aplicarea unui sistem de învățământ, plecând de la metoda TEACCH, care se pare că este cea mai adaptată medodă de învățare pentru copiii cu TSA, școlarizați sau care urmează să fie integrați în școală. În acest sens, ar fi necesară înființarea unor grădinițe și clase școlare  pentru copiii cu TSA și alte dizabilități în cadrul școlilor de masă sau în cadrul centrelor TSA, cadrele didactice și specialiștii fiind formați în metoda TEACCH, aceștia având suportul unor supervizori acreditați în ceea ce privește desfășurarea lecțiilor, adecvarea sarcinilor, gestionarea comportamentelor inadecvate.

Suntem de părere că, pentru facilitatea accesului copiilor cu autism la servicii, se pot realiza o serie de colaborări între serviciile sociale și instituțiile școlare, cum ar fi: oferirea unor cursuri comune pentru cadrele didactice și specialiștii din centrele TSA (formare/supervizare în metodele TEACCH și  PECS și în alte metode de intervenție) astfel încât să existe un mod de abordare unitară a cazurilor și o mai bună colaborare inter-instituțională, având ca finalitate facilitarea integrării copiilor cu TSA în școală.

Din experiența noastră, am constatat că, pentru cei mai mulți copii cu TSA, este o provocare integrarea în școală, aceștia de cele mai multe ori confruntându-se cu situații de marginalizare, etichetare și chiar abuz. Cauza acestor probleme ar fi necunoașterea particularităților acestor copii, de către publicul larg, dar și de către cadrele didactice sau alți specialiști. De multe ori, grupurile de părinți fac presiune asupra cadrelor didactice de a exclude din sistemul de învățământ copiii cu TSA, întrucât aceștia consideră că prezența lor în clasă aduce un prejudiciu copiilor tipici. Ideal ar fi ca legislația în ceea ce privește abordarea autismului să vizeze nu doar procesul de integrare ci și pe cel de incluziune a copiilor cu TSA în școală.

Alte măsuri pe care le considerăm necesare pentru îmbunătățirea lucrului cu copiii cu autism, în vederea integrării lor în comunitate ar fi: adecvarea sistemului de învățătământ la nevoile specifice ale acestor copii, înființarea unor grădinițe sau centre de intervenție timpurie, adecvarea programei scolare și a manualelor și inițierea unui sistem de after-school pentru acești copii, servicii de parenting și consultanță gratuite pentru familiile copiilor cu TSA, servicii de intervenție gratuite sau decontate de către stat.” Claudia Constantin, Coordonator Centrul  Comunitar de Recuperare pentru Copiii cu Dizabilități Focșani, structură ce include Centrul de recuperare pentru copiii cu TSA.

„Credem că sunt foarte necesare campanii, la nivelul școlilor, în cadrul cărora copiii tipici dar și părinții lor să fie informați cu privire la ce înseamnă autismul, pentru a putea accepta mai ușor existența unui copil cu TSA în clasa în care învață copilul lor.” – Beatrice Coatu, DGASPC Vaslui

“Serviciile pentru copiii cu autism oferite de DGASPC Vaslui constau în evaluare și încadrarea în grad de handicap, consilierea familiilor și includerea copiilor și a reprezentanților legali în programe de terapie recuperatorie, care se realizează în cele 3 centre de recuperare și reabilitare din Vaslui, Bârlad și Huși. Municipiul Vaslui beneficiază de avantajul existenței unui Centru de recuperare pentru copii cu TSA, în care sunt incluși 54 de copii; în Centrul din Bârlad sunt 12 copii și în Huși 20 de copii. Există o serie de familii care accesează serviciile unor ONG-uri sau chiar în privat, acasă, cu terapeuți specializați din alte orașe.

Legat de modelul interinstituțional  putem spune că avem o colaborare bună cu instituțiile de recuperare a acestor copii, dar și cu școlile în care aceștia sunt integrați. Având încadrare în grad de handicap, părinții primesc un plan de recuperare pe care trebuie să-l respecte pentru copilul lor. În acest plan sunt specificate serviciile pe care le poate accesa sau pe care dorește să le acceseze. În plus, o parte din acești copii beneficiază de orientare școlară prin CJRAE Vaslui, iar instituțiile de învățământ sunt interesate să lucreze diferențiat cu aceste cazuri pentru a-i integra cât mai bine pe copii, din punct de vedere educațional.

Ca urmare a vizitei în Islanda, am reușit  să creștem numărul copiilor cu TSA în cadrul învățământului de masă, respectiv 48 de cazuri, comparativ cu 21 de cazuri care sunt incluse în cadrul învățământului special. Ne dorim să avem tot mai mulți copii cu TSA incluși și acceptați în școlile normale. Una din școlile normale din Bârlad are o clasă incluzivă cu acei copii cu forme grave de autism.

Acolo unde nivelul educațional al familiei este unul mediu sau ridicat, recuperarea acestor copii este în general bună; probleme foarte mari au  familiile cu nivel educațional și financiar scăzut, care nu dispun de motivația dar nici de resursele financiare necesare recuperării acestor copii. Colaborarea interinstituționala la nivelul județului Vaslui este una bună, datorită parteneriatelor de colaborare, dar și a dorinței de implicare a specialiștilor din fiecare sector de activitate.

Actualmente se lucrează la schimbarea criteriilor de încadrare în grad de handicap dar și la metodologia de lucru pentru Serviciile de Evaluare Complexă. Asteptăm noile modificări legislative și credem că sunt foarte necesare campanii, la nivelul școlilor, în cadrul cărora copiii tipici dar și părinții lor să fie informați cu privire la ce înseamnă autismul, pentru a putea accepta mai ușor existența unui copil cu TSA în clasa în care învață copilul lor.” Beatrice Coatu, Șef al Biroului de evaluare complexă pentru copii din cadrul DGASPC Vaslui. 


Aparut in:

Ultima modificare in data de :2016-03-07

TAGURI: necesar, schimbare, legislatie, actuala, copil, autism
loading...





Comenteaza pe facebook




Comenteaza pe site


Random image



Ultimele stiri






loading...