2016-12-06 05:02

SOCIAL

Un pas înainte pentru crearea unui vaccin anti-SIDA. Cercetătorii francezi au descifrat misterul îmbolnăvirii cu HIV

Oamenii de ştiinţă au identificat un factor celular care ar putea săexplice motivul pentru care celulele dendritice, veritabile „santinele” alesistemului imunitar, au uneori o reacţie slabă în faţa virusului HIV, aceastădescoperire deschizând drumul către punerea la punct a unor noi vaccinuri.

Aceste rezultate, publicate miercuri în revista Nature, au fost obţinutede echipele de cercetători francezi de la Centre National de la RechercheScientifique (CNRS), Institutul Pasteur şi Institutul Cochin, se afirmă într-uncomunicat emis de CNRS şi Agence Nationale de Recherches sur le SIDA (ANRS),citat de AFP.

Celulele dendritice, prezente în piele,mucoase şi sistem limfatic, detectează prezenţa microbilor şi declanşează oreacţie imunitară - pe de o parte, emiţând semnale care permit declanşarea unei reacţiinaturale de respingere, pe de altă parte, modificând structura „intrusului”,pentru ca acesta „să conţină fragmente (antigeni) din celulele implicate înreacţia imunitară specifică”, se afirmă în acelaşi comunicat. În cazulinfectării cu HIV-1, virusul cel mai răspândit care provoacă SIDA, acestefuncţii sunt îndeplinite în mod incomplet: virusul infectează incomplet celulele şi „diminuează astfel, probabil,intensitatea unei reacţii imunitare optimale” faţă de acel virus.

Celulele dendritice sunt infectate mai eficient de alte virusuriînrudite cu HIV-1, precum HIV-2 şi virusul simian SIV, care posedă o proteinăvirală particulară, ce nu este conţinută de HIV-1, denumită proteina VPX.

Cercetătorii francezi, a căror activitate a fost coordonată de MonsefBenkirane, de la Institut de Génétique Humaine din cadrul CNRS din Montpellier(Franţa), au remarcat faptul că celuleledendritice sunt mult mai sensibile la infectarea cu HIV-1 atunci când sunt „manipulate”pentru a conţine proteina VPX specifică virusurilor HIV-2 şi SIV. Ei auizolat astfel proteinele celulare care interacţionează cu VPX şi au identificatîn acest fel o nouă proteină, denumită SAMHD1.

Potrivit autorilor studiului, această proteină „inhibă toate etapeleprimare ale ciclului viral, împiedicând astfel multiplicarea virusului”. Eaeste aceea care „limitează capacitatea virusului HIV-1 de a infecta celuleledendritice” şi care permite acestui virus „să scape de reacţia imunitară”.

Descoperirea savanţilor francezi „deschide noi perspective în cercetareafundamentală”, dar şi pentru echipele care încearcă să obţină un vaccinterapeutic şi preventiv, care vizează celulele dendritice.

Ultima modificare in data de :639247-03-16