2018-02-20 19:29


Ziua aviaţiei şi a apărării antiaeriene

 |  10:06
Ziua aviaţiei şi a apărării antiaeriene

Aviatorii militari români sărbătoresc pe 20 iulie, sub patronajul ocrotitorului lor, Sfântul Prooroc Ilie Tesviteanul, Ziua Aviaţiei Române şi a Forţelor Aeriene, în 1913 pionierii aviaţiei alegându-l pe Sfântul Ilie ca 'patron al aviaţiei'.

Anul 2013 se desfăşoară pentru Forţele Aeriene Române sub semnul împlinirii a 100 de ani de la apariţia primei Legi de organizare a Aeronauticii Militare.

Anul 1913 a marcat un prim pas important în soluţionarea multiplelor probleme de ordin tehnic, organizatoric şi juridic pe care le traversa acest nou domeniu. Prin lege se înfiinţa structura tehnico-organizatorică şi de instruire a aviaţiei, sub forma ''Serviciului de aeronautică militară'', în subordinea Inspectoratului General al Geniului, ce devenea astfel ''Inspectoratul General al Geniului şi al Aeronauticii''. Serviciul cuprindea două secţii, aviaţia şi aerostaţia, iar atribuţiile sale includeau studierea, procurarea, construirea şi întrebuinţarea ''aparatelor de navigaţiune ce s-ar putea utiliza în armată'', administrarea şi mobilizarea unităţilor din subordine, pe măsură ce acestea urmau să se constituie, instruirea personalului navigant şi tehnic.

Se înfiinţa, de asemenea, Corpul Aeronauţilor Permanenţi (pe baza unui angajament de trei ani), compus din piloţi de avioane, observatori de baloane şi mecanici, precizându-se diferitele categorii de personal militar şi condiţiile pe care trebuiau să le îndeplinească ofiţerii activi şi gradele inferioare care urmau să facă parte din Corpul Aeronauţilor Permanenţi. Prin stabilirea statutului personalului din aeronautică se recunoştea pentru prima dată calitatea de personal navigant, cu drepturile aferente. Foarte important era şi faptul că prin textul legii se reglementa modul de acordare a brevetelor de piloţi şi observatori aerieni, condiţiile de admitere în şcolile de zbor, drepturile absolvenţilor, înfiinţarea primelor de zbor.

După 100 de ani, în 2013, România ia decizii importante privind înzestrarea cu tehnică militară performantă a Forţelor Aeriene Române, care să-i permită să-şi îndeplinească misiunile încredinţate.

Apartenenţa ţării noastre la NATO conferă Forţelor Aeriene Române atribute specifice în realizarea şi gestionarea unui sistem unic de management al spaţiului aerian naţional, ca parte integrantă a spaţiului aerian al Alianţei Nord-Atlantice.

În eventualitatea unui conflict armat, Forţele Aeriene Române participă, sub comandă naţională sau multinaţională, la operaţiile împotriva inamicului aerian, terestru şi maritim. Întrebuinţarea Forţelor Aeriene Române este determinată de principiile de bază ale luptei armate - defensive şi ofensive - şi se sprijină pe planificarea centralizată şi execuţia descentralizată, sinergia efectelor, concentrarea forţelor, prioritatea acţiunii ofensive, echilibrul între posibilităţi şi necesităţi, eficacitatea şi eficienţa fiecărei activităţi.

Militarii Forţelor Aeriene Române au dovedit cu prisosinţă că sunt militari de elită, că sunt parteneri de nădejde pentru Alianţa Nord-Atlantică şi că pot îndeplini orice misiune încredinţată. În ultimii ani, Forţele Aeriene Române au participat la mai multe misiuni sub drapelul NATO şi al Uniunii Europene.

România a asigurat, în perioada 1 aprilie 2011-31 martie 2012, în cadrul misiunii KAIA - LEAD NATION, în calitate de naţiune conducătoare, conducerea activităţilor pe Aeroportul Internaţional din Kabul, fiind prima ţară care a executat această misiune pentru un mandat cu durata de un an.

Având în vedere obiectivele şi misiunile Alianţei Nord-Atlantice, România, în calitatea sa de membru cu drepturi depline, şi-a declarat disponibilitatea de a asigura forţele şi mijloacele necesare executării Serviciului de Luptă Poliţie Aeriană în spaţiul aerian al Ţărilor Baltice. Ca semn al recunoaşterii nivelului său de pregătire, NATO a acceptat propunerea României şi, în consecinţă, patru aeronave MiG-21 LanceR au asigurat Serviciul de Poliţie Aeriană în Lituania, Estonia şi Letonia timp de trei luni, în 2007, în cadrul misiunii ''BALTICA 2007''.

În anul 2006, militari ai Forţele Aeriene Române au preluat conducerea Aeroportului Internaţional Kabul, ca ţară conducătoare, în cadrul misiunii ''KAIA 2006''. Timp de patru luni, militarii români au asigurat managementul aeroportului, coordonarea operaţiilor aeriene zilnice, analiza datelor şi prognoza meteorologică pentru asigurarea securităţii zborurilor, aprovizionării, sprijinului logistic pentru activitatea de procesare a mărfurilor şi pasagerilor pe aeroport.

Forţele Aeriene Române au mai asigurat două detaşamente de militari care au fost rotite la şase luni în misiunea ''ALTHEA 2005'' în EUFOR, utilizând elicoptere IAR-330 PUMA SOCAT. Peste 100 de militari, personalul navigant şi de mentenanţă au fost dislocaţi la Banja Luka, în Bosnia şi Herţegovina, şi au executat misiuni de cercetare aeriană, transport aerian, căutare-salvare şi evacuare medicală în folosul misiunii Uniunii Europene. A fost prima misiune de luptă a Forţelor Aeriene Române de după cel de-al Doilea Război Mondial.

O altă direcţie importantă care a devenit parte integrantă a activităţii Forţelor Aeriene Române o constituie misiunile de intervenţie în situaţii de urgenţă civilă, cum sunt transporturile de persoane şi materiale, zborurile cu destinaţie umanitară ş.a. Între acestea pot fi menţionate operaţiile executate în anul 2011 în Libia, pentru evacuarea cetăţenilor români şi străini aflaţi în zonă de conflict, zboruri pentru transport de echipament şi materiale în Turcia pentru ajutorarea populaţiei afectate de cutremur, misiunile din Spania, Germania şi anul acesta în Muntenegru. S-au efectuat, de asemenea, misiuni de zbor pentru evacuare medicală a bolnavilor în stare gravă către centre medicale de urgenţă, dar şi acţiuni de colectare şi transport al alimentelor şi materialelor de necesitate imediată în zonele afectate de calamităţi.

Forţele Aeriene Române beneficiază de o veche tradiţie, primul zbor fiind efectuat de Aurel Vlaicu în 1910, an în care faimosul pilot a îndeplinit şi prima misiune cu caracter militar.

În anul 1912 România se mândrea cu prima şcoală militară de pilotaj, care şi-a deschis porţile pe Dealul Cotrocenilor, sub conducerea maiorului Ioan Macri.

Aviatorii şi observatorii aerieni au participat de-a lungul istoriei la toate evenimentele majore care au implicat ţara noastră. Astfel, au executat misiuni de recunoaştere şi legătură în folosul trupelor noastre terestre pe teatrul de operaţii din Bulgaria, s-au remarcat şi în timpul celor două războaie mondiale, acte ce au însemnat maturizarea aeronauticii române.

În 1936, aeronautica şi marina şi-au creat propriul minister, Ministerul Aerului şi Marinei, care a funcţionat până în 1940.

Faptele acestora au intrat în istoria naţională prin participarea la luptele din Bucovina, Basarabia şi Odessa (în 1941), Caucaz şi Stalingrad (1942), Crimeea (1943-1944), Transilvania, Ungaria şi Cehoslovacia (1944-1945). De asemenea, aviaţia de vânătoare şi artileria antiaeriană au luptat cu eroism pentru apărarea teritoriului naţional în timpul bombardamentelor care au avut loc pe teritoriul de sud al României în anii 1943-1944.

Forţele Aeriene Române au făcut un salt calitativ decisiv în anii 1950-1960 prin introducerea în înzestrare a aviaţiei reactive, a elicopterelor şi a rachetelor sol-aer, dar şi prin înfiinţarea, la 25 iulie 1955, a celei de-a treia arme de bază: radiolocaţia.

Începând cu anul 1970 putem vorbi de crearea unei industrii naţionale de apărare, care a permis Forţelor Aeriene Române să se înzestreze cu tehnică fabricată în ţara noastră. Printre altele, au fost fabricate avionul reactiv subsonic de atac la sol IAR 93 (realizat în parteneriat cu statul iugoslav), avionul reactiv de şcoală IAR 99, elicopterele IAR 316 şi IAR 330 (ambele sub licenţă franceză), dar şi prima staţie românească de radiolocaţie - START 1, transmite Agerpres.


Aparut in:

Ultima modificare in data de :2013-07-20

TAGURI: aviatiei, ziua, sarbatoreste, apararii, antiaeriene





Comenteaza pe facebook




Comenteaza pe site


Random image



Ultimele stiri






Apa Nova