2016-12-05 14:33

A existat viaţă pe Marte? Atmosfera Planetei Roşii era în trecut caldă, umedă şi bogată în dioxid de carbon

Ideeacă a existat viaţă pe Marte a fost mult timp apanajul science-fictionului.Totuşi, potrivit noilor cercetări, demult, atmosfera Planetei Roşii era foartebogată în dioxid de carbon, acest lucru sporind şansele ca Marte să fiadăpostit viaţa cândva.

Depoziteuriaşe de roci carbonatesunt îngropate la câţiva kilometri sub suprafaţaplanetei, potrivit oamenilor de ştiinţă. Cantităţi mici din acest mineral aufost detectate şi înainte pe suprafaţa planetei Marte.

Dar,dacă aceste minerale sunt atât de abundente, înseamnă că gazele cu efect deseră ar fi putut face ca atmosfera Planetei Roşii să fie mult mai umedă şi maicaldă cu milioane de ani în urmă.

Oameniide ştiinţă au analizat datele geologice primite prin satelit dintr-o regiunecunoscută sub numele de Craterul Leighton, aflată în apropierea uriaşuluivulcan Syrtis Major.

Depozitelede minereu de pe o arie de aproape patru mile au fost aduse la suprafaţă înurma unui masiv impact cu un meteorit, potrivit concluziilor publicate înNature Geoscience.

Echipade cercetători consideră că aceste depozite reprezintă sedimente vechi care aufost îngropate de materialul vulcanic scos în timpul erupţiilor lui SyrtisMajor.

Mineralelesunt probabil rezultatul interacţiunii apei bogate în carbonat cu rocile, acestlucru ducând la concluzia că, la început, planeta Marte a fost mult mai caldădecât se credea anterior.

Potrivitoamenilor de ştiinţă, având în vedere că suprafaţa planetei este acum rece,uscată, acidă şi inospitalieră vieţii, singurul loc în care se pot căuta mediilocuibile este în subteran.

Unindiciu al condiţiilor care susţin viaţa la adâncime este prezenţa de gazmetan, care se poate să se fi format în scoarţă prin procese hidrotermale, înprezenţa dioxidului de carbon, au spus cercetătorii.

Oatmosferă bogată în dioxid de carbon ar fi însemnat un fel de efect de seră peMarte. Atmosfera de acum este subţire, astfel încât gazele ori s-au pierdut înspaţiu, ori au interacţionat cu apa şi sunt prezente în roci.

Carbonatuleste, de asemenea, o dovadă că apa era neutră din punct de vedere chimic, acestlucru permiţând dezvoltarea vieţii pe Marte în trecut.

Ultima modificare in data de :638945-09-20